هوشمندسازي كنتورهاي برق گامي موثر در كاهش آثار منفي ويروس كرونا

هوشمندسازي كنتورهاي برق گامي موثر در كاهش آثار منفي ويروس كرونا

به گزارش پايگاه خبري توانير به نقل از روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق استان خراسان رضوي، حسين پارسا با اعلام اين خبر گفت :طي سال هاي اخير، طرح هوشمند سازي لوازم اندازه گيري در دو بخش ديماندي و غير ديماندي در دستور كار قرار گرفته كه بخش ديماندي با نصب بيش از 16000 دستگاه كنتور هوشمند ولتاژ ثانويه و ولتاژ اوليه به پايان رسيده و بخش غير ديماندي نيز با تامين تدريجي منابع لازم، در حال انجام مي باشد .
وي ادامه داد: متاسفانه با شيوع وگسترش بيماري كرونا امكان قرائت حضوري كنتورهاي مشتركين برق وجود نداشت؛ اما با توجه به هوشمند سازي انجام شده در سطح مديريت هاي برق استان، قرائت كنتورهاي ديماندي و ارسال صورتحساب ها به صورت پيامكي، در تمام دوران شيوع اين بيماري، بدون هيچ گونه وقفه اي انجام گرفت و مشتركين برق هيچ گونه دغدغه اي در خصوص دريافت صورتحساب انرژي مصرفي خود نداشتند .
مسئول مركز پايش فهام (فرا سامانه هوشمند اندازه گيري و مديريت انرژي)، هوشمند سازي كنتورهاي برق را موجب افزايش كيفيت خدمات ارائه شده به مشتركين دانست و افزود: طرح نصب كنتورهاي هوشمند، موجب افزايش كيفيت خدمت رساني و كاهش زمان خاموشي برق در زمان اوج مصرف برق، خصوصا در فصل تابستان مي گردد.
مسئول مركز پايش فهام شركت توزيع نيروي برق خراسان رضوي خاطرنشان كرد: با ابراز خرسندي از نتايج مثبت نصب كنتورهاي هوشمند افزود: با توجه به تاثيرات مثبت اين كنتورها و دريافت نتايج بازخوردهاي اجرايي اين طرح، با اتمام هوشمند سازي در بخش مشتركين ديماندي ، از مزاياي اين كنتورها در كاهش پيك بار و خدمت رساني به هموطنان عزيز، استفاده شد .
پارسا با اشاره به اينكه كنتورهاي هوشمند طرح فهام قابليت كنترل از راه دور دارد، توضيح داد: كنتورهاي هوشمند علاوه بر ثبت ميزان مصرف انرژي، توانايي ثبت متغيرهاي الكتريكي از قبيل ولتاژ، جريان، ضريب توان و خطاهاي احتمالي سيستم را دارد و كمك شاياني به شناسايي سريع سوء استفاده ها و تخلفات افراد سودجو مي نمايد.
وي با اشاره به برنامه ريزي براي اجراي پروژه مهم داده كاوي كنتورهاي هوشمند در سال جاري، آن را گامي مهم و سرنوشت ساز در مسير اهداف استراتژيك شركت دانست و از جمله مزاياي انجام اين پروژه به مواردي همچون تحليل و ارزيابي اطلاعات، انجام بازرسي هاي دقيق و هدفمند، شناسايي سريع و موثر خطاهاي شبكه برق رساني، برنامه ريزي صحيح در ايام پيك بار و .... اشاره كرد.
مسئول مركز پايش فهام شركت توزيع نيروي برق خراسان رضوي همچنين از نصب مودم هاي قرائت از راه دور و اتصال آن به كنتورهاي غير هوشمند از طريق پورت RS485 به عنوان يكي ديگر از برنامه هاي مهم سال جاري خبر داد و گفت: از طريق نصب اين مودم ها، سنجش ميزان مصرف مشتركين تكفاز شهري و روستايي، در تعرفه هاي مختلف، از راه دور و بدون نياز به حضور مامورين قرائت كنتور ميسر خواهد شد.
وي از ديگر نتايج مثبت نصب مودم هاي هوشمند را كاهش احتمال بروز حوادث و خطرات جاني (براي مامورين) قرائت كنتور عنوان كرد و گفت: با استفاده از سيستم هاي قرائت از راه دور اين مودم ها، قرائت كنتورها به صورت هوشمند انجام خواهد شد و به خصوص در مواردي كه كنتورها در ارتفاع، داخل تابلوهاي توزيع عمومي و يا پست هاي زميني نصب شده اند، امكان بروز حوادث و خطراتي از قبيل سقوط از ارتفاع و برق گرفتگي براي مامورين به حداقل خواهد رسيد.
پارسا با اشاره به اهميت مسئله كاهش تلفات در شركت، قرائت صحيح و دقيق كنتورهاي نصب شده در نقاط تبادل انرژي بين استاني و نيز بين مديريتهاي برق را يكي از حساس ترين وظايف مركز پايش فهام بر شمرد و متذكر شد: انجام دقيق و صحيح محاسبات اندازه پذير نمودن تلفات، بدون داشتن قرائت كنتورهاي نقاط تبادلي امكان پذير نيست.
وي بيان كرد: يكي ازمهمترين مزيت هاي كنتورهاي هوشمند نصب شده در نقاط تبادل انرژي، حذف تردد در مسيرهاي كوهستاني و صعب العبور به منظور قرائت كنتورها است؛ چرا كه عمده اين كنتورها در مرزهاي جغرافيايي و تقسيمات كشوري نصب شده و بسياري از اين نقاط، فاقد جاده هاي دسترسي مناسب هستند.
مسئول مركز پايش فهام شركت توزيع نيروي برق خراسان رضوي  با اشاره به اهميت حفظ وضعيت آنلاين براي كنتورهاي هوشمند، از تحقق هدف استراتژيك شركت در رسيدن به ميزان 95 درصد آنلايني كنتورهاي هوشمند خبر داد و ابراز اميدواري نمود كه مركز پايش فهام بتواند به برنامه ها و اهداف تعيين شده براي سال جاري، دست پيدا نموده و گامي هر چند كوچك، در راستاي ارتقاي كيفيت خدمات ارايه شده به مردم شريف استان و صيانت از محيط زيست و دارايي هاي شركت بردارد.

لینک اصل خبر در سایت سایت خبری شرکت توانیر

    منبع خبر

    سایت خبری شرکت توانیر

    سایت خبری روابط عمومی شرکت توانیر

      نظرات