فراخوان ایده‌ها و محصولات نوآورانه برای کمک به احیای تالاب‌های کشور

فراخوان ایده‌ها و محصولات نوآورانه برای کمک به احیای تالاب‌های کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، این جشنواره با هدف شناسایی و تعامل بیشتر با نوآوران و مخترعان و حمایت از آنان، شناسایی و ترویج روش‌های اصلاح الگوی مصرف آب و منابع طبیعی، شناسایی راهکارهای احیای تالاب‌های کشور، معرفی اثرات محیط‌زیستی، اقتصادی و اجتماعی خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها و کمک به راه‌اندازی و تقویت شرکت‌های دانش بنیان فعال در تولید ایده‌ها و محصولات نوآورانه برگزار می‌گردد. اولین دوره این جشنواره آبان ماه سال ۱۳۹۸ در شهر ارومیه و با مشارکت بسیار خوب علاقه‌مندان به این حوزه برگزار شد و بیش از ۷۰ ایده در آن ارائه گردید.

قابل ذکر است محورهای اصلی جشنواره با در نظر گرفتن اولویت‌های اجرایی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی تعیین شده است. این محورها شامل فناوری‌های نوین در احیای تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور، راهکارهای ارتقای مشارکت مردم برای حفاظت از تالاب‌های کشور، شناسایی زنجیره‌های ارزش موثر بر بهبود اقتصاد خانوار روستایی، مدل‌های پایدار بهره‌برداری خردمندانه از منابع حیاتی تالاب‌های کشور، راهکارها و شیوه‌های نوآورانه کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، طبیعت‌گردی و گردشگری جامعه محور و موثر بر احیای تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور، پرداخت برای خدمات اکوسیستمی و طرح‌های کسب و کار مناطق تالابی، راهکارهای نوآورانه مدیریت فعالیت‌های کشاورزی با هدف ارتقای بهره‌وری و پایداری محیط‌زیست، راهکارهای مشارکتی سازگاری با تغییر اقلیم و افزایش تاب‌آوری محیط، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در بهینه‌سازی منابع تالاب‌ها و کاهش مصرف انرژی و راهکارهای نوین مدیریت پسماند و بازیافت نهاده‌های مصرفی در کشاورزی است.

بنابر برنامه ریزی دبیر خانه جشنواره، زمان ثبت و ارسال ایده‌ها تا ۳۰ مهرماه است. همچنین به ایده‌های برتر جوایز نقدی اهدا و از پیاده‌سازی و عملیاتی شدن آن‌ها در پروژه‌های طرح حفاظت از تالاب‌های ایران حمایت خواهد شد. سامانه ثبت نام در جشنواره به آدرس الکترونیکی www.fiwci.ir  قابل دسترسی برای کلیه نخبگان و علاقه مندان این حوزه است.

طرح حفاظت از تالاب‌های ایران به عنوان متولی اصلی برگزاری این جشنواره از سال ۱۳۸۴ به عنوان پروژه مشترک سازمان حفاظت محیط‌زیست و برنامه عمران ملل متحد آغاز به کار کرده است. این طرح نمونه‌ای از تلاش‌های صورت گرفته در جهت ارتقای مدیریت تالاب‌ها در کشور به شمار می‌رود که بر استقرار مدیریت زیست بومی در سطوح ملی و محلی، فضای مناسب برای مشارکت ذی‌نفعان و تدوین و اجرای برنامه‌های مدیریت جامع برای تالاب‌های مهم کشور تمرکز کرده است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات