عدم یکپارچگی مدیریت منابع آب علت بحران کمبود آب در کشور

عدم یکپارچگی مدیریت منابع آب علت بحران کمبود آب در کشور

http://www.bananews.ir/معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: اگر سرانه مصرف فقط ۱۰ لیتر به ازای هر نفر در روز کاهش یابد، آب مورد نیاز برای یک شهر یکصد هزار نفری تأمین خواهد شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مجتبی قبادیان در خصوص تامین آب شرب مردم توسط شرکت آب و فاضلاب استان اظهار کرد: با توجه به محدودیت تأمین آب، بیشترین فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده این شرکت جایگزین کردن مدیریت مصرف به جای مدیریت تأمین است. یعنی اینکه در کنار کاوش و پیگیری در ایجاد منابع تأمین آب جدید نظیر چاه‌ها، چشمه‌ها، قنات و ... تدابیری همچون اصلاح ساختار شبکه و تأسیسات آبرسانی و توزیع و تلاش‌های گسترده‌ای نیز در جهت اصلاح الگوی مصرف در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف زمینه‌ساز ظرفیت‌های تأمین مجازی آب است، افزود: به عنوان مثال در شهری مانند اصفهان که بالغ بر یک میلیون و۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، اگر سرانه مصرف فقط ۱۰ لیتر به ازای هر نفر در روز کاهش یابد، آب مورد نیاز برای یک شهر یکصد هزار نفری تأمین خواهد شد.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: بخشی از بحران کنونی آب در استان و کشور ناشی از عدم یکپارچگی مدیریت منابع آب است. زمانی که از تأمین و توزیع آب سخن گفته می‌شود کار در چند حوزه تعریف شده است به عنوان مثال شرکت آب منطقه‌ای، سازمان جهاد کشاورزی و شرکت‌های آب و فاضلاب که عمده برداشت‌کنندگان از حوضه آبریز استان هستند، اگر به صورت یکپارچه و هم‌راستا در جهت کنترل مدیریت بحران آب استان حرکت کنند می‌توان به راهکارهای غلبه بر کمبود آب استان امیدوار بود.

قبادیان در خصوص یکسان بودن کیفیت آب شرب در تمام مناطق شهری استان تصریح کرد: شهرها و روستاهایی که تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ قراردارند آب مصرفی آنها از تصفیه‌خانه "باباشیخ‌علی" تأمین می‌شود؛ این درحالی است که افزایش ظرفیت خط انتقال آبرسانی از تصفیه‌خانه "باباشیخ‌علی" منجر شد که ایجاد تصفیه خانه "گلاب" در دستور کار قرار گیرد و به همین خاطر تلاش‌هایی در بهره‌گیری از فن‌آوری‌های جدید نظیر تله متری لحاظ شود.

وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان قدیمی‌ترین شرکت خدماتی در عرصه تأمین و توزیع آب شرب و دفع فاضلاب در کشور است، اضافه کرد: سابقه فعالیت این شرکت بیش از دو برابر سایر استان‌های دیگر است و قدمت شبکه‌ها هدررفت بیشتر آب را سبب می‌شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان بیان کرد: متأسفانه برخی از مصرف‌کنندگان الگوی صحیح مصرف آب را رعایت نمی کنند و حتی روستاییان بیش از شهری‌ها آب مصرف می‌کنند و این مسئله به نوعی مزید بر علت شده و بر موضوع کمی آب در استان دامن می‌زند و همچنین نباید از موضوع هدررفت آب در بخش کشاورزی و بالاخص کشت سنتی غافل شد.

قبادیان خاطر نشان کرد: سرانه مصرف در بیشتر شهرهای تحت پوشش استان به استانداردهای کشوری نزدیک است و معمولاً از۱۷۰ لیتر به ازای هر نفر در روز تجاوز نمی‌کند، اما برخی از آمارها سرانه حدود ۲۱۵ لیتر به ازای هر نفر در روز را گزارش می‌دهند که این اختلاف ناشی از تجمیع آمار روستاهای مصرف کننده تحت پوشش آبفای شهری با جمعیت شهری است. همچنین آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد نزدیک به ۸۰ درصد مشترکین آب و فاضلاب استان اصفهان در اغلب ماه‌های سال آب را در حد الگوی تعیین شده مصرف می‌کنند .

 

 

    نظرات