«ساز سخن شهریار» کوک می‌شود

«ساز سخن شهریار» کوک می‌شود

به گزارش شهریار، جواد کریم نژاد با اشاره به انتشار کتاب خود که دربردانده فرهنگ واژگانی، اصطلاحات و تعابیر موسیقایی در اندیشه و آثار استاد شهریار است افزود: این کتاب یک دوره دو جلدی است که در آن تلاش شده اساسی ترین واژگان و تعابیر و اصطلاحات را از همه آثار فارسی و ترکی شهریار مورد بررسی قرار داده و صبغه مفهومی آن را شناسایی کرده است.

وی افزود: این کتاب در دو مدخل از حرف «آ تا ز» و «سین تا ی» در بردانده مهمترین اصطلاحات استفاده شده در اشعار شهریار است که در جایگاه های گوناگون مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این اثر، فرهنگ گونه ای است که اصطلاحات موسیقایی و تعابیر موسیقی عامیانه و عناصر فرهنگ موسیقی ایران را که در آثار استاد شهریار ضبط شده است را مدخل به مدخل بررسی کرده است.

کریم نژاد موسیقی را عنصر پویای فرهنگی و مظهر فرهنگی هر جامعه ای خواند و افزود: تسلط شهریار به این اقلیم، یکی از اعجازهای کلامی شعر شهریار است که شاید تاکنون کمتر مورد توجه و شناسایی قرار گرفته و توجه به آن در این اثر هدف من بود.

وی ادامه داد: این مجموعه در ۵۰۰ مدخل موسیقی در شعر شهریار شناسایی کرده و مثال هایی فراوان از تلسط شهریار به عبارات و اصطلاحات فرهنگی را می توان به وضوح مشاهده کرد.

نویسنده کتاب "ساز سخن شهریار"، با طرح مثالی در خصوص کلمه "پهلوان" اظهار داشت: کلمه یاد شده در همه اقلیم فرهنگی زبان فارسی و حتی ترکی به عنوان فردی با توانایی های بدنی بالا آمده است اما در خطه فرهنگی سیستان و بلوچستان، این واژه معنایی موسیقایی دارد که را دارد که در کلام شهریار و شعر ایشان مورد استفاده قرار گرفته است و یکی از اعجازهای کلامش است.

وی ادامه داد: دو بیتی "ابرو کمان رستم و گیسو کمند زال/ خود پهلوان به مویه و دستان به زابلی/ آواز دلنوازتر زان غنچه دهن/ گلبانگ بلبلی‌ست که برخیزد از گلی" مصداقی بارز  از این اعجاز است که تنها مشتی خروار بی انتهای اعجاز کلامی شعر شهریار است.

کریم نژاد اظهار داشت: این کتاب توسط انتشارات ریتم در تبریز منتشر شده است و در حال جمع‌بندی نهایی برای انتشار است و به زودی به علاقمندان این حوزه معرفی خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات