نذورات مردمی دهه پایانی ماه صفر در حاشیه شهر مشهد  ...

نذورات مردمی دهه پایانی ماه صفر در حاشیه شهر مشهد ...

نذورات مردمی دهه پایانی ماه صفر در حاشیه شهر مشهد هزینه شود/ بصیرت‌افزایی و روشنگری، فلسفه قیام امام‌حسین(ع)

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری در آغاز یکصد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد به تشریح مناسبت‌های هفته جاری پرداخت و در ابتدا با گرامیداشت 14 مهرماه، روز دامپزشکی، اظهارکرد: این مجموعه حرفه‌ای، نقش بسزایی در بهداشت عمومی و ارتقاء سلامت جامعه دارد.

وی در ادامه گفت: دامپزشکی، صرفا حرفه‌ای بعنوان مراقبت از دام و طیور در برابری بیماری‌ها نیست، بلکه با کنترل و نظارت بر حوزه مصرف مواد پروتئینی، نقش برجسته‌ای در سلامت جامعه ایفا می‌کند.

روز جهانی کودک، مناسبت دیگری بود که رئیس شورای شهر مشهد در این جلسه به آن اشاره داشت و تصریح کرد: کودکان برکت زندگی و سرمایه‌های آینده جامعه به شمار می‌آیند؛ آنان برای رشد و بالندگی خود، نیازها و در مفهوم دقیق‌تر، حقوقی دارند که باید به درستی به آن پرداخت.

حیدری با تاکید بر لزوم به رسمیت شناختن حقوق کودکان در خانواده و در اجتماع، افزود: جامعه‌ای که به دنیای کودکان بی‌توجه باشد، مسیر توسعه را طی نخواهد کرد چراکه کودکان، سازندگان آینده کشور هستند.

وی در ادامه گفت: امیدواریم با تلاش‌های شورای شهر و اقدامات شهرداری بتوانیم مشهد را به شهر دوستدار کودک تبدیل کنیم و سیاست‌گذاری‌ها و مصوبات این حوزه نیز پیگیری شود.

رئیس شورای شهر مشهد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تسلیت اربعین حسینی(ع)، اظهارکرد: اربعین، یکی از فصل‌های زیارتی امام حسین(ع) است؛ زیارتی که گامی برای ارتباط تلقی می‌شود. ارتباطی که ما را به شناخت و آگاهی بیشتر رهنمون خواهد کرد و این شناخت و معرفت، ما را به سیره و روش و مشی زندگی امام‌حسین(ع) نزدیک می‌کند.

حیدری با اشاره به زیارت اربعین که منتسب به امام‌صادق(ع) است، افزود: در این زیارت، فرازهای بسیار دقیق و مهمی برای فلسفه قیام امام‌حسین(ع) ذکر شده است.

وی تصریح کرد: بر همگان روشن است که امام‌حسین(ع) برای مبارزه با ظلم و فساد و امر به معرف و نهی از منکر و اصلاح امت و حکومت قیام کردند؛ علاوه‌بر این، امام صادق(ع) در فرازی از زیارت اربعین آورده‌اند که امام‌حسین(ع) خون داد و شهید شد تا جامعه و مردم را از جهل و نادانی رهایی بخشد.

حیدری گفت: این جهل به معنای علم در مقابل بی‌سوادی و مقابله با خرافات و اعتقادات پوچ و بی‌اساس نبوده بلکه به معنای جهل در برابر عقل است؛ جهلی که مردم را از فکر کردن، تشخیص دادن و تجزیه و تحلیل مسائل روز جامعه باز می‌دارد و منع می‌کند.

وی در ادامه اظهارکرد: اگر امام‌حسین(ع) جهل مردم را در عدم آگاهی آنها به احکام فقهی می‌دانست، در مسجد پیامبر(ص) به طرح احکام می‌پرداخت؛ اگر دغدغه تنها، جهل در باب معارف دینی بود، به تقسیر قرآن کریم مشغول می‌شد و به حکومت یزید نیز کاری نداشت.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به سخن امام‌علی(ع) که وحشتناک‌ترین فتنه بنی‌امیه را فتنه تاریکی در مقابل آگاهی و روشنایی می‌داند، گفت: بنی امیه درصدد بود تا مردم نتوانند حق را از باطل تشخیص دهند؛ امام‌حسین(ع) برهمین اساس و برای مبارزه با جهل و تاریکی قیام می‌کند و این تعبیر مقابله با تاریکی و ظلمت در سخنان امام(ع) در مسیر مدینه تا روز عاشورا کاملا روشن و واضح است.

حیدری خاطرنشان کرد: تیر بلا و مشقت و سختی‌ها نیز همیشه در انتظار کسی بوده که به دنبال فهم و بصیرت است؛ افرادی که نمی‌خواهند بفهمند، پیوسته زندگی آسوده و راحتی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در زیارت اربعین هم روی موضوع آگاهی و شناخت و معرفت برای آنچه استبداد حکومت اموی در جامعه ایجاد کرده و راه را برای بصیرت و فهم جامعه بسته‌است، اشاره شده، گفت: یزید برای مقابله با این روشنگری 2 راه روی امام‌حسین(ع) می‌گذارد؛ بیعت و شهادت.

حیدری گفت: امام‌حسین(ع) هزینه این شناخت و آگاهی را می‌پردازد و اگر امام(ع) را بعنوان شهید راه امر به معرف و مبارزه با فساد می‌دانیم، بعنوان شهید راه مبارزه با جهل و نادانی هم باید بدانیم.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه صحبت‌های خود به عدم برگزاری راهپیمایی عظیم و باشکوه اربعین به دلیل شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: موکب‌های ایرانی هرساله میلیاردها تومان برای میزبانی و خدمات‌رسانی به زائران پیاده در کشور عراق هزینه می‌کردند؛ بسیار خرسندیم که امسال بنا به شرایط حاکم، این جمعیت‌های مردمی در مناطق کم‌برخوردار حضور پیدا کرده و به جامعه محروم ساکن در این مناطق ارائه خدمات می‌نمایند.

حیدری اظهارکرد: از تمامی ارادتمندان و شیفتگان اهل‌بیت(ع) که در ایام اربعین حسینی(ع) و همچنین دهه پایانی ماه صفر به زائران و عزاداران رضوی ارائه خدمت‌رسانی می‌کردند، تقاضا داریم نذورات خود را به مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر ببرند و آنها را صرف حذف جریان کارتن‌خوابی و معتادان متجاهر و دیگر آسیب‌های این مناطق نمایند.

20 مهرماه، روز بزرگداشت حافظ آخرین مناسبتی بود که رئیس شورای شهر مشهد در یکصد و هشتمین جلسه علنی شورا به آن پرداخت و گفت: حافظ، غزل‌سرای بزرگ ایرانی است که قران مجید را از حفظ داشت.

حیدری افزود: شعر حافظ دارای ابعاد گوناگون و متنوع سرشار از راز و رمز و پرسش از حقیقت هستی است و اهل ادب و فرهنگ و هنر باید رسالت و مسئولیت خود را نسبت به این چهره فرهیخته ادا نمایند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات