تامین نشدن اعتبارات، موجب ناتمام ماندن طرح‌های توسعه منابع آب...

قائم مقام آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: مهم‌ترین عامل ناتمام ماندن پروژه‌های توسعه‌ای تامین نشدن اعتبارات است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، علیرضا طاهری با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از 6 میلیارد متر مکعب آبی که در استان تنظیم می‌شود، متعلق به حوزه آبهای زیرزمینی است، اظهار کرد: تمام احجام متوسط   تنظیمی و عملی سدهای جدید ابیورد درگز، سررود و چهچهه کلات و همچنین سد دوستی  حدود 300 میلیون متر مکعب است .

وی با بیان این‌که مشکل بزرگی که در اتمام پروژه‌های طرح‌های توسعه‌ منابع آب وجود دارد عدم تامین اعتبار کافی است، گفت: طرح‌های توسعه و اصولا" ساخت وسازها، بصورت سیستماتیک ریل‌گذاری مناسبی دارند و بزرگترین و شاید تنها مشکل، عدم تامین اعتبار است .

طاهری با اشاره به این‌که حوزه حفاظت و بهره‌برداری (آبهای زیرزمینی و رودخانه ها) وظایف خطیری را در بخش رودخانه‌ها، آب‌های زیرزمینی، آب‌های سطحی و مباحث کیفی آب بر عهده دارد که بعضا" و بصورت سیستماتیک علاوه برمشکلات اعتباری از سایر مشکلات حقوقی،اجتماعی و گاه فنی نیز تاثیر می پذیرد. با این حال وی بیان کرد: دو کار بزرگ در این شرکت شروع شد که اولین آن نصب کنتور بر روی چاه‌های آب زیرزمینی بود که این طرح در کشور بی‌نظیر است؛ به بیان دیگر حوزه حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای خراسان رضوی لوکوموتیو آب زیر زمینی کشور مخصوصا" درزمینه کنتور گذاری است .

قائم مقام آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به طرح دانش‌آموزی نجات آب که هر سال انجام می‌شود و میلیون‌ها دانش آموز با مفاهیم اولیه آب زیر زمینی و رودخانه ها آشنا شده‌اند، افزود: طرح دانش‌آموزی نجات آب از سال 87 درخراسان رضوی شروع شده و با استقبال گسترده‌ای همراه شده است .

طاهری ادامه داد: همچنین به لحاظ نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های برقی کار بسیار بزرگی انجام شد و در حال حاضر 9 هزار چاه برقی استان دارای کنتور هستند .

وی با اشاره به این‌که شرکت آب منطقه‌ای عضو کلیدی در شورای فنی و نظارت و پیمان استان است، گفت: این دستاورد،حاصل فعالیت مستمر افراد متخصص، متعهد و باتجربه است .

قائم مقام آب منطقه‌ای خراسان رضوی جایگزینی پساب با آب کشاورزی را جزو افتخارات این شرکت دانست و گفت: این طرح از سال 74 در پایاب سد های طرق و کارده شروع شد که از بزرگ‌ترین طرح‌ها در کشور بوده است .

طاهری با اشاره به این‌که در موضوع کنتورهای هوشمند، هماهنگی بی‌نظیری بین دو شرکت آب منطقه‌ای و شرکت برق وجود دارد، اظهارکرد: از معدود استان‌هایی هستیم که اطلاعات مشترک با شرکت برق داریم، به‌طوری که هم اکنون امکان قطع برق چاههای کشاورزی دارای اضافه برداشت فراهم است که درصورت نبود این ابزار، قابلیت کنترل نیز وجود نداشت .

وی با بیان این‌که آب منطقه‌ای همکاری اعتبار‌دهی به پروژه‌های آب در استان را در هماهنگی کامل با سازمان مدیریت و برنامه ریزی عهده دار است، گفت: ساخت هرگونه سازه تقاطعی در رودخانه‌ها توسط سایر دستگاههای اجرایی مانند جهاد‌کشاورزی، آبخیز داری، منابع طبیعی و... به‌صورت قانونی باید با هماهنگی وزارت نیرو و شرکت های آب منطقه‌ای باشد .

طاهری ضمن ابراز امیدواری از پایان مراحل مطالعاتی و اخذ مجوزهای لازم طرح بزرگ شیرین سازی و انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور و اجرای قریب الوقوع آن، خاطرنشان کرد: بهره برداری بهینه از منابع آبی هزار مسجد نیز طرح بزرگ دیگری است که با مساعدت دستگاههای ذیربط، مراحل آن درحال انجام است .

قائم مقام آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: باید با دو دست و با همه توان منابع آبی را حمایت کنیم، با دست قوی‌تر حفاظت آب و صرفه‌جویی در منابع آب داخلی و با دست دیگر آوردن آب از حوزه‌های دیگر را مدیریت و عملیاتی کنیم .

وی با اشاره به این‌که از سال 87 معضل عمده ای درخصوص آب شرب در مشهد نداشتیم، اظهارکرد: تاکنون حدود یک میلیارد متر مکعب آب از سد دوستی به مشهد منتقل شده که این رقم معادل هزار برابر مخزن سد چالیدره است .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات