وحدت و همدلی دوران جنگ تحمیلی، نیاز مبرم امروز  ...

وحدت و همدلی دوران جنگ تحمیلی، نیاز مبرم امروز ...

وحدت و همدلی دوران جنگ تحمیلی، نیاز مبرم امروز ماست/ هفته دفاع مقدس، فرصت مغتنمی برای تبیین افق‌های جدید و حرکت به سمت امیدآفرینی و اعتماد در جامعه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری در آغاز یکصد و ششمین جلسه علنی شورای شهر مشهد با گرامیداشت آغاز هفته دفاع مقدس، اظهارکرد: بعدازظهر 31 شهریورماه سال 59 بود که هواپیماهای عراقی به حریم کشور ما تجاوز کردند و مراکز حساس و خاصی چون فرودگاه‌ها را مورد اصابت موشک‌ قرار دادند.

حیدری با بیان اینکه همین تجاوز، نقطه آغازی برای ورود نیروهای پیاده دشمن در طول مرز مشترک ایران با کشور عراق شد، گفت: براساس اسناد موجود، مقامات عراقی اذعان کردند که هدف آنها، تصرف چندکیلومتر از خاک ایران نیست، بلکه درصدد سرنگونی جمهوری اسلامی بوده‌اند؛ لذا جداسازی خوزستان را در برنامه داشتند.

وی در ادامه افزود: رژیم بعثی، خیال باطل رسیدن به تهران در کمتر از یک هفته را در سر می‌پروراند ولی با همت و دلاورمردی‌های ارتش و بسیج و نیروهای مردمی و سپاه پاسداران، یک ماه پشت دروازه‌های خرمشهر ماندند؛ بعد هم به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها و نرسیدن تجهیزات، خرمشهر سقوط کرد.

حیدری با بیان اینکه ملت ایران با عزمی جدی و راسخ در مقابل این تهاجم ایستادگی کرد و بیش از 300 هزار شهید و تعداد زیادی جانباز و ایثارگر و آزاده داشتیم، تصریح کرد: بواسطه همین رشادت‌ها و ایثارگری‌ها، علیرغم همه سختی‌ها و مرارت‌ها، حتی یک وجب از خاک ایران سرافراز در اختیار دشمن بعثی قرار نگرفت.

رئیس شورای شهر مشهد، جنگ تحمیلی را عرصه تقابل جبهه فتوت و انسانیت با جبهه قساوت و خون‌ریزی و کینه‌ورزی دانست و گفت: جلوه دیگری از این تقابل اندیشه و فکر و نگاه را در نحوه مواجهه با اسرا شاهدیم.

حیدری در ادامه اظهارکرد: رژیم بعثی هر زمان که در جبهه نظامی با شکست روبرو می‌شد، برای جبران آن، حمله موشکی به مراکز مسکونی و کشت و کشتار مردم بی‌گناه را در دستورکار قرار می‌داد؛ نمونه این تجاوز و کشتن مردم بیگناه را در شهرهایی چون درفول، اندیمشک، گلانغرب و تهران و ... شاهد بودیم. در چنین شرایطی، خلبان نیروی هوایی جمهوری اسلامی به دلیل تردد خودرو غیرنظامی، تخریب یکی از پل‌های واقع در خاک عراق را به تعویق می‌اندازد تا جان مردم عادی به خطر نیفتد.

وی با بیان اینکه نگاه و فکر و اندیشه غالب بر جنگ تحمیلی بعنوان یک فرهنگ میتواند مورد توجه تمامی مجموعه‌های پایبند به عدالت و آزادی و نهضت‌ها و جنبش‌های آزادی‌بخش قرار گیرد، گفت: همانگونه که امام خمینی(ره) فرمودند، دفاع مقدس و جنگ تحمیلی ایران و عراق یک دانشگاه است.

حیدری خاطرنشان کرد: نوع خلوص و صداقت نیروهای ارتش، سپاه، نیروهای مردمی و ... در تاریخ جنگ‌های دنیا بی‌نظیر و منحصر به فرد است.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه افزود: در مقابل تمام این ایثارگری‌ها و رشادت‌های نیروهای غیور دریایی و زمینی و هوایی ارتش، سپاه پاسداران و بسیج مردمی سرتعظیم فرود می‌آوریم و آنها را ارج می‌نهیم.

وی در ادامه با اشاره به شهدای هویزه، گفت: چهره برجسته این شهدا، شهید علم‌الهدی است؛ با رصد و بررسی شهدای هویزه درمی‌یابیم که اکثر آنها دانشجویان دانشگاه شریف و دانشگاه پزشکی تهران و مشهد و نخبگانی بودند که تحصیل در خارج را برای حضور در جنگ و دفاع از خاک و انقلاب و ایران رها کردند.

حیدری تصریح کرد: اینکه ما در چه نقطه‌ای بودیم و الان در جایگاهی ایستاده‌ایم، نکته‌ای قابل تامل و نیازمند آسیب‌شناسی است؛ افق‌های جدیدی باید در این بحث باز کنیم و این افق جدید باید ما را به سمت‌وسویی هدایت کند که احیاگر مجدد امید و اعتماد عمومی در جامعه باشد.

وی با بیان اینکه نگاه فداکارانه‌‌ای که در دوران جنگ تحمیلی بر فضای عمومی جامعه ما حاکم بود، الان هم غالب است و اگر کشور مورد کوچکترین تعرضی قرار گیرد، همان فضا مجدد احیا می‌شود، گفت: البته باید بپذیریم که کاستی‌هایی وجود دارد و افق‌های جدید جامعه را به سمت مشارکت و همکاری و انسجام و وحدت بیشتر و تجدیدنظر در برخی از شیوه‌ها و روش‌هایی که در گذشته حاکم بوده، سوق دهیم.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه صحبت‌های خود از تمرکز همه رزمندگان اسلام برای صیانت از ایران زمین در دوران جنگ تحمیلی سخن گفت و اظهارکرد: در آن زمان، حفظ کشور و نظام، اولویت نخست بود و نگاه‌ها و جریان‌های سیاسی جایگاهی نداشت؛ چه بسیار فرماندهان و شهدایی که از گرایشات مختلف در این عرصه ایثارگری و رشادت کردند.

حیدری گفت: آیا تهدیدات جنگ الان کمتر از تهدیدات زمان دفاع مقدس است؟ در آن زمان تهدیدها و مخاطرات شفاف و قابل احصا بود ولی امروز این تهدیدها جنس نرم‌افزاری و به مراتب پیچیده‌تری به خود گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه امروز هم باید به همان انسجام، وحدت و هماهنگی و همکاری زمان جنگ برگردیم، تصریح کرد: از پرداختن به رویکردها و نگاه‌هایی که برهم‌زننده فضای انسجام و وحدت جامعه است، باید برحذر باشیم؛ متاسفانه این نگاه و رویکرد همچنان در جامعه ما ملموس و ادامه‌دار است.

رئیس شورای شهر مشهد، هفته بزرگداشت دفاع مقدس را فرصت بسیار مغتنمی برای تبیین افق‌های جدید و حرکت به سمت فضای امیدآفرینی و اعتماد در جامعه دانست و گفت: در شرایط کنونی، کارآمدی و ایجاد امید و اعتمادسازی از اهمیت والایی برخوردار بوده و براساس همین جایگاه و اهمیت، شورای پنجم و مدیریت شهری بعنوان یک اصل به آن توجه و تاکید داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه قاطبه اعضای شورای شهر مشهد برخاسته از خانواده بزرگ ایثارگران، آزادگان، جانبازان و شهدای هشت سال جنگ تحمیلی هستند، افزود: این روز را به تمامی این عزیزان تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.

حیدری خاطرنشان کرد: امیدواریم بر مبنای عهد و پیمانی که با مردم بستیم، در جهت حفظ، صیانت و احیای ارزش‌هایی که شهدا و جانبازان و ایثارگران بر آن تاکید داشتند و جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند، تلاش کنیم و نسبت به آنها وفادار باشیم؛ استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، 3 رکن و اساس این ارزش‌ها هستند.

وی در ادامه گفت: همه جریان‌ها و نگرش‌ها را به بازنگری و بازاندیشی در این نگاه و رویکرد، آن هم در شرایط ویژه کنونی دعوت می‌کنیم.

حیدری خاطرنشان کرد: رویکرد آمریکا و کشورهای منطقه در این روزها و همچنین نوع فعال کردن مکانیزم ماشه و فضاهایی که شکل گرفته نشان می‌دهد که حساسیت شرایط کنونی اگر از شرایط زمان جنگ بیشتر نباشد، کمتر هم نیست و لذا همه بخش‌ها و مجموعه‌های کشور، در عمل، باید نسبت به حفظ و تقویت وحدت و انسجام اقدام کنند و فضا را به سمت همراهی و تعامل ببریم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات