تمامی دشت‌های استان مرکزی همچنان ممنوعه هستند

تمامی دشت‌های استان مرکزی همچنان ممنوعه هستند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: اگرچه سفره‌های آب زیرزمینی در استان طی دو سال اخیر بهبود نسبی داشتند، اما همچنان تمامی دشت‌های استان مرکزی به جهت توسعه برداشت از منابع آب زیرزمینی و کشاورزی ممنوعه هستند و این بهبود نسبی به معنای این است که برخی از دشت‌ها کسری مخزن سالانه‌شان متوقف شده است.

به‌گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، عزت اله آمره ای افزود: در سال‌های گذشته متوسط کسری مخازن دشت‌های استان به حدود 270 میلیون متر مکعب در سال می‌رسید ولی در حال حاضر و با این بارندگی‌ها به 187 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

آمره ای ادامه داد: کسری مخزن سالیانه بسیاری از دشت‌ها از جمله دشت‌های شازند، خنداب و کمیجان متوقف شده و حتی می‌توان گفت روبه افزایش گذاشته است اما برای جبران کسری مخزنی که طی 4 دهه و حدود 5 میلیارد مترمکعب بوده است، به زمان بیشتری نیاز داریم.

وی افزود: البته دو دشت اراک و ساوه دشت‌های ممنوعه بحرانی ما هستند، چرا که سرمایه‌گذاری‌های کلان صنعتی و قابلیت کشاورزی که دارند سبب شده فشار زیادی روی منابع آب این دو دشت اتفاق بیفتد و ما شاهد بهبود نسبی هم در آنها نبوده‌ایم.
وی استفاده از ظرفیت پساب‌های تصفیه‌خانه فاضلاب‌ها و انتقال از حوضه‌های مجاور را از جمله برنامه‌های این شرکت برای کاهش این فشار روی منابع آب زیرزمینی این دو دشت دانست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی با اشاره به اینکه با وجود سال‌های ترسالی این شرکت از برنامه‌های نظارتی و حفاظتی خود غافل نشده خاطرنشان کرد: با وجود سال‌های ترسالی از نظارت و حفاظت از منابع آب زیرزمینی غفلت نکردیم، به طوری که طی سال‌های اخیر حدود 1300 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شد و با کنترل چاه‌ها و اضافه برداشت‌ها گام‌های مهمی در جهت بهبود سفره‌های آب زیرزمینی برداشته شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی ادامه داد: حدود 23 هزار کیلومتر طول رودخانه‌های اصلی و فرعی استان است که در حال حاضر 230 کیلومتر از رودخانه‌های استان تعیین حریم و بستر شده و لایروبی حدود 50 کیلومتر از رودخانه‌های استان در نقاط پر خطر و سیل‌خیز انجام شده است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات