انتشار ۱۹۰ سند بر سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

انتشار ۱۹۰ سند بر سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

انتشار ۱۹۰ سند بر سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، وحید جوادی با بیان این مطلب، اظهار کرد: در حال حاضر امتیاز پاسخگویی شهرداری ۹۰ درصد بوده و در بخش انتشار اسناد بیشترین سند را در میان کلانشهرهای کشور منتشر کرده است.
وی در خصوص نحوه تعامل شهروندان با این سامانه، افزود: با توجه به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی که امکان دسترسی مردم به اطلاعات موسسات عمومی و خصوصی ارایه دهنده خدمات عمومی را فراهم می‌ کند، هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات موسسات عمومی و خصوصی را می دهد و شهروندان می توانند درخواست های خود را مطرح و پاسخ را دریافت کنند.
رئیس گروه رصدهای آماری شهرداری مشهد بیان کرد: شهرداری مشهد نیز از تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۶ به این سامانه متصل شده و از ۱۱۸ مورد درخواست دریافت شده از سوی شهروندان تعداد ۱۱۳ مورد آن را پاسخگویی کرده است.
جوادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر استانداری خراسان رضوی، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری مشهد، راه و شهرسازی و شورای اسلامی شهر نیز به این شبکه متصل شده تا طی مهلت مقرر شده حداکثر ۱۰ روز پیگیر ارایه پاسخ به شهروندان باشند.
وی اضافه کرد: گفتنی است هم اکنون بر روی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تعداد هزار و ۱۷۱ نهاد مستقل فعال بوده و در حال انتشار سند و پاسخگویی به درخواست های مردمی هستند.
رئیس گروه رصدهای آماری شهرداری مشهد تصریح کرد: از زمان راه‌ اندازی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات تاکنون بیش از هزار و ۲۸۰ سند در این سامانه منتشر شده است.
جوادی گفت: برخی از این اسناد در پاسخ به درخواست ‌های شهروندان و برخی نیز در جهت ترویج شفافیت (موضوع ماده ۱۰ قانون انتشار و ‌دسترسی آزاد به اطلاعات) از سوی دستگاه ‌های متصل به سامانه منتشر شده است‎.‎
وی ادامه داد: در ماده ۱۰ قانون مذکور، موسسات عمومی مکلف شده‌ اند اطلاعات عمومی و فاقد طبقه ‌بندی خود را در راستای نفع عمومی و ‌حقوق شهروندی منتشر کنند‎.‎
رئیس گروه رصدهای آماری شهرداری مشهد اظهار کرد: با گذشت دو سال از راه‌ اندازی رسمی سامانه در تیرماه ۹۶، جای بسیاری از نهاد های مهم ‌مشمول قانون خالی است. در حال حاضر ۶۲۰ دستگاه در این سامانه فعال هستند.
جوادی بیان کرد: شهروندان می ‌توانند برای مشاهده اسناد و فهرست سازمان‌های عضو به سامانه الکترونیکی انتشار و دسترسی آزاد به ‌اطلاعات به نشانی‎ foia.iran.ir ‎مراجعه کنند.
وی افزود: براساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که مشتمل بر پنج فصل، ۲۳ ماده و هفت تبصره به هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات موسسات عمومی و خصوصی می دهد، مگر آن که قانون منع کرده باشد. هم اکنون این قانون با ۹ شیوه نامه که برای رفع ابهامات و تعریف مفاهیم و مصادیق دسترسی آزاد به اطلاعات تصویب شده از مجهزترین قوانین در کشور با موضوع شفافیت و مطالبه گری قانونی محسوب می شود که درحال اجرا و پیگیری است و عموم مردم می توانند پس از ثبت نام و دریافت نام کاربری و رمز عبور از دستگاه های مشمول قانون که در این سامانه فعال هستند، درخواست اطلاعات خود را ثبت کرده و دریافت کنند.
رئیس گروه رصدهای آماری شهرداری مشهد گفت: این قانون، ۲۳ ماده آیین نامه اجرایی دارد و از سال ۹۶ تاکنون ۹ شیوه نامه دیگر برای تسهیل و تسریع مفاهیم دسترسی به اطلاعات توسط کمیسیون مربوطه مصوب و ابلاغ شده است. مطابق مفاد این قانون دستگاه‌ ها و موسسات عمومی مکلفند در پاسخ به درخواست ها، اطلاعات خود را در حداقل زمان ممکن (حداکثر ۱۰ روز) بدون تبعیض در دسترس مردم قرار دهند. هم اکنون بیش از هزار و ۱۰۰ دستگاه و موسسه مشمولِ قانون در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که از سال ۹۶ راه اندازی شده فعال هستند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات