آداب سوار شدن به تاکسی

آداب سوار شدن به تاکسی

به گزارش شهریار، تاکسی از وسایل نقلیه کرایه‌ای به حساب می‌آید که بیشتر برای مسافرت‌های کوتاه و درون شهری مورداستفاده قرار می گیرد. تاکسی های عمومی ایران دارای نشانه و چراغ تاکسی در بالای خودرو هستند.

انواع تاکسی در ایران

- تاکسی گردشی

- تاکسی خطی

-  تاکسی تلفنی (آژانس)

- تاکسی ون

- تاکسی بیسیم

- تاکسی بانوان

- تاکسی ویژه (فرودگاه، ترمینال)

- مسافربرهای شخصی

چرا در اکثر کشورها، رنگ تاکسی ها، غالبأ زرد است؟

چون رنگ زرد راحت تر از سایر رنگها از دور مشخص می‌شود و در جلب توجه مسافران نقش بسزایی دارد.

لازم به ذکر است در اغلب کشورها، تاکسی وسیله نقلیه عمومی تلقی نشده و یک وسیله نقلیه لوکس محسوب می شود.

آداب تاکسی سواری

استفاده به اندازه از فضای نشستن

چیزی که همیشه باید در استفاده از این وسیله نقلیه عمومی به یاد داشته باشیم این است که تاکسی‌ها، اتومبیل شخصی مان نیستند، پس هر جور که دلمان خواست نمی توانیم در تاکسیها بنشینیم، عادت بدی که بعضی از مسافران دارند گرفتن فضای بیش از حد برای نشستن است. قاعدتا سه مسافر باید در صندلی های عقب تاکسی بتوانند به راحتی سوار شوند. با این حساب یک مسافر باید یک سوم این فضا را اشغال کند. جمع و جور نشستن و جمع کردن پاها، شاید مهم ترین کاری است که مسافران باید در تاکسی ها رعایت کنند. در ضمن جای کیف سامسونت، کیف لپ تاپ کیف دستی یا هر وسیله دیگری که در تاکسی ها همراه داریم کنار دستمان نیست

صحبت نکردن با تلفن همراه

حتما داخل برخی از تاکسی ها دیده‌اید که گوشه ای از داشبورد روی تکه کاغذی نوشته شده که لطفا با موبایل صحبت نکنید. یکی از موارد آزاردهنده و از مصداق های آلودگی صوتی در تاکسی‌ها، صحبت کردن با موبایل است. شاید بگویید تماس خیلی ضروری است و نمی‌شود بعدا به آن پاسخ داد اما راننده و مسافران چه گناهی کرده اند که باید یک مسیر طولانی را به مکالمات خصوصی ما گوش دهند. غیر از اینکه استفاده از تلفن همراه در تاکسی‌ها نماد بی‌فرهنگی به حساب می‌آید، باعث ناامنی در استفاده از این ناوگان حمل و نقل عمومی هم می شود، چون مکالمه ما حواس تاکسیران را پرت می کند. اگر خیلی مکالمه تلفنی مان ضروری است، سعی کنیم در حداقل زمان ممکن و با حداقل حجم صدا این کار را انجام دهیم تا باعث آزار و اذیت دیگران نشویم.

برگزار نکردن نشست کارشناسی

شاید شنیده باشید که بسیاری از اخبار غیررسمی و شایعه ها توسط تاکسی ها در سطح شهر پراکنده می شود، چرا؟ چون معمولا برخی مسافران همین که روی صندلی تاکسی می‌نشینند خودشان را موظف می دانند که تمام شنیده‌های روزمره شان را به دیگران انتقال دهند. خیلی هم اهمیت نمی‌دهند که دیگران واکنشی نسبت به حرفهایشان نشان میدهند یا نه، آنها تا هنگامی که به مقصد برسند با بهانه و بی بهانه حرف می‌زنند. در این میان مسافران دیگر هم مجبورند شنونده اجباری صحبت های کارشناسی آنها باشند، صحبت هایی که معمولا هیچ منبع و سند معتبری هم برایش وجود ندارد. اگر میخواهیم که برچسب یک مسافر بی فرهنگ تاکسی به پیشانی مان نخورد، سعی کنیم در طول مسیر کمتر درباره مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... که در آن تخصصی نداریم صحبت کنیم تا با این کار حواس راننده را هم پرت نکنیم.

آداب روزهای بارانی و برفی

در روزهای برفی و بارانی، تاکسیها حکم کیمیا را در شهرها پیدا می کنند. گوشه و کنار معابر اصلی  شهر می توان صف طولانی مسافران را دید که در انتظار این اتومبیل های زرد و سبز کنار هم ردیف شده اند. خوب مشکل کجاست؟ یک مشکل این است که متاسفانه برخی رانندگان تاکسی بی‌انصافی می کنند و در چنین روزهایی فقط مسافر دربستی سوار می کنند. اما این یک طرف ماجراست، طرف دیگر ما مردم هستیم که در این روزهای سرد که تردد در شهر با دردسر انجام می شود فقط به راحتی خودمان فکر می کنیم و تاکسی دربستی می گیریم. فرض کنید اگر این فرهنگ جا بیفتد که در این روزهای خاص سال، هیچ مسافری دربستی سوار نشود، آن وقت هیچ مسافری هم روی زمین نمی‌ماند. یک کار خوب هم این است که در روزهای برفی و بارانی، اگر با اتومبیل شخصی هستیم مسافران در سرما مانده را در مسیرمان سوار کنیم.

زمان و مکان مناسب برای پیاده شدن

بیست ثانیه به قرمز شدن چراغ قرمز در پشت یک چهارراه شلوغ باقی مانده که یک دفعه یکی از مسافران تقاضای پیاده شدن در همین طرف چهارراه را می کند. تاکسی وسط بزرگراه در حال حرکت است و هیچ فضای پارکی وجود ندارد که یک دفعه یک مسافر اصرار می کند که حتما در همین نقطه از بزرگراه پیاده شود. مسافری پیاده شده و تاکسی بعد از توقف دوباره شروع به حرکت می کند که دقیقا ۲۰ قدم آن طرف تر یکدفعه یک مسافر تقاضای پیاده شدن می کند. کرایه یک مسافر ۲ هزار تومان می شود و طرف یک تراول ۵۰ هزار تومانی به تاکسیران می دهد. مسافر از تاکسی پیاده شده و تازه دارد در جیبش دنبال پول خرد می گردد تا کرایه را حساب کند و به اینها دقیقا مصداق های اشتباه در تاکسی سواری هستند؛ کارهایی که باعث می شوند هم وقت مسافران دیگر تلف شود و هم ترافیک شهر افزایش یابد.

برگرفته از کتاب فرهنگ شهروندی/ راهنمای تسهیل گران/ پایه دهم

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات