از موضع رئیس شورا درخصوص بافت پیرامونی حرم مطهر  ...

از موضع رئیس شورا درخصوص بافت پیرامونی حرم مطهر ...

از موضع رئیس شورا درخصوص بافت پیرامونی حرم مطهر تا بازدید از پروژه‌های عمرانی

شنبه
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهد، اولین صبح هفته با جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورا جهت بررسی لایحه هبه عوارض صدور پروانه مجتمع مهدیه مشهد و نامه فرمانداری درخصوص نام‌گذاری معابر به نام شهدای گران‌قدر آغاز شد. در ادامه جلسه نیز معاون شهردار و مدیرعامل سازمان اجتماعی فرهنگی گزارش‌هایی را درخصوص وضعیت اعتبارات هزینه شده در دهه اول محرم ارائه کرد. در پایان هم ضمن رونمایی از پوستر رویدادهای میدانی کلان پروژه «خط عابر- خط زندگی»، بیان گزارش‌هایی درخصوص برنامه‌های فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندی و اعمال قانون در این پروژه همچنین اقدامات انجام‌شده آموزش شهروندی در حوزه معاونت عمران، حمل‌ونقل و ترافیک انجام شد.

جلسه این هفته کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک به بررسی گزارش سازمان اتوبوس‌رانی در خصوص تبصره یک اصلاح و متمم بودجه سال ۱۳۹۸ با موضوع اثرسنجی اجرای مسیرهای ویژه فرار از صف در محور فردوسی- قرنی اختصاص داشت.

کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورا هم با بررسی گزارش شهرداری پیرامون آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص سند پهنه‌بندی حریم شهر مشهد، پروژه‌های انجام‌شده و در دست اقدام در مناطق پیرامونی و کم-برخوردار را موردنظر قرارداد.

کمیسیون برنامه‌وبودجه موضوعات لایحه مجوز تملک و آزادسازی املاک واقع در امتداد مسیر بلوار ابوطالب شمالی، طرح تهیه بانک اطلاعاتی و ساماندهی متکدیان، بی‌خانمانان، افراد ولگرد از طریق تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مسئول و جانمایی گرمخانه‌ها، لوایح واگذاری بهره‌برداری از کارخانه نوآوری و ایجاد ناحیه (زون) فناوری و نوآوری مشهد و شرایط بهره‌برداری از آن را در دستور داشت.
همچنین رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس به همراه شهردار مشهد از محدوده تاریخی توس و پروژه اتصال جلوخان آرامگاه فردوسی به کهندژ بازدید کرد و از تکمیل و بهره‌برداری کامل پروژه‌های عمرانی محدوده آرامگاه فردوسی تا 25 اسفند خبر داد.
مسعود ریاضی افزود: تمامی پروژه‌های عمرانی واقع در محدوده توس و پروژه‌های متمرکز در نزدیکی آرامگاه تا 25 اسفندماه، هم‌زمان با سالروز سرایش شاهنامه فردوسی و پیش از آغاز تعطیلات سال نو به بهره‌برداری خواهد رسید تا گردشگر و بازدیدکننده بتواند از فضا بیشترین بهره‌ را ببرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد هم روز شنبه به مناسب سالروز شکست حصر آبادان در عملیات ثامن‌الائمه(ع) با سرتیپ دوم محمدحسین مستشاری، فرمانده لشکر ۷۷ ثامن‌الائمه(ع) دیدار کرد.
محمدرضا حیدری در این جلسه گفت: تحولات و پیشرفت‌های ارتش موجب امنیت و آرامش کشور شده است. طی سال‌های اخیر تحولات امیدبخشی در ارتش جمهوری اسلامی شکل‌گرفته است و مردم ما باید در جریان این اقدامات و فداکاری‌ها و پیشرفت‌ها قرار گیرند.
یکشنبه
این روز با پنج نشست کمیته¬های نظارتی در مناطق ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶ شهرداری برگزار شد. عضو کمیته نظارتی شماره ۲ شورا در خلال این جلسه¬ها گفت: کلیات تقسیم‌بندی مناطق ۲ و ۹ شهری به تصویب رسیده است.

رمضانعلی فیضی از کلیات تقسیم‌بندی مناطق ۲ و ۹ شهری خبر داد و گفت: در انتظار تصمیم و ورود شهرداری به این موضوع مهم هستیم تا هرچه سریع‌تر شاهد این اتفاق در مشهد باشیم.
به گفته حمیدرضا موحدی‌زاده ، عضو کمیته نظارتی شماره 3 هم قرار است محدوده تاریخی سه‌میل در منطقه ۵ شهری به جاذبه گردشگری تبدیل ‌شود.

مراسم رونمایی از تندیس شهید فرامرز عباسی به مناسبت هفته دفاع مقدس یکی از برنامه¬های اجتماعی این روز بود که باحضور روسای کمیسیون¬های فرهنگی و ایثارگران برگزار شد. رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد در این مراسم گفت: دلاوری‌ها و رشادت‌های شهدا و رزمندگان باید در فضای عمومی شهر اکران و روایتگری شود.
احسان اصولی ادامه داد: دلاوری‌ها و رشادت‌های شهدا و رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی باید ثبت و ضبط شود و در فضاهای شهری برخی از این مجاهدت‌ها را به تصویر کشید و روایتگری کرد تا نسل جوان بیش‌ازپیش با آن آشنا شود.
رئیس کمیسیون ویژه ایثارگران هم بابیان اینکه شهید «فرامرز عباسی» جزو شهدای پیش‌قراول دفاع مقدس بوده است، نصب سردیس شهدا را گامی ارزشمند در جهت معرفی ایشان به شهروندان قلمداد کرد.
محمدحسین ودیعی تصریح کرد: اقدام سازمان فرهنگی شهرداری برای نصب سردیس شهدا و معرفی آنان به شهروندان و ساکنان محلات بسیار شایسته تحسین بوده که اخیر در دستور کار مدیریت شهری قرارگرفته است.

حضور رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد در آیین رونمایی از دیوارنگاری «شهید حسینی محراب» و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در آیین اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت از دیگر برنامه‌ها بود.
دوشنبه
صد و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد صبح این روز با تقدیر از امیر سرتیپ منوچهر کهتری، فرمانده گردان ۱۵۳ قوچان در عملیات شکست حصر آبادان و نطق پیش از دستور رئیس کمیسیون برنامه وبودجه آغاز شد.
لغو بند " الف" ماده‌واحده مصوبه شماره ۴۶۸۸/۹۶/۴/ش مورخ ۲۹/۰۳/۹۶ و اصلاحات بعدی آن، کمک به احداث اردوگاه نگهداری معتادین متجاهر، مجوز تملک و آزادسازی املاک واقع در امتداد مسیر بلوار ابوطالب شمالی، هبه عوارض صدور پروانه ساختمانی مجتمع مهدیه مشهد و تصویب تعرفه بهای خدمات عمومی سازمان فردوس‌ها برای متوفیان ۷ و زیر ۷ سال، اصلاح مصوبه خیرین شهریار، نام‌گذاری معابر فرعی به نام شهدای گران‌قدر و نام‌گذاری خیابان خیام ۲۰ واقع در بلوار خیام با حفظ شماره به نام جانباز شهید سید محمدعلی کاشف¬الحسینی مصوبات این هفته شورا را تشکیل دادند.

رئیس شورای شهر مشهد در آغاز این جلسه، موضع شورای پنجم در باب بافت پیرامونی حرم مطهر، صریح، یکپارچه و منسجم اعلام کرد و گفت: وزارت راه¬وشهرسازی، مسئول مستقیم اتمام طرح نوسازی و بهسازی بافت اطراف حرم اما‌م‌رضا(ع) است.
محمدرضا حیدری افزود: وزارت مسکن و شهرسازی مسئول طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی بوده و این طرح را باید به اتمام برساند و پاسخگو باشد؛ وزارتخانه به‌جای پاسخگو بودن، فرار روبه‌جلو می‌کند. دقیقاً نقطه مقابل مأموریت و رسالتی که عهده‌دار بوده است.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه هم در نطق پیش از دستور خود گفت: نهاد شوراهای شهر و روستاها و نظارت بر انتخابات آن، حق مردم است.
بتول گندمی بابیان اینکه قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر در حال دستکاری‌هایی با پوسته قانونی اما ویران‌کننده است، تأکید کرد: نهاد شوراهای اسلامی شهرها متعلق به مردم و نظارت بر انتخابات آن حق مردم است.
کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورا هم امروز با موضوع بررسی لایحه تسویه مطالبات دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تعیین تکلیف برخی از پروژه‌های مشارکتی شهرداری تشکیل جلسه داد.

کمیسیون شهرسازی و معماری نیز در جلسه هفتگی خود، با ارائه گزارش شهرداری در خصوص روند صدور پروانه‌های ساختمانی برای بخشی از اراضی ۲۷گانه آستان قدس رضوی، لایحه ساماندهی و بازآفرینی محله ۲۲ بهمن، افزایش اعتبار پروژه‌های خدمات همکاری و طرح تفصیلی حوزه شمال شرقی و پروژه‎های خدمت زیباسازی و درخواست انجمن‌های هفتگانه ساختمان و درخواست مساعدت در خصوص نام‌گذاری معابر شهر با عنوان مهندس را به بحث گذاشت. انتخاب نمایندگان کمیسیون شهرسازی و معماری برای جایگاه‌های قانونی هم موضوع پایانی این جلسه کمیسیون بود.

نشست کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد با موضوع بررسی طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه مرکزی و گزارش اقدامات و برنامه‌های بوستان چهل بازه از دیگر رویدادها بود.

در آیین افتتاح ایستگاه شماره ۵۲ و بهره‌برداری از اولین تریلر آموزش شهروندی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، رئیس شورا و جمعی از اعضای شورا حاضر شدند و مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث رودپارک در مسیر کال چهل بازه با حضور چند تن از نمایندگان شورا برگزار شد.
رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث رودپارک گفت: رودپارک، ظرفیتی بلااستفاده بود که به‌خوبی شناسایی شد و مشهد به چنین پروژه‌ای نیاز داشت.
مسعود ریاضی ادامه داد: ظرفیت عظیمی در شهر مشهد و مجاورت چهل‌بازه وجود داشت که سال‌ها بلااستفاده بود و امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی پروژه‌ای هستیم که مشهد به آن نیاز داشت.
سه‌شنبه
مراسم تقدیر از آتش‌نشانان ایستگاه ۲۳ و ۴۷ شهرداری با حضور رمضانعلی فیضی، عضو کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد به مناسبت روز آتش‌نشانی و ایمنی، برگزاری کارگروه تخصصی-پژوهشی تسهیل پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی شورای شهر مشهد، موضوع عوارض ورود به محدوده مجتمع توریستی آبادگران و بازدید روسای کمیسیون‌های عمران، حمل‌ونقل و ترافیک و شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد به همراه جمعی از مدیران شهری از گروه مهندسی مپنا و شرکت مکو سازنده خودرو و اتوبوس برقی در تهران نیز ازجمله رویدادهای این روز بود.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد همچنین در گفتگو با خبرنگار ما از نوسازی محلات هدف بازآفرینی با کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: بنیاد مسکن تجربه بسیار خوبی درزمینه واحد مسکونی برای مناطق زلزله‌زده و روستاها دارد؛ با اعتبارات و تسهیلات خوبی که در اختیار دارند، همچون ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۵۰ میلیون وام ۴ درصد، برای هر واحد مسکونی، قرار است بحث بازآفرینی به شکل مشارکتی با بنیاد مسکن اتفاق بیفتد.
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر مشهد نیز از اختصاص ۲۵۰ میلیارد تومان به حوزه آتش‌نشانی که نشان از اهتمام شورا به ایمنی است، خبر داد و افزود: سازمان آتش‌نشانی باید برای کاهش حوادث و همراهی مردم در بحث افزایش مشارکت‌های مردمی تلاش کند.
چهارشنبه
برنامه چهارشنبه‌های پاسخگویی با حضور رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورا برگزار شد. سیدمحسن حسینی‌پویا در مرکز ۱۳۷ گفت: سامانه‌های ارتباط مردمی ابزار ایجاد شفافیت در شهرداری است. شهروندان نسبت به حقوق شهروندی مطالبه‌گر شده‌اند. سامانه‌های ارتباط شهروندان با مدیریت شهری را ابزار مهم ایجاد شفافیت قلمداد کرد که شهرداری را گام‌به‌گام به سمت تکامل و رفع ایرادات رهنمون خواهند کرد.

بازدید رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه از کانون ناشنوایان خراسان رضوی به مناسبت روز جهانی ناشنوایان و برگزاری نشست ارائه و بررسی طرح پردیس شاهنامه از دیگر برنامه‌ها بود اما در برنامه ویژه¬ای، کلنگ زنی احداث یک مدرسه در روستای سیل‌زده کلانی سیستان و بلوچستان باهمت شهرداری مشهد در روز چهارشنبه انجام شد.

ساخت مدرسه‌ای چهار کلاسه در روستای سیل‌زده کلانی استان سیستان‌ و بلوچستان و آغاز عملیات اجرایی این مدرسه با حضور محمدرضا حیدری، رئیس شورا و احمد نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد.

بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه در بازدید از کانون ناشنوایان استان خراسان رضوی از کمک حدود ۲۰ میلیارد تومانی شورای شهر برای تسهیل تردد معلولان در شهر خبر داد و گفت: درگذشته بخشی از جامعه معلولین از یارانه پرداختی شهرداری در حوزه حمل‌ونقل عمومی بی‌بهره بوده و لذا سعی کردیم این یارانه را با وضع مصوبات حمایتی که ارزش امسال آن، حدود ۲۰ میلیاردتومان است، جبران کنیم.

نشست مشترک رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک با سازمان تاکسیرانی و تاکسیرانان خط فرودگاه با موضوع کرایه تاکسی در مبادی ورودی و کارگروه تخصصی پژوهشی دعاوی و املاک کمیسیون حقوقی در دادنامه صادره مصوبات بهای خدمات بهره‌برداری موقت و اجرای ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها همچنین درخواست مدیرعامل شرکت مجتمع‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران در خصوص عوارض ورود به محدوده پروژه آخرین برنامه‌های کاری این روز شورا تلقی می‌شد.
پنج‌شنبه
جلسه کارگروه فناوری اطلاعات و شهر هوشمند به موضوع بررسی مدیریت هوشمند شهری مبتنی بر اطلاعات مکانی در بخش ضوابط هوشمندسازی ساختمان‌های گروه «د» اختصاص داشت.
بازدید رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه از کمربند سبز جنوبی یکی از برنامه¬های میدانی آخر هفته بود. وی در بازدید از بخش‌های توسعه‌یافته کمربند سبز جنوبی و پروژه آبشار گفت: توسعه ۹۵۰ هکتاری کمربند سبز جنوبی در ٣ سال گذشته در شورای پنجم اتفاق افتاده و صیانت از بکر بودن کمربند سبز، دغدغه جدی و عمومی است.
بتول گندمی افزود: از سال ۱۳۷۴ تا شهریورماه سال ۹۶، توسعه کمربند سبز مشهد ۲۲۰۰ هکتار بوده که این عدد از ابتدای شورای پنجم تا پایان سال ۹۸ به ۳۱۵۰ هکتار رسیده است؛ در واقع ۹۵۰ هکتار فضای سبز و درختکاری شده به ظرفیت کمربند سبز جنوبی در این دوره افزوده‌شده است.

بازدید رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد از سازمان‌های بازآفرینی فضاهای شهری و زمین و مسکن شهرداری، پایان بخش فعالیت‌های هفته گذشته بود.
محمدحسین ودیعی در حاشیه این بازدیدها، بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری مشهد در دور پنجم شورا برشمرد که به این نیت از بسیاری حقوق و درآمدهای شهرداری چشم‌پوشی شده است.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات