با تعامل و هم افزایی بین دستگاه‌ها به دنبال تحول  ...

با تعامل و هم افزایی بین دستگاه‌ها به دنبال تحول ...

با تعامل و هم افزایی بین دستگاه‌ها به دنبال تحول بنیادین در بافت فرسوده مشهدهستیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد محمدرضا حیدری در مراسم آغاز به کار ۱۲ پروژه شهری در شهرک های شهیدان رجایی و باهنر با بیان اینکه این پروژه ها ماندگار و ثمرات آن شامل حال عده زیادی از شهروندان خواهد بود، گفت: در شکل گرفتن این پروژه‌ها لطف و نظر و عنایت حضرت ثامن الحجج امام رضا علیه السلام تاثیر فراوانی داشته چرا که ایده اجرای چنین پروژه ای در ماه مبارک رمضان باتولیت محترم آستانقدس مطرح شد و همکاران ما در کمیسیون مناطق کم برخوردار عنوان کردند که اگر بتوان در محدوده شهرک های شهیدان رجایی و باهنر زمینی صد هکتاری با آستان قدس تفاهم کرد می‌تواند اتفاقات درخشانی را باعث شود.

وی افزود: اکنون و پس از تنها ۴ ماه، آغاز اجرای آن را شاهد هستیم و این گونه سرعت در هماهنگی ها و آغاز پروژه های کلان چندان مرسوم نبوده،عنایت امام رضا علیه السلام و همکاری و حمایت تولیت آستان قدس ومدیران عالی استان سبب چنین اتفاق بزرگی بوده است.

حیدری با تاکید بر اینکه موضوع حاشیه و حاشیه نشینی واقعیتی است که در مشهد وجود دارد، ادامه دارد: تاکید همه مسئولین ارشد مملکتی از مقام معظم رهبری تا مدیران شهر مشهد آن است که باید در این حوزه اتفاقاتی رخ دهد. تاکنون طرح ها و برنامه هایی که برای این حوزه ها اجرا می شده بر مبنای مدل های اجتماعی و مشارکت شهروندان برای کاهش محرومیت ها بوده و شهرداری نیز تمام تلاش خود را برای کاهش کمبود سرانه ها در این مناطق به کار گرفته است.

رئیس شورای شهر مشهد افزود: با این وجود همیشه محدودیت‌هایی در بین بوده است از جمله در محلات مورد اشاره هیچگونه زمینی در اختیار شهرداری برای اجرای پروژه های توسعه ای و عمرانی وجود ندارد.
تراکم بافت این محلات اجازه هرگونه فعالیت را از شهرداری گرفته و به عنوان مثال امکان احداث فضای سبز، امکانات خدماتی و حتی ایستگاه آتش نشانی در داخل بافت ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: از این رو هر گونه تلاشی در این مناطق بیشتر تلاش های اجتماعی و امدادی بود که نقش مسکن داشت اما پروژه ای که امروز کلید خورد کاری بنیادی است که می‌تواند از اساس در محلات تحول ایجاد کند. چنین پروژه و اقداماتی تاکنون در این منطقه سابقه نداشته است.

حیدری یادآور شد: در دوره جاری مدیریت شهری با هم افزایی و همدلی که بین مدیریت شهری، دولت و نهادهای اثرگذار شهر مشهد ایجاد شده، سیاست هایی در راستای توسعه متوازن و عدالت محور که مورد تایید و تاکید مقام معظم رهبری و در راستای سیاست های کلی نظام اسلامی بوده طراحی و تعریف شده و از راهبردهایی که مدیریت شهری دوره پنجم برای تحقق این سیاست در پیش گرفته بود ایجاد ارتباط بین حاشیه و متن شهر است.

وی در توضیح این موضوع گفت: محور ۱۰۰ متری به‌طور نمادین این دو بخش شهر را از هم مجزا کرده و این دو بخش از ارتباط منسجم محروم‌اند. لذا در گام اول با تعریف پروژه‌هایی مانند پل مصلی و پل ابوطالب به دنبال ایجاد این ارتباط پویا بوده و پس از آن باید با تعریف و اجرای پروژه های محرک توسعه در این بافت ها این محلات را به سمت توسعه پایدار سوق دهیم‌.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: پروژه هایی که امروز آغاز آن را شاهد هستیم توسعه پایدار مورد نظر را در این محلات تثبیت خواهد کرد. همچنین با اجرای پروژه‌های دیگر سایر دستگاهها، احداث پروژه های مسکن در این محلات و اقداماتی که در حوزه اسناد ازجانب آستان‌قدس انجام خواهدشد، امکان آزادسازی اراضی برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ی خدماتی و زیرساختی دردل بافت‌ها مهیا می‌شود که این مقوله به ایجاد ارزش افزوده برای املاک و اراضی و درپی آن ارتقاء ارزش و امنیت بافت منجر خواهد شد.

وی از دیگر اقدامات مدیریت شهری مشهد به تصویب بسته های مشوق بازآفرینی بافت‌های فرسوده اشاره کرد که اقدامی جدید و بی سابقه بوده و شهرداری با چشم پوشی از درآمدهای خود، با اعتبار حدود ۲۰۰ میلیارد تومان، در صدد جلب مشارکت مردم برای ارتقاء وضعیت بافت های ناکارآمد شهری برآمده است.

حیدری فضای همدلی و هم‌افزایی به‌وجودآمده در شهر را ستود و گفت: هدف والای بازآفرینی  میسر نمی‌شود مگر با مشارکت مردم لذا برای اجرای این کار دفاتر تسهیل گری در دل بافت ها تشکیل شده تا به ایجاد ارتباط و تعامل سازنده بین شهرداری و مردم مبادرت کرده و از دل این ارتباط سازنده اتفاقات اثرگذار و مهمی در این محلات رخ دهد.

رئیس شورای شهر مشهد تاکید کرد: امروز همه در شهر مشهد دغدغه تحولات بنیادین و اجرای کارهای بزرگ را دارند و مدیریت شهری با همه نهادها و افراد و گروه‌هایی که برای این نیت بزرگ و اساسی پای کار آمده‌اند دست مودت و همکاری می دهد.

کلید واژه ها: تعامل - شورای شهر - مشهد -
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات