مدیریت شهری مشهد برای تحقق بازآفرینی از حقوق خود  ...

مدیریت شهری مشهد برای تحقق بازآفرینی از حقوق خود ...

مدیریت شهری مشهد برای تحقق بازآفرینی از حقوق خود چشم‌پوشی کرده است/حداکثر مشوق‌ها برای پروژه‌های تجمیعی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمدحسین ودیعی در بازدید از سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد بابیان اینکه تشکیل و سازماندهی سازمانی جدید کار بسیار دشواری است که مدیران این سازمان در جلسات متعدد با دستگاه‌های متعدد کشوری موفق به انجام آن شدند، گفت: شورای پنجم مشهد از ابتدای دوره کاری خود به دنبال امور زیرساختی در موارد مختلف بوده و از کارهای پوپولیستی و شعاری دوری کرده است. توجه به موضوع بازآفرینی و تشکیل سازمان مرتبط با آن نیز به‌عنوان کاری اساسی و زیرساختی بود چراکه برای آینده شهر بسیار مهم است.

وی بابیان اینکه در مشهدالرضا بافت‌های فرسوده زیاد و مناطق حاشیه متعددی داریم که در شان این کلانشهر مذهبی با قدمت و پیشینه و جذابیت‌های خاص آن نیست، افزود: بخشی از موضوع بازآفرینی در مأموریت و مسئولیت‌های نهادهای حاکمیتی مانند راه و شهرسازی و بنیاد مسکن است اما شهرداری مشهد برای تسریع این روند مردانه پای‌کار آمده است. بافت‌های ناکارآمد شهری، ریزدانگی، معابر باریک و ناایمن، عدم استحکام بنا، نبود فضاهای اجتماعی در محلات و... شرایط را برای زیست مناسب شهری سخت کرده و از اصول بازآفرینی تأمین شرایط مناسب برای زیست اجتماعی باکیفیت در محلات هدف است.

ودیعی با تأکید بر اینکه تشکیل سازمان و دفاتر تسهیلگری توسعه محلات و سپس تصویب لایحه جامع مشوق‌های بازآفرینی در راستای همین هدف متعالی انجام شده است، گفت: باید این بافت‌ها بهبودیافته و بازسازی شود. همه‌کسانی که در این حوزه فعال‌اند بیشتر از وظیفه سازمانی خود باید به‌عنوان کار اجتماعی و برای ذخیره اخروی خود به آن نگاه کنند. در این مقوله مدیریت شهری نیز اصلاً به دنبال منافع اقتصادی نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی، مشارکتها و سرمایهگذاری شورای شهر مشهد با تأکید براینکه نظریه‌های اجتماعی در مبحث بازآفرینی مداخله مستقیم را رد کرده و بر موضوع تسهیلگری تأکیددارند، ادامه داد: از منظر اقتصادی نیز خرید املاک ریزدانه بدون سند و مجهول‌المالک سبب بروز پدیده دلالی و افزایش قیمت‌ها و گردش نامناسب املاک می‌شود. به‌عنوان‌مثال در بافت آبکوه قرار بود با حدود 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت تمام بافت ظرف یک سال خرید شود اما در عمل با این مبالغ بیشتر از 20 درصد بافت تملک نشد. پس روش درست آن است که شهرداری با ایجاد و گشایش معابر و امکان بهسازی محلات و بافتها، امکانات اصلاح زمین و ملک را مهیا کند. فراموش نکنیم که بافت آبکوه هنوز و همچنان در مرکز شهر به‌عنوان بافتی ناایمن و پروژه ناتمام مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: به‌هرحال هدف مدیریت شهری بهبود شرایط زیست شهری است و چشمداشت مالی از این پروژه‌ها ندارد. حتی برای تسریع و تسهیل این مهم همه امکانات لازم را نیز برای مالکان در قالب مشوق‌ها و تخفیف‌ها ارائه می‌کند. بخشودگی بهای مجوزها، ارائه زمین‌های معوض، تأمین امکان بازسازی بناها و... ازجمله اموری است که در این راستا از جانب مدیریت شهری تعهد شده است.

ودیعی اضافه کرد: در راستای اجرای برنامه‌های بازآفرینی در سال جاری طبق اعلام شهرداری‌های مناطق کم برخوردار، بخشی از درآمدهای پیش‌بینی‌شده در بودجه امکان تحقق نخواهد داشت اما شورا و کمیسیون بودجه با پذیرفتن این شرایط پای سختی‌ها ایستادهاند تا شهروندان مشهد به آنچه لیاقت دارند برسند و فاصله مناطق کم برخوردار و برخوردار شهر کمتر شود.
ایمان‌داریم که مشهد در بسیاری حوزه‌ها در کشور نمونه است و امیدواریم در موضوع بازآفرینی نیز تبدیل به شهری نمونه شویم.

به گفته وی، شورا همچنان آماده تأمین شرایط لازم برای تسهیل و تسریع بازآفرینی در شهر است و سازمان برای هر بخش شهر که لازم ببیند می‌تواند با ارائه لایحه درخواست خود را مطرح کند. شورا نیز حتی به قیمت کاهش درآمدها و تأمین اعتبار از سایر محل‌ها آماده تأمین منابع لازم است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، مشارکتها و سرمایهگذاری شورای شهر مشهد تصریح کرد: برطبق مصوبه مشوق‌های بازآفرینی، تخفیف صددرصدی عوارض برای املاک بیش از 150 متر لحاظ شده و بابت مواردی مانند پیشروی طولی، طبقه مازاد، سطح اشغال و... تخفیف‌های متنوعی در نظر گرفته‌شده است. این مشوق‌ها به نحوی طراحی‌شده تا مالکان نسبت به تجمیع املاک ترغیب شوند و با این اقدام امکان تقسیط مبالغ مربوط به حقوق شهرداری نیز در دوره‌های میان‌مدت فراهم می‌شود.

ودیعی در ادامه گفت: همچنین شهرداری نیز مکلف شده برای تسهیل کار شهروندان و در صورت تمایل ایشان نسبت به تهاتر املاک و یا مشارکت در پروژه‌های ایشان اقدام کند. ضمن اینکه در جزئیاتی مانند املاک کوچه‌های بن‌بست نیز شرایط ویژه پیش‌بینی‌شده است.
تأمین تسهیلات ودیعه مسکن برای سکونت مالکان در مدت اجرای پروژه، واگذاری معابر کم‌عرض به پروژه‌های تجمیع شده و موارد بیشتر نیز در مصوبه پیش‌بینی‌شده تا مالکان این بافت هم به اقدام عملی و هم به تجمیع املاک و تبدیل به املاک بزرگتر ترغیب شوند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات