تاکید شورای پنجم بر گسترش حمل و نقل پاک و پیاده  ...

تاکید شورای پنجم بر گسترش حمل و نقل پاک و پیاده ...

تاکید شورای پنجم بر گسترش حمل و نقل پاک و پیاده محور

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهد، متن کامل نطق پیش از دستور مجتبی بهاروند، عضو کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در صد و ششمین جلسه علنی در زیر آمده است:

خدایا شروع سخن نامِ توست
وجودم به هر لحظه آرامِ توست

با درود و سلام خدمت حاضران در جلسه. نطق پیش از دستور خودم را با گرامیداشت فرا رسیدن هفته « دفاع مقدس » آغاز می‌کنم.
بنده که 21 ماه سابقه رزمندگی در جبهه‌های حق علیه باطل را در کارنامه خودم دارم، به نیکی می‌دانم که در انتهای مسیر، این حق است که پیروز است، هر چند که جبهه حق‌طلبان دارای یاران اندکی باشند.
همچنین یکم مهرماه، برابر 22 سپتامبر که روز جهانی بدون خودرو نام گرفته که ضرورت اشاعه حمل ونقل پاک را یادآور میشود را به تمامی دست اندرکاران حوزه حمل و نقل و به ویژه سازمان های مردم نهاد که در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دادند را تبریک میگویم.

روزی که در نخستین سال فعالیت شورای پنجم به ریاست کمیسیون حمل‌ و نقل انتخاب شدم را فراموش نمی‌کنم. در این روز، سرمایه‌گذاران ناوگان اتوبوسرانی در عرصه میدان شهدا تجمع کرده بودند و نسبت به سوء تدبیری که 10 سال از آن رنج می‌کشیدند، اعتراض داشتند. روز بعد، شاهد تجمع تاکسیرانان فرودگاه بودیم و روزهای آتی نیز دیگر دست در اندرکاران این حوزه، تجمعات خود را آغاز کردند. این تجمع‌ها که همگی به حق بودند، حدود 6 ماهی طول کشید و پس از آن، بسیاری از معضلات این عزیزان حل شدند. عمده فعالان حوزه حمل و نقل شهری، از برخوردهای قهری و قضایی که در سالهای گذشته علیه آنان صورت می‌گرفت، ناراضی بودند. در این راستا تمام تلاش بنده بر این بود که این برخوردهای قهرآمیز را به سوی گفتگو، مدارا و تفاهم پیش ببریم. روند انتخابات نمایندگان حوزه‌های حمل‌ونقلی را از حالت صوری خارج کردیم و کار را بدست خودِ مردم سپردیم. شهروندان هم به خوبی، پاسخ اعتمادِ بنده را دادند که از همین جا از آنان تشکر می‌کنم.

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی مدیریت شهری مشهد نیز با جدیت به پیش رفت که به عنوان الگویی برای دیگر کلانشهرها تبدیل شده است. طی 3 سال تصدی‌ام بر ریاست کمیسیون عمران و حمل‌ونقل، 386 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به ناوگان افزوده شده لست. این در حالی است که قیمت هر اتوبوس از 500 میلیون تومان، به حدود 3میلیارد تومان افزایش یافته است.
به توان‌یابان عزیز هم توجه ویژه‌ای داشته‌ایم و تخفیفی 50 درصدی برای 60 سفر با تاکسی و 60 سفر رایگان با اتوبوس و قطارشهری در ماه را برای این بزرگواران مصوب کرده‌‌ایم.
در بحث پایانه های مسافربری نیز اقدامات خوبی صورت گرفت. شرکتهای مستقر در پایانه‌ها میلیاردها تومان عوارض عقب افتاده و جریمه دیرکرد طی سالیان را بدهکار بودند. از این رو به سوی ایجاد تفاهم نامه‌ای با انجمن صنفی اتوبوسرانی برون شهری پیش رفتیم که دستاورد آن پرداخت عوارض به صورت آنلاین و بخشودگی جریمه دیرکردها بود.
از دیگر اقدامات در حوزه پایانه‌‌ها می‌توان به صدور بلیت الکترونیکی سفر اشاره کرد. سالیان سال بود که دلالان و سودجویان در ترمینال‌ها سرازیر می‌شدند و بازار سیاه فروش بلیت برای خودشان به راه انداخته بودند. از این رو سامانه صدور بلیت الکترونیکی را راه اندازی کردیم. مدیرکل مسافری سازمان راهداری کشور نیز طی بازدید از پایانه مسافربری مشهد، رضایت خود را نسبت به اقدامات صورت گرفته بیان داشته و اعلام کرد که طرح‌های اجرا شده در مشهد را به عنوان الگویی اجرایی در سراسر کشور مورد توجه قرار خواهد داد.
حوزه‌های عمرانی و تکمیلی قطارشهری نیز هیچ‌گاه متوقف نشده است. با وجود آنکه هزینه احداث هر کیلومتر آن از 200 میلیارد تومان به بیش از 800 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده، اما فعالیت ها همچنان ادامه دارد. در همین وضعیت گرانی و تورم، خط دوم قطار شهری به بهره برداری رسید. حفاری خط 3 نیز بدون توقف در حال انجام است و در تلاش هستیم تا 5 کیلومتر از این خط را که حدفاصل پایانه مسافربری تا میدان شهدا است را به مرحله بهره برداری برسانیم.
عملیات کارگاهی خط 4 نیز چندی قبل فعالیت خود را آغاز کرده که انتهای خواجه ربیع را به شهرک شهید باهنر متصل می سازد. همچنین خطوط 2، 3 و 4 قطارشهری در میدان شهدا به یکدیگر متصل می شوتد تا شاهد حمل و نقلی سریع، ایمن و به صرفه باشیم.
در حوزه عمرانی نیز اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است. ساخت تقاطع‌های همسطح و غیرهمسطح، چپگردها و اصلاح‌های هندسی، رضایت خاطر شهروندان را فراهم کرده و ترافیکی روان و ایمن را در خیابان‌های شهر جاری کرده است. مشهد در این دوران، به کارگاهی عمرانی منظم و باانگیزه تبدیل شده بود که پروژه‌ها را در موعد مقرر، به مرحله بهره‌برداری می‌رساند.
در کنار همه این اقدامات، از گسترش حمل‌ونقل پاک و پیاده‌محور نیز غافل نبوده‌‌ایم. مشهد از حیث میزان خطوط احداثی دوچرخه‌سواری، رتبه نخست کشور را دارد. مصوب شده که 250 کیلومتر خطوط دوچرخه سواری در مشهد احداث شود که طی مرحله‌ای 120 کیلومتر و در مرحله‌‌ای دیگر 60 کیلومتر ساخته شده است.
اهم فعالیت‌ها:
1- نصب 11000عدد جداکننده (کاور) تاکسیران از مسافر در زمان کرونا
2- احداث 3 ایستگاه ضدعفونی کننده خودور در سطح شهر با شروع کرونا
3- مجوز انعقاد قرارداد تامین 2000 دستگاه دوچرخه و لوازم یدکی آن
4- انعقاد تفاهم نامه با پلیس راهنمایی و رانندگی و فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی
5- نگاه ویژه به حمل و نقل دوچرخه به عنوان مد حمل و نقل پاک( تامین مسیر های دوچرخه و راهاندازی سامانه دوچرخه اشتراکی)
6- انعقاد تفاهم نامه با پلیس راهنمایی و رانندگی و فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی
7- آسفالت معابر خاکی سطح شهر مشهد مقدس
8- پروژه کوه پارک (کمربند جنوبی)
9- راه‌اندازی نرم‌افزار موبایلی نظارت، بازرسی حوزه تاکسیرانی
10- چپگرد غیر همسطح ناصری
11- دوربرگردان هاشمی رفسنجانی
12- دوبرگردان غیر همسطح ابوطالب
13- طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی با وام های کم بهره برای تاکسیرانان
14- انجام پروژه‌های طراحی هندسی متعدد در سطح شهر (تعریض بلوار آزادی، سه راه ساجدی، سه راه خیام و .. که تاثیر زیادی در کاهش تراکم ترافیک داشته است)
15- تکمیل خط 2 قطار شهری
16- بهره برداری از 5 ایستگاه قطار شهری

بخاطر داشته باشیم که چگونه شروع کردن برنامه‌ها، مهم است. توجه داشته باشیم که پروژه‌های بهره‌برداری شده در سال چهارم شورا، همگی حاصل 3 سال زحمت و تلاش و کارِ کارشناسی در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل هستند. بنده مطمئن هستم که شهروندان هیچگاه خدمت و تلاش صادقانه را از خاطر خویش نمی‌برند. این روزها به لطف اصحاب رسانه، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران محترم، تفاوت بین تلاشِ واقعی و اقدامات پوپولیستی واضح و مشخص است. توجه داشته باشیم که شهروندان، ناظر بر اعمال ما هستند.
بنده در طول یکسال گذشته هر آنچه که برخلاف مصالح شهروندان بوده را مطرح کرده و انتقادم را نسبت به این موارد اعلام کردم. خرسندم از اینکه منفعت شخصی را فدای مصلحت‌اندیشی‌‌ها نکردم و جز در برابر پروردگار یکتا و ولی‌نعمت‌مان امام رئوف در برابر هیچ‌کس دیگری سر تعظیم فرود نیاوردم.
از همین جا به شهروندان قول می‌دهم که در سال پایانی فعالیت شورای پنجم، وظیفه نظارتی‌ام را تشدید کنم تا ایرادات احتمالی فرایندها برطرف شود و در آینده نزدیک با مردم عزیز از عملکرد شورای پنجم و مدیریت شهری بیشتر سخن خواهیم گفت .
برای همه خدمتگزاران به مردم، آرزوی توفیق و سربلندی دارم.
جهان را بلندی و پستی تویی
ندانم چه ای – هرچه هستی تویی

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات