سنتی سازی بیشترین نوع ساخت وساز در کشور

سنتی سازی بیشترین نوع ساخت وساز در کشور

http://www.bananews.ir/یک کارشناس مسکن معتقد است: در زمینه صنعتی‌سازی ضعیف هستیم و اکثر ساختمان‌ها به شیوه سنتی ساخته می‌شوند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کیوان شادمان گفت: هنوز صنعتی سازی در کشور جا نیفتاده است و هزینه‌ها تعدیل نشده‌اند.

وی افزود: باید تعریف‌مان را از صنعتی سازی مشخص کنیم؛ صنعتی سازی یعنی کلیه ساخت و ساز یک ساختمان اعم از سیستم سازه و نازک کاری تا تمام تاسیسات و بخش‌ها به صورت پیش تولید، ساخته شده باشد و در محل سرهم شود اما صنعتی سازی به مفهوم واقعی آن در کشور ما انجام نمی‌شود.

این کارشناس در ادامه با بیان این‌که روش‌های ساخت سنتی ارزان‌تر از ساخت صنعتی تمام می‌شود، اظهار کرد: هنگامی که محصولی به تولید انبوه برسد قیمت آن کاهش می‌یابد. به علت کمبود تقاضا ‌در حوزه ساخت و ساز صنعتی، قیمت محصولات صنعتی برای سازندگان گران‌تر است.

وی همچنین با بیان این‌که تعداد کارخانه‌هایی که در زمینه صنعتی سازی فعالیت می‌کنند اندک است، تصریح کرد: به علت عدم فرهنگ‌سازی در این زمینه، تقاضا برای ساخت صنعتی بسیار کم است. همچنین کارخانه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند برای خود سود و هزینه‌ای در نظر می‌گیرند که این هزینه و سود باید تعدیل شود؛ سود کارخانه‌ها تقریبا تعدیل شده است اما هزینه‌های اداری و ساخت آن همچنان بالا است. اگر دولت در این زمینه یارانه‌ای در نظر بگیرد تا هزینه‌ها ارزان‌تر در بیاید قطعا گرایش به ساخت و ساز صنعتی بیشتر شود.

شادمان در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به این‌که متخصصان ما دانش فنی کافی را در این حوزه دارا هستند، خاطرنشان کرد: البته نمی‌توانیم بگوییم مطابق با استانداردهای جهانی پیش می‌رویم. متاسفانه تکنولوژی ما چند سالی از کشورهای فعال این حوزه عقب است و دلیل اصلی آن این است که تقاضا به حدی نرسیده که رشد چشمگیری در این حوزه داشته باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: ما در زمینه تکنولوژی مشکلی نداریم و می‌توانیم خود را به کشورهای موفق در این زمینه برسانیم؛ بزرگترین وظیفه ما درحال حاضر فرهنگسازی و الگو برداری از کشورهای موفق در این حوزه است.

 

 

    نظرات