واگذاری پروژه های عمرانی و اعتماد به شرکتهای داخلی

واگذاری پروژه های عمرانی و اعتماد به شرکتهای داخلی

http://www.bananews.ir/مجریان صنعت احداث در حالی که قرار است امروز دومین کنفرانس بین المللی ماندگاری، ظرفیت سازی و توانمندسازی شرکتها و سازمانهای پروژه محور را برپا کنند، کماکان براین نکته پای می فشارند که باید به شرکتهای داخلی اعتماد و پروژه های عمرانی به آنها واگذار شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مطابق برنامه پیش بینی شده قرار است، پنج تشکل فنی و مهندسی، انجمن شرکتهای ساختمانی، انجمن صنفی شرکتهای پیمانکار تاسیسات و تجهیزات صنعتی ایران، جامعه مهندسان مشاور ایران، انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ومهندسی ایران و انجمن شرکتهای مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی طی روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان ماه (یکشنبه و دوشنبه هفته جاری) میزبان اهل حرفه و دست اندرکاران دولتی و مجلسیان باشند.

یکی از خواسته های تشکل های مذکور در قطعنامه پایانی کنفرانس نخست صنعت احداث که سال گذشته برگزار شد، این بود که دولت اجرای تمام پروژه های عمرانی را به شرکت های داخلی واگذار نماید.

آنها در واقع در قطعنامه نخستین کنفرانس بین المللی ماندگاری، ظرفیت سازی و توانمندسازی شرکت ها و سازمان های پروژه محور با رویکرد صنعت احداث اینگونه آورده اند که 'از دولت می خواهیم تا با اعتماد و اطمینان بیشتر از گذشته اجرای همه پروژه ها در تمام بخش ها از جمله نفت، گاز و پتروشیمی را به شرکت های داخلی واگذار کند.'

صنعت احداث را اهل حرفه اینگونه معرفی کردند، صنعت احداث نامی است که برای کل سازندگی با تمامی گستردگی اش اعم از احداث ساختمان ها، راهها، پل ها، بنـدرگاه ها، سدها، صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و هر آنچه مدنیت را ممکن و تمدن صنعتی جوامع را شامل می شود.

پنچ تشکل مذکور با مشارکت یکدیگر اقدام به راه اندازی موسسه تحقیق و توسعه کرده اند که آن را گامی مهم در صنعت احداث می‌دانند و چگونگی ماندگاری، رشد وارتقاء شرکت های عضو و شاغل در حوزه صنعت احداث یکی از اهداف آن است.

یکی از مفاد قطعنامه یادشده براین نکته تاکید دارد که برای ماندگاری شرکت های پروژه محور و شاغل در صنعت احداث، اجرای قانون کامل 'اعتبار اسنادی' نیاز است.

همچنین در قطعنامه حیاتی ترین مسئولیت نسل شرکت های فعال در عرصه صنعت احداث این است که به بازبینی و بازانگاری سازمان های خود با محور قراردادن اخلاق مهندسی و خود باوری اقدام کنند.

علاوه براین انتظار فعالان در حوزه صنعت احداث از دولت و کارفرمایان خود این است که تحمل و سعه صدر را برای ابداعات و ابتکارات بخش خصوصی در ساخت ماشین آلات مورد نیاز در پروژه ها در داخل ایران داشته باشند.

آنها خاطرنشان ساخته اند که باتوجه به شرایط تحریم و نشانه گرفتن مراکز تمرکز پروژه ها، یکی از راهکارهای اساسی در خنثی کردن تحریم، تجدید نظر و بررسی مجدد در توزیع و تقسیم کارها و بکارگیری ظرفیت خالی قابل توجه شرکت های بخش خصوصی در این حوزه است.

دست اندرکاران صنعت احداث براین باورند که با تکمیل و انتشار طرح جامع آمایش سرزمین، دولت ضمن دعوت از بخش خصوصی جهت تعریف و اجرای پروژه های توسعه ای براساس طرح جامع آمایش بخش خصوصی از ابتدا در نقاط تصمیم سازی و تصمیم گیری حضور یافته و کارگزار واقعی توسعه کشور شود.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایرنا، یکی از مباحث مهم مورد توجه تلاشگران صنعت احداث این است که ظرفیت های موجود بخش خصوصی و دولتی کشور برای آموزش ساماندهی شود و براساس آن نسبت به آموزش سطوح زیر لیسانس (آموزش فنی و حرفه ای) و بالای لیسانس (تربیت مدیران نهادی و پروژه ای)،کمبودهای موجود مرتفع شود.

خواسته مهم دیگری که از سوی اهل حرفه صنعت احداث مورد تقاضا است ،انجام گفت وگوی سه جانبه میان کارگر، کارفرما و دولت براساس تعریف کار شایسته که باید هرچه زودتر آغاز شود.

درعین حال تشکیل کارگروهی با حضور نماینده رییس جمهوری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نماینده صنعت احداث برای رسیدگی به تنگناهای مالی جهت ماندگاری شرکت ها از دیگر تقاضاهای این بخش محسوب می شود.

پیش بینی روز تولد 'شیخ بهایی' که از دیرباز فناوری را به عرصه این صنعت عرضه کرده است، در تقویم سالانه کشور به عنوان ' روز صنعت احداث ' از دیگر تقاضاهای مطرح شده بود که به گفته 'منوچهر اقبالی' دبیر انجمن صنفی شرکتهای پیمانکار تاسیسات و تجهیزات صنعتی ایران تاکنون هیچ یک مورد توجه واقع نشده است.

انتظار این است که دولتمردان باردیگر شنونده سخنان اهل حرفه صنعت احداث باشند و پس از شنیدن درد دلها، با مشارکت این بخش راهبردهای مناسب و اجرایی را دردستور کار قرار دهند.

    نظرات