با اجرای طرح ملی داناب ،فرهنگ نجات آب نهادینه می گردد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،آیین اختتامیه طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب ( داناب) با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان در آیین اختتامیه طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب (داناب) سال تحصیلی 99-98، اظهار کرد: بحث چالش آب، بحث جهانی بوده و در حال حاضر دیپلماسی آب در بین کشورهای مختلف در جریان است .

مهندس اسماعیل افشاری با بیان اینکه در ایران یک ‌سوم میانگین بارش‌های جهانی اتفاق می‌افتد، افزود: علاوه ‌بر کمبود بارش‌ها، ایران در منطقه گرم و خشک جهانی قرار دارد و به خاطر دمای بالای هوا، بیشتر نزولات آسمانی به جو بازمی‌گردد؛ به همین دلیل موضوع نجات آب به یک فرهنگ‌سازی نهادینه شده و مداوم بستگی دارد .

وی، با اشاره به افت آب‌های زیرزمینی، ادامه داد: سالانه در استان زنجان شاهد افت ۷۱ سانتی‌متری سطح آب‌های زیرزمینی هستیم که این مسئله با توجه به میزان بارندگی‌ها کاهش یا افزایش دارد ولی نمودارها نشان می‌دهد که سطح آب‌های زیرزمینی در استان همواره رو به کاهش بوده و روند نزولی دارد .

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان، عمده مصرف‌کننده آب در استان زنجان را بخش کشاورزی با سهم ۹۰ درصدی اعلام کرد و گفت: بخش شرب و بخش صنعت به ترتیب ۶ و ۴ درصد مصرف آب دارند که این مسئله از اهمیت صرفه‌جویی در بخش شرب نمی‌کاهد و این در حالی است که مصرف آب شرب در ایام کرونا بیش از پیش افزایش یافت و استان در برخی مناطق استان برای تامین آب سالم و بهداشتی با مشکل روبرو شد .

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان یادآور شد: نوع مصرف آب به پایداری منطقه تاثیر دارد. اگر هر منطقه ای 20 درصد آب تولیدی خود را مصرف کند شرایط عادی است. این شرایط تبدیل به 40 درصد مصرف آب تولیدی شود، تنش آبی ایجاد می‌شود، مصرف ۶۰ درصدی سبب بحران آبی می‌شود و این در حالی است که در کشور ۸۰ درصد آب تولیدی در استان مصرف شده و منابع استراتژیک مورد مصرف قرار می‌گیرد که حداقل زیان استفاده از منابع استراتژیک ، بروز فروچاله و از بین رفتن زیرساخت‌ها است که خوشبختانه با برگزاری طرح داناب، حساسیت‌هایی در سطح دانش آموزی ایجاد شد که امیدواریم این موضوع به کل جامعه تسری پیدا کند.

در ادامه، مدیر آموزش متوسطه اسبق اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز با تاکید بر لزوم آموزش مهارت‌های اجتماعی، اظهار داشت: مفهومی است که در زبان فارسی به آموزش معنا شده ولی این کلمه مفهومی فراتر دارد و آموزش و پرورش به خصوص آموزش مهارت‌های اجتماعی را دربر می‌گیرد .

روح‌الله اجاقلو با بیان اینکه تحصیلات را همه آموزش‌های علمی و فناورانه تلقی می‌کنند و این فرهنگ نادرست در جامعه نهادینه شده است، ادامه داد: طرح‌هایی نظیر داناب، سبب شناخت و مطالعه دانش‌آموزان در عرصه‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و یادگیری مهارت‌های مختلف می‌شود که این مهم در سند تحول بنیادین مورد توجه قرار گرفته و خوشبختانه با اجرای طرح داناب، شاهد ارزش‌گذاری دانش‌آموزان در حوزه آب هستیم .

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان نیز در ادامه تصریح کرد: کشور در سال‌های اخیر به طور مداوم دچار خشکسالی است و در کل، ایران جزو کشورهای پرآب نیست و کمبود آب یکی از مشکلات استراتژیک کشورهایی مانند ایران است .

کامران جعفری با اشاره به اجرای طرح ملی داناب، یادآور شد: آگاهی‌بخشی اغنایی تنها راهکار حل مشکلات حوزه آب به خصوص در زمینه کمبودها و محدودیت‌ها است و به همین دلیل طرح ملی داناب در راستای اغنای جامعه از پتانسیل دستگاه‌هایی از قبیل شرکت آب‌ منطقه‌ای به‌عنوان دستگاه مادر تخصصی آب، جهاددانشگاهی به عنوان مرکز علمی و فرهنگی و آموزش و پرورش به عنوان زیرساخت همه آموزش‌های کشور، بهره برده است و همکاری این سه ارگان می‌تواند اثربخشی طرح را چندین برابر افزایش دهد .

وی افزود: جهاددانشگاهی در این طرح به دنبال ایجاد ادبیات مشترک بین دستگاه‌ها و مردم بوده که این مهم به وسیله دانش‌آموزان، اتفاق می‌افتد. در استان زنجان، بر اساس پیش‌آزمون برگزار شده، ۶۰ درصد دانش‌آموزان جامعه هدف، آگاهی‌های لازم را داشتند .

این مسئول، فعالیت در حوزه آب را رسالتی برای جهاددانشگاهی استان زنجان دانست و تصریح کرد: جهاددانشگاهی فعالیت در زمینه مدیریت و کمبود آب را رسالت خود می‌داند و امیدواریم که این نهاد انقلابی بتواند فعالیت‌های بیشتری را ایفا کند تا شاهد ارتقای جایگاه استان در این زمینه باشیم .

رئیس جهاددانشگاهی استان از رونمایی سالانه یک طرح نوآورانه در فرهنگ سازی حوزه آب خبر داد .

این گزارش حاکی است، در پایان این مراسم از برگزیدگان طرح ملی داناب که 13 دانش آموز برگزیده و اغلب از روستاهای استان بودند با اهداء لوح تقدیر ، جوایز  و تندیس داناب تقدیر بعمل آمد.

شایان ذکر است که در این مراسم کتاب داناب رونمایی شد.


لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات