درباره درختچه «یاس بنفش» چه می‌دانیم؟

درباره درختچه «یاس بنفش» چه می‌دانیم؟

به گزارش شهریار، درختچه ای ایستاده، با شاخ و برگهای پر پشت و با ارتفاع حدود سه متر معمولاً تنه جوش و پاجوش زیادی تولید میکند که در صورت عدم کنترل از همان قسمت تکثیر می یابد و توده خود را افزایش می دهد.

دارای برگهای تخم مرغی شکل بسیار نازک، نوک دار، رنگ سبز منحصر به فرد و لطیفی، قلبی شکل، بدون کرک دارد. گلها بسیار معطر، به طور معمول بنفش، دارای گل آذین پانیکول است. میوه نوک تیز و صاف است.  کاشت تک درختچه زینتی به عنوان یکی از اجزاء و عناصر کامل کننده منظر که از طریق رنگ و عطر محیط را تحت تاثیر قرار می دهد.

نیازهای اکولوژیکی:

محل آفتابی، خاک غنی از مواد آلی و هوموس و سبک دارای زهکش و تهویه مناسب، دارای نیاز آبی بالاست و در جاهایی که امکان آبیاری مکرر نیست نباید کاشت. بهتر است در جاهای بادخیز و خشک کاشته نشود نیاز رطوبتی آن بالاست.

روش تکثیر:

به دو روش انجام می یابد:

الف- خوابانیدن:

پاجوشها و تنه جوشهای نزدیک به سطح زمین را به زمین خوابانیده روی آن خاک اضافه می شود پس از ریشه زایی در محل خاک ریزی شده گیاه مستقل پس از بریده شدن از ساقه اصلی جدا و قابل کاشت یا انتقال به محل دیگری است.

ب- کاشت بذر:

بذرها را ۲۴ ساعت خیسانده و سپس بین کاغذ صافی و در دستگاه ژرمیناتور با دمای ۲۰-۳۰ درجه سانتی گراد، ۱۶ ساعت نور سفید و ۸ ساعت تاریکی بمدت ۷ روز وادار به جوانه زنی می کنند. ژرمیناتور دستگاهی است که محیط را از نظر نور، رطوبت، دما برای جوانه زنی یکدست بذور آماده می کند.

آفات و بیماری ها:

آفات و بیماری خاصی در این درختچه در شهر تبریز مشاهده نمی شود.

پراکنش در سطح شهر:

در پارک امام منطقه شش می توان مشاهده کرد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات