آغوش باز تالاب میقان به روی پرندگان مهاجر

آغوش باز تالاب میقان به روی پرندگان مهاجر


رضا میرزایی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: همه ساله در فصل پاییز کوچ پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر از سیبری به سمت شمال آفریقا، تالاب‌های جنوب ایران آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: تالاب میقان در مسیر کریدورهای پرندگان مهاجر قرار دارد و هر سال پذیرای انواع مرغان مهاجر از جمله درنای زیبای خاکستری، کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز است. تعدادی از این پرندگان زمستان خود را در تالاب میقان اراک می‌گذرانند و تعدادی به مناطق گرم‌تر سفر می‌کنند.

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: تالاب میقان اراک زیستگاه ۱۴۰ گونه پرنده است و سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می‌شوند.

وی افزود: پرندگان از نظر قابلیت تحمل دما در اصطلاح پوست کلفت و پوست نازک گفته می‌شود، مهاجرت پوست نازکان زودتر آغاز می‌شود. مهاجرت پرندگان پوست کلفت مانند درنا و غاز خاکستری از آبان ماه آغاز می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: پیک مهاجرت پرندگان از ۱۵ آبان ماه (روز استانی درنا) به تالاب میقان اراک آغاز می‌شود به همین دلیل حفظ این تالاب به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان در پدیده کوچ از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی عنوان کرد: با توجه با بارندگی‌های بهاره امسال، تالاب میقان اراک نسبت به سال‌های گذشته از وضعیت آبی خوبی برخوردار است.

به گفته میرزایی با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی امسال در استان مرکزی پاییز سردتری را شاهد هستیم و احتمال بارندگی برف نیز در این فصل وجود دارد.

میرزایی با اشاره به بیماری آنفلوآنزا پرندگان در تالاب میقان اراک در سال ۹۵ عنوان کرد: پیرو این موضوع تجهیزات انفرادی برای حفاظت پرسنل محیط بان و مواجهه با لاشه احتمالی پرنده و مواد ضد عفونی کننده در نظر گرفته شده و وضعیت بیماری پس از کوچ پرندگان به طور دائم در حال رصد است و می‌توان گفت استان توانمندی لازم برای مقابله با بیماری‌های حیات وحش را داراست.

وی گفت: خوشبختانه تاکنون با توجه به پایش های زمینی و هوایی انجام شده مشکل خاصی از لحاظ بیماری‌ها وجود ندارد و تمهیدات لازم برای مواجهه با بیماری‌های پرندگان پیش بینی شده است.

گفتنی است تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک در زمره ۲۲ تالاب بین المللی کشور قرار دارد و یکی از ۱۰۵ منطقه مهاجرت پرندگان مهاجر در دنیا است. لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات