کشف سند تعیین حدود 25 هکتار از اراضی حریم سیلک

کشف سند تعیین حدود 25 هکتار از اراضی حریم سیلک

سیدجواد حسین زاده در گفتگو با برنامه #صبح_سیلک به مناسبت هشتاد و نهمین سال ثبت سیلک در فهرست آثار ملی ایران، تصریح کرد: این سند با حفظ عرصه سیلک به کشاورزان اجازه می‌دهد که به عنوان رعیت فعالیت کنند.

وی با اشاره به اجرای تفکیک اراضی فتح المبین به عنوان معوضات طرح آزادسازی حریم سیلک خاطرنشان کرد: بخشی از این زمین‌ها به مساحت 2.2 بوده که شهرداری توافقات آن را تا یک ماه آینده انجام می دهد که در مجموع 20 تا 30 درصد از اراضی در عرصه آزاد می‌شود.

سرپرست پایگاه میراث جهانی محوطه باستانی سیلک  انجام چهار مورد اجرائیات و هشت مورد تخریب توسط مالکین اراضی حریم سیلک را یادآور شد و گفت: بالغ بر 80 درصد تصرفات حریم سیلک بدون سکونت دائمی اهالی، از نوع خانه باغ یا ویلاهایی است که صرفا برای تفریحات پایان هفته استفاده می شود و این نوع کاربری بی توجهی به اهمیت تهدید میراث ملی کشور محسوب می‌گردد.

حسین‌زاده، افزود: اهالی دیزچه هنوز هم میراث‌دار شغل کشاورزی ساکنین سیلک بوده و نوادگان احتمالی این محوطه باستانی هستند و این در حالی است که تازه‌واردان این محدوده با خرید زمین به قیمت پایین، اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز شبانه خانه باغ یا ویلا صرفا برای تفریح و نه کشاورزی می‌کنند.

وی، حرایم سیلک را به دسته‌های مختلف تقسیم کرد و گفت: حریم درجه یک و عرصه با اعمال محدودیت های کامل، به شعاع 50 در 70 متر بوده که تنها برای انجام فعالیت‌های سبک کشاورزی مجاز است و ساخت و سازها در حریم درجه دو تا 7.5 متر و در حریم درجه سه تا 10.5 متر محدودیت ارتفاع دارد.

حسین‌زاده، محوطه سیلک را محصور شده در میان باغ ها و اراضی کشاورزی دانست و تاکید کرد: همه این مزارع و باغ‌ها در عرصه و حریم درجه یک قرار دارد و ادامه کشت و زرع بشرط عدم تغییر کاربری و ساخت و ساز مجاز است و در صورت خرید و فروش این اراضی فقط باید به عنوان کاربری کشاورزی معامله شود.

سرپرست پایگاه میراث جهانی محوطه باستانی سیلک از آغاز کاوش‌ها در یک محوطه تاریخی  زیرزمینی کاشان طی یکی دو ماه آینده خبر داد و گفت: این کاوش زوایای پنهان زندگی مردم کاشان در قرون ششم و هفتم هجری قمری را آشکار خواهد کرد.

به گفته وی ثبت جهانی سیلک، توسعه زیرساخت های گردشگری در این محوطه به صورت ایجاد یک مرکز فرهنگی تاریخی متناسب با استانداردهای روز و تبدیل سیلک به سایت موزه منسجم از جمله برنامه‌های مهم پنج ساله پایگاه میراث جهانی در تعامل با دفاتر کل این پایگاه‌ها و ارگان‌های شهری است.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری کاشان

    منبع خبر

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان یک شهرداری در شهر کاشان می باشد

      نظرات