یکسان‌سازی و شفافیت در صدور مجوزهای ساختمانی با  ...

یکسان‌سازی و شفافیت در صدور مجوزهای ساختمانی با ...

یکسان‌سازی و شفافیت در صدور مجوزهای ساختمانی با ابلاغ شیوه‌نامه جدید میسر می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمدهادی مهدی‌نیا این هفته میهمان مرکز ارتباطات مردمی ۱۳۷ شهرداری بود و به تماس‌های شهروندان پاسخ گفت.

وی با توضیح اینکه مهم‌ترین طرح بالادستی شهر مشهد طرح معروف به خازنی بوده که در سالهای ۱۳۵۲ و ۱۳۵۸ طرح‌های جامع و تفصیلی آن به تصویب رسیده گفت: طرح‌های شهری با توجه و تمرکز بر جمعیتی که در سال افق پیش‌بینی می‌کنند طراحی و مطالعه می‌شوند. در طرح خازنی جمعیت شهر مشهد در افق طرح یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر پیش‌بینی‌شده و تمام موضوعات از قبیل تراکم‌ها، کاربری‌ها، خدماتی، فضای سبز، معابر و سایر موضوعات برای جمعیتی با حداکثر همین عدد پیش‌بینی و طراحی‌شده بود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد ادامه داد: رشد و توسعه شهر و افزایش جمعیت در کلان‌شهر مشهد که علاوه بر جمعیت خود مهاجرت‌پذیری بالایی دارد سبب شده تمام پیش‌فرض‌های طرح‌های گذشته زیر سؤال برود. از این منظر در دو دهه گذشته تلاش بر این بود تا برای شهر مشهد طرح‌های جامع و تفصیلی جدید مطالعه و تصویب شود اما متأسفانه باوجودآنکه می‌بایست در کمتر از دو سال این طرح‌ها به جمع‌بندی و تصویب برسد اما در ۱۳ سال گذشته این اتفاق رخ نداده.
از طرف دیگر در شورای پنجم شهر مشهد، مطالعه و طراحی و تصویب طرح تفصیلی ۷ حوزه شهر مشهد مورد تأکید بوده و تاکنون دو طرح از این مجموعه به تصویب رسیده و برای تائید نهایی به کمیسیون ماده ۵ ارسال‌شده است. همچنین تلاش و امیدواری زیادی داریم تا ۵ حوزه باقیمانده نیز تا پایان سال جاری روال تصویب خود در شورا را طی نمایند.

مهدی‌نیا خاطرنشان کرد: تا پیش از به تصویب رسیدن طرح‌های جدید مشهد، شهرداری همچنان موظف به پاسخگویی به نیازهای روزمره جمعیت بیش از ۳ میلیون نفری مشهد است لذا با این رویکرد که امکان استفاده از ظرفیت طرح‌های موجود فراهم‌شده و بتوانیم معیار و طرح علمی و یکسانی برای این روند داشته باشیم در مشورت با کارشناسان و مدیران ذینفوذ، به این جمع‌بندی رسیدیم که شیوه‌نامه‌ای که به‌عنوان یک زیردستی کاری بتواند منافع شهر را در نظر گرفته و جریان ساخت‌وساز و نوسازی شهر را با گرایش‌های موجود پاسخگو باشد تهیه و ملاک عمل قرار گیرد.

وی افزود: این شیوه‌نامه در حال حاضر به شهرداری و معاونین شهرسازی مناطق ابلاغ‌شده و اهداف مهمی ازجمله ساماندهی هیئت‌های فنی، شفاف شدن ملاک‌های پاسخگویی به شهروندان مبتنی بر حداقل استانداردهای شهرسازی، ایجاد وحدت رویه در سامانه خودکار شهرداری و کاهش نقش عامل انسانی در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را پیگیری می‌کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد تأکید کرد: در اجرای این اهداف باید فرآیندها خودکار سازی شده و وارد سیستم مکانیزه شهرداری شود که طبق وعده مدیران شهرداری و سازمان فناوری اطلاعات تا دو ماه آینده این اتفاق حادث می‌شود تا شیوه‌نامه تصمیم‌گیری کمیته‌های شهرسازی روی سامانه بارگذاری گردد. با این اتفاق بستر لازم آماده خواهد شد تا به‌محض تصویب و ابلاغ طرح‌های تفصیلی جدید، ملاک‌های این طرح‌ها که اختلاف معناداری با زیردستی تهیه‌شده نخواهد داشت در سامانه شهرداری نشسته و خط‌مشی ملاک ارزیابی و تصمیم‌گیری قرار گیرد.

مهدی‌نیا همچنین گفت: این موضوع اتفاق بسیار مهم و منحصربه‌فردی در تمام ادوار کاری شورای شهر مشهد به شمار می‌رود و امیدواریم از طریق اجرای این طرح سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به‌نظام پاسخگویی شهرداری احیاشده و سبب کاهش زمان فرآیند صدور پروانه‌ها در شهرداری شود. ضمن اینکه شهرداری را موظف خواهیم کرد در دوره‌های سه‌ماهه نسبت به اجرا، تکمیل و رفع معایب این سیستم به کمیسیون شهرسازی شورای شهر مشهد گزارش دهد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات