عملکرد نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در گذر از پیک سال 1399

عملکرد نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در گذر از پیک سال 1399

فربد استیری، مدیرکل مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران هم‌زمان با سال جهش تولید، در راستای برنامه‌ریزی تولید نیروگاه‌های برق‌آبی کشور و نقش این تأسیسات در تحقق برنامه 099 (گذر از پیک شبکه بدون اعمال خاموشی در تابستان سال جاری)، انجام به‌موقع تعمیرات ادواری از نیمۀ دوم سال گذشته تا پایان اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به‌ظرفیت 12 هزار مگاوات و اتخاذ تمهیدات لازم درجهت آمادگی حداکثری واحدهای برق‌آبی، موجب تولید انرژی به‌میزان 14500 گیگاوات ساعت از ابتدای فروردین‌ماه تا 24 شهریورماه سال جاری گردید که حدود 76 درصد از این میزان تولید در حد فاصل ماه‌های خرداد، ‌تیر، مرداد و شهریور رقم خورده است.

لازم به ذکر است که در بازه زمانی اواسط خردادماه تا 15 شهریورماه امسال و به‌درخواست دیسپاچینگ ملی، با تولید بالغ بر 91 هزارمگاوات‌ساعت انرژیِ برق‌آبیِ متوسطِ روزانه در کشور، حدود 2 درصد بیش از تعهد واحدهای برق‌آبی به شبکه، انرژی تولید شد که این عدد در دو ماهه تیر و مرداد معادل  98000 مگاوات ساعت رقم خورده که حدود 9 درصد از تعهد به شبکه بیشتر بوده است. گفتنی است نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در بازۀ زمانی مذکور با ثبت رکورد تولید توان هم‌زمان به‌ظرفیت 10140 مگاوات (مربوط به 31 خردادماه) و حداکثر تولید انرژی روزانه به‌میزان 156813 مگاوات‌ساعت (مربوط به 8 مردادماه)، نقش قابل ملاحظه‌ای در تأمین نیاز مصرف شبکۀ برق داشته‌اند، به‌طوری‌که از ابتدای خرداد تا پایان مرداد، سهم مشارکت واحدهای برق‌آبی در تولید توان هم‌زمان و استمرار تولید انرژی روزانه، به‌ترتیب 13 و 8 درصد از کل تولید نیروگاه‌های برق کشور بوده است که این سهم در زمان پیک مصرف شبکه برق کشور (مربوط به 31 تیرماه) به‌ترتیب 16 و 11 درصد است.

شایان ذکر است در گذر از پیک سال 99، نیروگاه‌های برق‌آبی کشور با ضریب آمادگی بالغ بر 95 درصد، علاوه بر ظرفیت تولید شده، ‌بطور متوسط روزانه بالغ بر 800 مگاوات امکان ذخیرۀ گردان در بازه زمانی فوق را فراهم نموده به‌طوری‌که معادل 7800 مگاوات توان قابل اتکا به‌مدت 13 ساعت از شبانه‌روز را به شبکه برق کشور تزریق نموده‌اند.
اضافه می‌نماید، با تولید انرژی واحدهای برق‌آبی از ابتدای سال تا 24 شهریور ماه، حدود 4 میلیارد مترمکعب در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی و همچنین بیش از 9 میلیون تن به کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن کمک شده است.
به‌علاوه، در راستای ارتقای ضریب آمادگی تولید نیروگاه‌های برق‌آبی در پیک شبکه می‌توان به استقرار نظام پایش وضعیت واحدها و برنامه‌ریزی تعمیرات و بهینه‌سازی به‌هنگام واحدها بر مبنای آن اشاره نمود. در عین حال، اورهال شش دستگاه ترانسفورماتور، تعمیرات اساسی و انجام عملیات بهینه‌سازی ژنراتور و توربین  7 واحد برق‌آبی در مقیاس بزرگ از جمله اقدامات شاخص در این زمینه بوده است. مضاف بر این، تشکیل کمیته‌های تخصصی عیب¬یابی و تحلیلی ریشه‌ای خرابی‌ها، پیاده‌سازی استاندارد ایزو 55000 (نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی)، استقرار نرم‌افزار CMMS و کدینگ یکپارچه در نیروگاه‌های برق‌آبی سبب افزایش بهره‌وری و کاهش زمان خروج اضطراری آنها در زمان اوج بار شبکه بوده است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات