توسعه غیراصولی زمین‌های کشاورزی مهمترین ضربه وارده به نماد تنوع زیستی خراسان‌شمالی

توسعه غیراصولی زمین‌های کشاورزی مهمترین ضربه وارده به نماد تنوع زیستی خراسان‌شمالی

لشگری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه از قوچ و میش اوریال به عنوان نماد تنوع زیستی این استان یاد می شود، اظهارکرد: تمامی کوهستان های خراسان شمالی زیستگاه این گونه حیوانی است.

وی با بیان اینکه جمعیت قوچ و میش اوریال موجود در خراسان شمالی نسبت به سایر استان ها قابل توجه تر است، افزود: می توان در این استان این گونه حیوانی را هم در مناطق حفاظت شده و هم در مناطق آزاد مشاهده کرد.

لشگری در ارتباط با خطراتی که این گونه حیوانی را تهدید می کند، بیان کرد: تخریب زیست گاهی موجب می شود تا این گونه حیوانی برای پیدا کردن غذای بیشتر به سایر مناطق کوچ کند که همین امر برای حیوان مشکل ساز خواهد شد.

وی با بیان اینکه تخریب زیست گاهی به صورت خواسته و یا نخواسته اتفاق می افتد، ادامه داد: به عنوان مثال از نظر ما ساخت دامداری و یا یک راه تخریب زیستگاهی است اما سوی برخی دیگر تولید می باشد اما خواه ناخواه سبب افزایش تردد و ... می شود که زیست گاه را برای این گونه حیوانی ناامن می کند.

این مقام مسئول تاکیدکرد: اما توسعه غیراصولی زمین های کشاورزی دیم و انتقال راه های دسترسی به عمق زیستگاه ها مهمترین ضربه وارده به زیست گاه های این گونه حیوانی است.

وی گفت: بعد از موارد مذکور، شکارهای غیرمجاز تهدیدی است که این گونه حیوانی را به خطر می اندازد.

به گفته معاون اداره کل محیط زیست خراسان شمالی پارک ملی سالوک، ساری گل، قورخود و همچنین مناطق آزاد کوه های شاه جهان، کوه بهار، ارتفاعات باغان شیروان، منطقه هاور و درکش، آلاداغ از جمله مناطقی هستند که به وفور این گونه حیوانی در آنجا مشاهده می شود.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات