«۲ میلیارد» خرج ماهانه برج‌میلاد

«۲ میلیارد» خرج ماهانه برج‌میلاد

http://www.bananews.ir/دخل برج میلاد بعد از یک‌سال گشایش به روی بازدیدکننده‌ها هنوز به خرج آن نرسیده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) برج میلاد سازه متعلق به شهرداری‌تهران در حالی که از محل بازدید‌های روزانه، حداکثر ۵۰۰ میلیون تومان عایدی ماهانه کسب می‌کند، هر ماه حدود ۲ میلیارد تومان بابت نگهداری و مصرف خدمات آب و برق و گاز هزینه دارد.

برج میلاد در عین حال از محل برگزاری هر همایش‌ یا کنسرت‌ بین ۱۳ تا ۱۶ میلیون تومان درآمد به دست می‌آورد؛ اما از آنجا که این منبع درآمدی، قابل اتکا و همیشگی نیست، نمی‌تواند هزینه‌های مستمر در برج را پوشش دهد.

مدیر عامل وقت برج میلاد در این باره معتقد است: نگاه شهرداری به برج میلاد «زوایه اقتصادی» ندارد؛ هر چند برای بازگشت آنچه به کمک شهروندان در این برج صرف شده، برنامه‌هایی را در دست داریم.

برج میلاد علاوه بر ۱۲ طبقه مستقر در راس، به یک طبقه در ۲- مجهز است که از امکانات آن برای حفظ اطلاعات طبقه‌بندی شده استفاده می‌شود.

جزئیات نگفته از برج میلاد را در گفت‌وگویی که با رحیم مطهرنژاد مدیرعامل برج، انجام شده است بخوانید:

روزانه چند نفر بازدیدکننده به برج می‌آیند و متوسط زمان هر بازدید چقدر است؟

آمارها نشان می‌دهند در طول سه سالی که از زمان بهره‌برداری برج می‌گذرد سه میلیون نفر از مجموعه امکانات ما در بخش بازدید و گردشگری، مرکز همایش‌ها و جشنواره‌ها استفاده کرده‌اند که یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در قالب برنامه‌های مختلف و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به برج آمده‌اند. به طور متوسط روزانه بین هزار تا هزار و ۵۰۰ نفر ورودی داریم که این هزار و۵۰۰ نفر بین بخش‌های مختلف بازدید و گردشگری، پذیرایی و مرکز همایش‌ها تقسیم می‌شوند و زمان‌های مختلفی دارند.

اغلب بازدیدکنندگان به کدام قسمت برج مراجعه می‌کنند؟

تمام طبقات برج جذابیت خاص خود را دارد بیشترین بازدید از سکوی دید بسته است، لازم است بگویم در سازه راس برج مجموعا ۱۲ طبقه قرار دارد که از این تعداد هشت طبقه آن می‌تواند مورد استفاده عموم مردم و بازدیدکنندگان قرار بگیرد. از کلیه بخش‌های مورد استفاده برخی از بخش‌ها مثل سکوی دید باز همیشه فعال است. سکوی دید اختصاصی بسته هم در مواقعی که به دلیل نامناسب بودن هوا سکوی دید باز قابلیت استفاده ندارد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند از پشت شیشه تهران را ببینند.یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های برج همین سکوی دید باز و بسته است.

افرادی که برای بازدید به برج میلاد می‌آیند در هر مرحله از بازدید چه هزینه‌ای را بابت بلیت باید بپردازند؟

به‌رغم برخی از صحبت‌هایی که گفته می‌شود برج میلاد برج گرانی است برج میلاد تهران جای گرانی نیست. قیمت بازدید از برج میلاد سه سال پیش از سوی شورای شهر تهران مبلغ ۱۷ هزار تومان تصویب شد. اما ما برای اینکه مردم بتوانند راحت‌تر به برج دسترسی داشته باشند این مبلغ را در دو مرحله برای بازدید سکوی دید باز و گنبد آسمان تقسیم کردیم. به این ترتیب مردم می‌توانند از سکوی دید باز با پرداخت ۹ هزار تومان و از گنبد آسمان با یک بلیت ۸ هزار تومانی بازدید کنند.

در کنار این موضوع برای گروه‌های دانش‌آموزان و دانشجویان تخفیف ۴۰ درصدی نسبت به قیمت مصوب سه سال پیش شورا قائل شدیم تا قیمت بلیت این گروه‌ها به ۶ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کند. موضوع دیگری هم وجود دارد که ممکن است گروه‌هایی برای بازدید برج نیایند و تنها قسمت تفریحی اطراف برج را برای تفریح انتخاب کنند که در این صورت جز هزینه ۳ هزار تومانی پارکینگ هیچ هزینه دیگری از آنها دریافت نمی‌شود.

گروه‌هایی مثل گروه‌هایی دانش‌آموزان و دانشجویان را مثال زدید. برای اینکه گروه‌های بازدید کننده شامل تخفیف شوند باید حداقل تعدادشان چند نفر باشد؟

اگر تعداد افراد این گروه‌ها بین ۵۰ نفر تا ۵ هزار نفر باشد شامل تخفیف ۴۰ درصدی بلیت می‌شوند. البته این تخفیف فقط شامل دانش آموزان و دانشجویان نمی‌شود، بلکه سازمان‌ها، نهادها، حتی گروه‌های فامیلی هم مشمول تخفیف می‌شوند به شرطی که ما مطلع شویم یعنی از ما در‌خواست کنند. باید این نکته را اضافه کنم که تخفیف گروه‌های فامیلی یک جدول دارد که از سه درصد شروع می‌شود تا ۲۰ درصد.

شمار بازدیدکنندگان خارجی از برج میلاد بسیار پایین است. این موضوع به پایین بودن جذابیت برج میلاد بر می‌گردد یا اینکه موضوع چیز دیگری است؟

این مساله بسیار مهمی ‌برای کشور ما است که باید مسوولان مربوطه به آن توجه کنند. توریست‌هایی که به برج می‌آیند تابع ورودی توریست به کشور ما هستند. یعنی هر چقدر آمار ورود توریست به کشور ما بیشتر شود حتما آمار بازدیدکنندگان خارجی ما هم بالا می‌رود. چون به خودی خود برج میلاد تهران آنقدر جاذبه دیدن دارد که توریست را به این سمت جذب کند.

ما مشکلی نداریم این مشکل را کشور باید حل کند که پای توریست را به کشور باز کند.

تا به حال از محل بازدیدها از برج چقدر عایدی به دست آمده است؟

عدد درشتی نیست. ما هزینه‌های زیادی را برای نگهداری از برج صرف می‌کنیم تا بتوانیم برج را برای سال‌های سال حفظ بکنیم شاید بخش بسیارکوچکی از هزینه‌های نگهداری از بخش بازدید به دست می‌آید که خیلی عدد درشتی نیست.

برآورد دقیقی از قیمت تمام‌شده برج میلاد وجود دارد؟

هنوز هزینه‌های فاز یک جمع نشده است و هنوز عدد قطعی هزینه‌های ساخت و تجهیز اعلام نشده است اما هزینه‌های ساخت سازه برج میلاد تهران، مرکز همایش‌های بین‌المللی، پارکینگ طبقاتی، گذرگاه و راه‌های دسترسی در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

پیش بینی می‌کنید چه سالی هزینه‌ها و درآمدها برابر می‌شوند و برج میلاد به سوددهی می‌رسد؟

ما نگاه اقتصادی صرف به برج میلاد نداریم. یعنی درست است که اعتقاد داریم هزینه‌هایی که از طریق شهروندان در اینجا صرف شده است باید به شهر بازگردد، اما به موضوعات فرهنگی و اجتماعی شهر و پرهیز از اشرافی‌گری هم توجه می‌کنیم. اما کارهایی را می‌توان انجام داد که بازگشت سرمایه را تسریع کند که البته رعایت جوانبی است که عرض کردم. بنابراین ما به دنبال آن نیستیم که ببینیم چه زمانی برج به سوددهی می‌رسد.

هزینه برگزاری همایش‌ها و کنسرت‌ها در برج میلاد به طور متوسط چقدر است؟

بستگی به امکانات و زمانی که متقاضیان درخواست می‌کنند هزینه برگزاری از حدود ۱۳ میلیون تومان برای یک برنامه ۴ ساعته شروع می‌شود و ممکن است تا ۱۶ میلیون تومان افزایش داشته باشد.

هزینه‌های روزانه برج شامل چه مواردی می‌شود؟

برج میلاد در زمینی به مساحت ۶۳ هکتار احداث شده است. از این مساحت تاکنون ۳۰ هکتار به فضای سبز تبدیل شده و مابقی برای طرح‌های توسعه‌ای و احداث یک پارک جدید در نظر گرفته شده است. علاوه بر این ما بالغ بر ۱۲۰ هزار متر مربع فضای ساختمانی داریم که هزینه‌های سنگینی برای نگهداری آنها پرداخت می‌شود و در حدود ۲۵ شرکت در حوزه بهره‌برداری و نگهداری آن به ما کمک می‌کنند. در حال حاضر به طور متوسط ماهانه به طور تقریبی ۲‌میلیاردتومان هزینه‌های تعمیر و نگهداری و نظارت و راهبری این مجموعه را می‌پردازیم.

در راس سازه برج میلاد در اثر وزش باد احتمال جابه‌جایی یا تکان خوردن حتی در حد چند سانتی‌متر یا میلیمتر وجود دارد؟

برج میلاد در بالاترین نقطه خود قابلیت حرکت یک متری به هر طرف را دارد و در محاسبات سازه آن برآورد شده است . برج میلاد برای مقاومت در برابر زلزله‌هایی با قدرت ۸ ریشتر طراحی و احداث شده است و در مقابل بادهای شدید تا ۱۴۰ کیلومتر هم می‌تواند مقاومت کند.

از برج برای شناسایی موارد امنیتی مثل شناسایی موارد خاص هم استفاده می‌شود؟

خیر. ما از برج میلاد تهران به هیچ عنوان استفاده امنیتی به این معنا که شما می‌گویید نداریم. ما فقط دوربین‌های ترافیکی داریم که تحت نظارت شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران، تصاویر بزرگراه‌های اطراف برج را به مرکز کنترل ترافیک می‌دهد و تنها جنبه ساماندهی عبور و مرور مسیرها را دارد. بهتر است مردم نگران این موضوع نباشند و بدانند صحبت‌های مربوط به این موضوع شایعه است. ما فقط برای پوشش‌های مخابراتی دستگاه‌های مسوول مثل اورژانس، آتش‌نشانی، هواشناسی و شرکت گاز که نیازهای ضروری به آنتن ما برای پوشش‌های بی‌سیم‌شان دارند استفاده می‌کنیم و اینجا به هیچ وجه منطقه امنیتی نیست.

پس ماجرای طبقه منفی دو که مربوط به نیروهای مسلح و بانک‌ها می‌شود چیست؟

یکی از نقاط امن برج طبقه منفی دو است که مثل صندوق امانات بانک عمل می‌کند. آنجا پایه‌های برج است که در آن سلول‌های بتونی درست شده است که مثل صندوق امانات بانک می‌تواند کاربرد داشته باشد آن هم در حوزه دیتا و نگهداری اطلاعات. بانک‌ها می‌توانند نسخه پشتیبان اطلاعات خود را در آنجا نگهداری کنند یا مثلا بیمارستان‌ها ممکن است اطلاعات طبقه‌بندی شده داشته باشند. یا دانشگاه‌ها اطلاعات طبقه بندی شده دانشجویان خود را در آنجا می‌توانند نگهداری کنند. که اگر کشور در شرایط بحران و حوادث غیرمترقبه قرار بگیرد لازم است نسخه‌ای از اطلاعات مهم در جایی نگهداری شود. آنجا همان طبقه منفی دو برج است که ما به آن «مرکز اطلاعات» می‌گوییم.

چرا نمای بتنی برج رنگ نمی‌شود؟ فکر نمی‌کنید این نما از زیبایی و جذابیت بصری برج می‌کاهد؟

این سوال را افراد زیادی از ما می‌پرسند. پاسخ طراحان و معماران برج این است که وقتی به دوران گذشته مراجعه کنید ساختمان‌ها و سازه‌هایی که در هر دوران ساخته شده است در هر تاریخی با مواد آن دوران بوده است مثل اهرام مصر که با سنگ ساخته شده یا ارگ بم که با خشت ساخته شده است. یا گنبد سلطانیه زنجان که با آجر ساخته شده است. این مواد مخصوص آن دوران برای ساخت آن سازه‌ها بوده است. در دورانی که ما به سر می‌بریم چهار عنصر اصلی برای ساختمان‌ها وجود دارد. آرماتور، بتون، شیشه و فلز. به این دلیل در نمای برج میلاد کاری انجام ندادند که در ۱۰۰ سال آینده که برج میلاد تهران مورد بازدید قرار می‌گیرد بدانند در یک قرن پیش این برج با چه موادی ساخته شده است. برج‌های دنیا را هم نگاه کنید معمولا روی بدنه آن کاری نکرده‌اند. حتی در مواردی پیشنهاد می‌دهند که نمای آن را کاشی کنیم. حتی نورپردازی برج هم هدفمند بوده است که وقتی در شب دیده می‌شود شبیه سفینه معلق در آسمان باشد.

ماجرای بستنی طلا به کجا کشید؟

حاشیه سازی بود. بهتر است راجع به این موضوع صحبت نکنیم.

به طور کلی منتفی شد؟

اتفاقی نیفتاده بود که بخواهد منتفی شود. ایده‌ای بود که بهره‌بردار داشت و ما هم با طرح آن مخالفت کردیم. این کار انجام نشد. اتفاق بزرگی که اینجا افتاده طراحی و احداث برج میلاد در شرایط تحریم توسط مهندسین ایرانی بوده است که در چند سال اخیر تکمیل شده است.

از برج میلاد تهران به هیچ عنوان استفاده امنیتی نداریم. ما فقط دوربین‌های ترافیکی داریم که تحت نظارت شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران، تصاویر بزرگراه‌های اطراف برج را به مرکز کنترل ترافیک می‌دهد و تنها جنبه ساماندهی عبور و مرور مسیرها را دارد. بهتر است مردم نگران این موضوع نباشند و بدانند صحبت‌های مربوط به این موضوع شایعه است.

یکی از نقاط امن برج طبقه منفی دو است که مثل صندوق امانات بانک عمل می‌کند. آنجا پایه‌های برج است که در آن سلول‌های بتونی درست شده است که مثل صندوق امانات بانک می‌تواند کاربرد داشته باشد آن هم در حوزه دیتا و نگهداری اطلاعات.

ما نگاه اقتصادی صرف به برج میلاد نداریم یعنی درست است که اعتقاد داریم هزینه‌هایی که از طریق شهروندان در اینجا صرف شده است باید به شهر بازگردد اما به موضوعات فرهنگی و اجتماعی شهر و پرهیز از اشرافی‌گری هم توجه می‌کنیم. اما کارهایی را می‌توان انجام داد که بازگشت سرمایه را تسریع کند.

 

    نظرات