از استخدام بانوان آتش نشان تا رونمایی از پهپادهای آتش نشانی در تبریز

از استخدام بانوان آتش نشان تا رونمایی از پهپادهای آتش نشانی در تبریز

به گزارش شهریار، پایگاه خبری تحلیلی نصر به مناسبت روز آتش نشان با مدیرعامل سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری تبریز به گفتگو پرداخته است. در ادامه مشروح این مصاحبه را میخوانید:
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز در ابتدا سراغ  دغدغه اصلی این سازمان رفت  و خاطرنشان کرد: متاسفانه ایمنی ساختمان ها و خانه ها در تبریز خیلی پایین است و اکثریت سازندگان برج ها و ساختمان ها، بعد از اتمام ساخت ساختمان، تجهیزات ایمنی را که طبق دستور این سازمان در ساختمان نصب کرده بودند، را باز کرده و به ساختمان بعدی که می خواهند بسازند منتقل می کنند؛ که این امر باعث می شود اکثریت ساختمان های شهر، ایمنی لازم را در مقابل آتش سوزی و... نداشته باشند.

وی ادامه داد: در این خصوص اگر مالکان ساختمان، شکایتی داشته باشند می توانند با مراجعه به سازمان آتش نشانی تبریز، مشکل خود را مطرح کنند که همکاران ما دراسرع وقت موضوع را بررسی کرده و سازنده ساختمان مذکور را مجبور به نصب تجهیزات ایمنی در ساختمان می کنند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز آگاه سازی شهروندان در خصوص اطلاع از موارد ایمنی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در این راستا، با سازمان های هلال احمر، دانشگاه تبریز، تربیت بدنی و... تفاهم نامه همکاری داریم.
وی افزود: همچنین با آموزش و پرورش نیز تفاهم نامه منعقد کرده ایم تا کتاب ایمنی آتش نشانی را در کتب مدارس بر حسب سن دانش آموزان بگنجاند.


ضرورت حضور بانوان آتش نشان در تبریز
زبردست، مدیر عامل سازمان آتش نشانی آذربایجان شرقی، حضور بانوان در سازمان آتش نشانی تبریز را به خاطر انجام برخی از ماموریت ها ضروری دانست.
وی ضمن ضروری دانستن حضور بانوان در سازمان آتش نشانی، اظهار داشت: برای انجام عملیاتی مانند ورود به استخر بانوان، آرایشگاه های زنانه و... حضور بانوان ضروری به نظر می رسد؛ هرچند آتش نشانان مرد با حکم قضائی می توانند وارد مجموعه شوند و به وظایف خود عمل کنند؛ اما از لحاظ اخلاقی، هم آتش نشانان مرد و هم بانوان آسیب دیده معذب می شوند و این امر حضور بانوان آتش نشان را الزامی می سازد.
زبردست با اشاره به اینکه در حال حاضر 25 دانشجوی دختر در رشته ایمنی در دانشکده علمی کاربردی سازمان آتش نشانی استان مشغول به تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: همچنین در مواردی مانند منصرف کردن فرد اقدام کننده به خودکشی، طبیعتا بانوان توانایی بالاتری در برقراری ارتباط با فرد مورد نظر دارند، تا وی را از تصمیمش منصرف کنند.
وی مخالفت خود را از تفکیک جنسیتی در آتش نشانی ابراز داشت و تصریح کرد: برای استخدام بانوان در آتش نشانی هیچ محدودیت و منعی نداریم و تلاش خود را می کنیم تا مجوز استخدام بانوان آتش نشان را بگیریم.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی استان، با بیان اینکه حضور بانوان آتش نشان نباید محدود به کارهای اداری باشد، اذعان داشت: الان با پیشرفت الکترونیکی دنیا که سازمان آتش نشانی هم از این امر مستثنی نیست، در بعضی عملیات، دیگر نیازی به قدرت بدنی نداریم که بگوییم حتما باید آتش نشان مرد حضور داشته باشد.
وی در خصوص آموزش بانوان آتش نشان نیز تصریح کرد: آموزش بانوان هم مانند مردان خواهد بود و ما می خواهیم بانوان آتش نشانی را تربیت کنیم که خود بتوانند به چندین نفر هم آموزش دهند.


رونمایی از پهپادهای آتش نشانی تا پایان امسال
زبردست به کمبود نیرو در سازمان آتش نشانی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته 130 نفر در آزمون استخدامی سازمان آتش نشانی، شرکت کرده بودند که 100 نفر از آنان بعد از گذراندن دوره های آموشی خاص، وارد این سازمان شده اند و در مقابل 65 نفر هم از این سازمان بازنشسته شدند.
وی ضمن تاکید بر ضرورت ورود تجهیزات پیشرفته به سازمان آتش نشانی، خاطرنشان کرد: تا آخر امسال از پهپادهای آتش نشانی در تبریز رونمایی خواهیم کرد که ضمن دادن اطلاعات درست و دقیق از محل حریق، خود می تواند از سطح بالا حریق را مهار نماید که در حال حاضر این پهپاد فقط در اختیار سازمان آتش نشانی تهران می باشد.
زبردست ادامه داد: همچنین سعی در راه اندازی ربات آتش نشان و ربات غواص داریم که قصد داریم در اولین فرصت این موارد را نیز عملیاتی کنیم.

دو مورد آتش سوزی مربوط به شارژر موبایل
مدیرعامل سازمان آتش نشانی آذربایجان شرقی فقط 50 درصد عملیات این سازمان را مربوط به مسائل اطفای حریق دانست و خاطرنشان کرد: تنها 2.5 ماه گذشته، دو مورد آتش سوزی مربوط به باقی ماندن شارژر موبایل در پریز برق داشته ایم که از شهروندان می خواهم بعد از اتمام شارژ موبایلشان، حتما شارژر را از پریز برق بکشند تا موجب آتش سوزی نشود.
وی همچنین به هزینه های تجهیزات آتش نشانی اشاره کرد و اذعان داشت: اگر بخواهیم یک آتش نشان را به جلیقه، کلاه، شلوار و ... آتش نشانی مجهز کنیم، هزینه آن بالغ بر 800 میلیون ریال می شود و آتش نشانی، سازمانی است که درآمد اقتصادی ندارد و برای تامین بودجه خود به شهرداری متکی است.


میانگین حضور ماموران در صحنه، سه الی پنج دقیقه
زبردست به مشکلات ترافیکی شهر اشاره کرد و اذعان داشت: متاسفانه مردم به ماشین های آتش نشانی، حتی با صدای آژیر هم اجازه عبور نمی دهند و این مسئله باعث دیر رسیدن ماموران این سازمان، به محل حادثه می شود که در  این راستا سعی داریم از ناوبری هوشمند استفاده کنیم تا بهترین و کم ترافیک ترین مسیر برای اعزام به محل حادثه انتخاب شود.
وی در ادامه، رضایت شهروندان از سازمان آتش نشانی استان را بسیار مطلوب خواند و عنوان کرد: سازمان آتش نشانی یک سازمان عام المنفعه و متعلق به خود مردم است و نیروهای این سازمان، در کمترین زمان ممکن، به طور میانگین سه الی پنج دقیقه، در محل حضور می یابند و به مردم عزیز خدمات می دهند.
این مقام ارشد در سازمان آتش نشانی استان، همچنین از کاهش چشم گیر تماس های مزاحمت برای آتش نشانی خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه الان سطح آگاهی مردم خیلی بالاتر رفته است و برخلاف گذشته، تماس هایی که به منظور مزاحمت گرفته می شدند، به شدت کاهش پیدا کرده اند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات