انتقاد کارشناس محیط زیست یزد از شوآف سلبریتی‌ها با حیوانات وحشی

انتقاد کارشناس محیط زیست یزد از شوآف سلبریتی‌ها با حیوانات وحشی


«مهدی زارع خورمیزی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در انتقاد به نگهداری غیرمجاز حیات وحش در منازل و ویلاهای شخصی و همچنین عکس گرفتن سلبریتی‌ها با این حیوانات، اظهار کرد: این روزها یکی از موضوعات داغ فضای مجازی، عکس گرفتن برخی سلبریتی‌ها و چهره‌های معروف کشور با حیوانات وحشی است .
وی افزود: هر فردی برای خودنمایی با توله‌ی شیر، ببر و تمساح عکس می‌گیرد تا شاید منحصر به فرد جلوه کند اما باید ریشه چنین حرکت‌هایی را روانشناسان جامعه مورد بررسی قرار دهند و به این سوال که «جذابیت و علت چنین حرکتی چیست؟» پاسخ بدهند .
این فعال محیط زیست با تاکید بر این که چنین حرکت‌هایی مورد تایید نیست، گفت: چنین حرکت‌هایی به نفع محیط‌زیست نیست و باید مردم در این باره آگاه شوند، از طرفی ترویج چنین اقداماتی در جامعه از سوی سلبریتی‌ها منجر به فرهنگ‌سازی حرکتی اشتباه و غلط نسبت به محیط زیست می‌شود .
وی در این باره تصریح کرد: زمانی که چهره‌ای سرشناس و معروف، تصویری با حیات وحش صرفاً با هدف جلب توجه کردن تهیه می‌کند، مردم نسبت به نگهداری از این موجودات کاملاً وحشی تشویق می‌شوند به طوری که اخیرا گزارشاتی در خصوص خرید، فروش و نگهداری غیرمجاز حیات وحش از مار گرفته تا خرس و سنجاب در کشور وجود دارد .
زارع با بیان این که رهاسازی این موجودات جزو مشکلات این حوزه به شمار می‌رود، گفت: اخیراً گونه‌های غیربومی مانند میمون‌ها که در حوالی جنگل‌های شمال رها شده‌اند، مشکلاتی را برای حیات وحش بوجود آورده‌اند، البته قبلا نیز در مواردی توله شیری در بزرگراه تهران - قزوین رها شده بود که پیگیری‌ها نشان داد افرادی با اشتیاق، این موجود زنده را خریداری کرده اما در نگهداری از آن دچار مشکل شده‌اند .
وی در این باره افزود: برخی گونه‌های غیربومی که در طبیعت کشور ما رها می شوند، قادر به زندگی در طبیعت ما نیستند و نابود می‌شوند چرا که این موجود متعلق به زیستگاه دیگری است و در عین حال چنینی حرکتی در واقع حمایت از قاچاقچیانی است که چرخه طبیعت را بهم ریخته‌اند .
زارع خورمیزی با بیان این که نگهداری حیوانات در خارج از زیستگاه اصلی آن‌ها با اسارت این حیوان تفاوتی ندارد، گفت: به طور مثال زمانی که حیوانی متعلق به منطقه سردسیر در منطقه گرمسیر نگهداری می‌شود، گویا در اسارت به سر می‌ برد و زجر می‌ کشد .
وی به بیماری‌های مشترک انسان‌ها و حیوانات وحشی نیز اشاره کرد و گفت: گوشتخواران بعضا بیماری‌های مشترکی با انسان دارند که در مواردی مانند هاری این بیماری بسیار خطرناک است لذا نگهداری از این حیوانات به صورت غیرمجاز جز ایجاد ترس و دلهره در بین مردم تاثیری ندارد .
این کارشناس ضمن اشاره به رفتارهای خطرناک حیوانات وحشی، عنوان کرد: بعضاً موجوداتی مانند میمون به نظر بسیار جذاب هستند اما رفتارهای خطرناکی دارند که می‌تواند تهدیدکننده سلامت و جان افراد باشد .
زارع خورمیزی در پایان نیز با تاکید بر ضرورت اخذ مجوز برای نگهداری حیوانات وحشی، گفت: باید برای هر گونه نگهداری، خرید و فروش حیوانات وحشی مجوز داشت چرا که در غیر این صورت نگهداری این حیوانات غیرقانونی و مشمول مجازات می شود .

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات