تولید ماده اصلاح کننده قیر به فرم رشته‌یی در کشور

تولید ماده اصلاح کننده قیر به فرم رشته‌یی در کشور

http://www.bananews.irمحققان ایرانی موفق به تولید ماده اصلاح کننده قیر به صورت رشته‌یی شدند که به گفته آنها باعث سه برابر شدن عمر آسفالت می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سینا حسن نژاد‌یان فرد، دانش آموخته مهندسی مکانیک (طراحی جامدات) دانشگاه آزاد مرودشت و محقق طرح با بیان این که این ماده در صنایع مختلفی که در آن از قیر استفاده می‌شود، کاربرد دارد، گفت: در ساخت این ماده از ترکیب ۱۰ ماده پلیمری و معدنی استفاده شده که با درصد مشخصی از قیر ترکیب کرده و به داخل دستگاه‌های پخت مواد شیمیایی ریخته می‌شود، سپس از یک‌ سری فیلتر رد شده و به صورت رشته‌یی در می‌آید.

وی در ادامه سه برابر شدن عمر آسفالت و کاهش ۵۰ برابری شیار افتادگی و روندگی آسفالت را از ویژگی‌های این ماده عنوان و اظهار کرد: طبق گزارش فنی ـ مکانیکی خاک وزارت راه مبنی بر تفاوت میان آسفالت معمولی و مواد تولید شده، PG قیر معمولی در بهترین حالت ۶۴ و ۲۲- بوده ولی با ترکیب این ماده اصلاح کننده، PG به ۷۶ و ۲۸- می‌رسد که برای تمامی نقاط آب و هوایی ایران به خصوص مناطق کویری که روزها گرم و شب ها سرد هستند مناسب شده است.

حسن نژادیان فرد در گفتگو با ایسنا افزود: براساس آزمایش‌های انجام شده، استفاده از این روش در تهیه آسفالت باعث می‌شود که ضخامت آسفالت ۲۰ درصد کاهش یابد و آسفالت صاف تری نسبت به آسفالت معمولی به وجود آید. استفاده از پلیمر در تهیه آسفالت باعث جلوگیری از قیرزدگی وافزایش عمر خط کشی های ترافیکی معابر شده است.

وی در پایان با اشاره ثبت اختراع این طرح خاطرنشان کرد: این مواد در مرحله تولید انبوه قرار دارد و در حال حاضر در یکی از خیابان‌های شیراز از این آسفالت استفاده شده است.

 

 

    نظرات