اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه به توسعه کشاورزی مدرن و افزایش درآمد کشاورزان منجر شده است

اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه به توسعه کشاورزی مدرن و افزایش درآمد کشاورزان منجر شده است

مسعود تجریشی در حاشیه بازدید از خزانه کشت نشایی محصولات زراعی در شهرستان ارومیه، با تاکید بر اینکه باید به سمت استفاده از تکنولوژی و آبیاری نوین در بخش کشاورزی حرکت کنیم، اظهارکرد: با استفاده از تکنولوژی روز نه تنها هزینه‌های تولید کاهش و کیفیت افزایش می‌یابد بلکه درآمد و معیشت کشاورزان نیز تضمین می‌شود.


تجریشی ، کمک به اقتصاد کشاورزی، جلوگیری از ضرردهی این بخش، کمک به معیشت کشاورزان را از مهمترین دغدغه‌های دولت و ستاد احیای دریاچه ارومیه برشمرد و افزود: تمام دغدغه ما در ستاد و نیز دولت این است که صرفه جویی آب در بخش کشاورزی به معیشت کشاورزان آسیب نرساند که در این زمینه با توجه به پیشرفت طرح‌های بخش کشاورزی شاهد هستیم نه تنها تولید در بخش کشاورزی افزایش یافته بلکه کیفیت محصولات نیز ارتقا پیدا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه کشاورزی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و با توجه به لایروبی رودخانه علی رغم بارش های شدید طی سه سال گذشته کشاورزان هیچ خسارتی متحمل نشدند که نشان دهنده به ثمر رسیدن طرح‌های ستاد از سه الی چهار سال گذشته است.

تجریشی با تاکید بر اینکه با کاهش ۴۰ درصدی آب در بخش کشاورزی در نظر داریم به اقتصاد کشاورزی استان، منطقه و حتی سایر استان‌های کشور کمک کنیم، افزود: احیای دریاچه ارومیه و فرآیندهای انجام شده برای احیا طرح ملی است و باید دستاوردهای آن نیز به کل کشور منعکس و منتقل شود تا سایر استان‌ها نیز بتوانند از این دستاوردها به عنوان الگو بهره مند شوند.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: بزرگترین پروژه سازه ای برای احیای دریاچه ارومیه، پروژه بازگرداندن آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه، دی ماه امسال به پایان خواهد رسید. وی خاطر نشان کرد: تاپایان سال ۱۴۰۶ دریاچه ارومیه به صورت کامل احیا و به تراز اکولوژیک می رسد.

تجریشی با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه در کنار بهبود آب دریاچه خلاقیت و نوآوری و نیز استفاده از فناوری در حوزه‌های مختلف به خصوص کشاورزی در کشور را موجب شد، بیان کرد: با احیای دریاچه ارومیه ظرفیت‌های ملی احیا و زمینه بروز و ظهور توانمندی صنعتگران نیز فراهم شد و با احیای کامل دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۶ به مدل موفقی در این حوزه در کشور و حتی بین الملل تبدیل می‌شویم.


این مسئول با اشاره به بسته پروژه‌های بخش کشاورزی ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد: در قالب این پروژه‌ها شاهد هستیم با وجود صرفه جویی ۳۰ درصدی آب میزان تولید ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته و ضمن کاهش هزینه‌های تولید کیفیت محصولات نیز افزایش یافته است.


تجریشی از اتمام طرح‌های سخت افزاری ستاد احیای دریاچه ارومیه دیماه امسال خبر داد و اضافه کرد: با وجود کاهش ۲۷ درصدی نزولات آسمانی طی سال جاری تراز دریاچه ارومیه کاهش پیدا نکرده و با اتمام طرح‌های سازه‌ای که ۷۵ درصد اعتبارات را به خود اختصاص دادند آب صرفه جویی شده حاصل از بخش کشاورزی امسال به سمت دریاچه ارومیه وارد می‌شود.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات