هفتمين كنفرانس بين المللي ترانسفورماتور آغاز به‌کار کرد/ سالانه به 9 هزار مگاولت آمپر ظرفیت جدید ترانسفورماتوری در کشور نیاز داریم

هفتمين كنفرانس بين المللي ترانسفورماتور آغاز به‌کار کرد/ سالانه به 9 هزار مگاولت آمپر ظرفیت جدید ترانسفورماتوری در کشور نیاز داریم

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "مصطفی رجبی مشهدی" معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر در این کنفرانس که به صورت مجازی برگزار شده بود، گفت: تا پایان امسال به‌طور متوسط ماهانه یک‌هزار‌مگاولت آمپر ترانس وارد مدار می‌شود.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر در افتتاحیه این رویداد، خاطرنشان کرد: نیاز به توسعه سالانه حداقل 9000 مگاولت آمپر ترانس انتقال و فوق توزیع در کشور وجود دارد.
رجبی مشهدی در خصوص اهداف و ضرورت‌های مدیریت دارایی‌های فیزیکی ترانسفورماتورهای قدرت گفت: این نوع مدیریت، شیوه‌ها و فرآیندهای خاصی را شامل می‌شود که از طریق آنها دارایی‌ها، هزینه‌ها، ریسک‌ها و عملکرد آنها در چرخه عمر دارایی‌ها با هدف تحقق برنامه استراتژیک سازمانی به طور بهینه و پایدار بهره برداری و اداره می‌شود.
وی ادامه داد: کاهش حوادث و تداوم فرایند تولید تا مصرف، کاهش سرمایه‌گذاری و استفاده بهینه از سرمایه‌ها، کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد جلوگیری از فرسودگی زودرس و افزایش طول عمر تجهیزات در این نوع مدیریت دنبال می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر اظهار داشت: هم اکنون حدود 65 ترانس با ظرفیت 2820 مگاولت آمپر با عمر بالای 50 سال و 255 ترانس با ظرفیت 15231 مگاولت آمپر با عمر بین 40 تا 50 مگاولت آمپر در کشور وجود دارد.
رجبی مشهدی یادآور شد: با پایش دقیق و تعمیرات بهینه می‌توان نرخ خرابی ترانسفورماتورهای با عمر بالا را کاهش داد.
وی همچنین در خصوص وضعیت بارگیری پست‌های انتقال نیز اظهار داشت: هم اکنون 29 درصد از مجموع ظرفیت ترانسفورماتورها با بیش از 70 درصد ظرفیت اسمی و 18 درصد از مجموع ظرفیت ترانسفورماتورها، با کمتر از 40 درصد ظرفیت اسمی بارگیری می‌شود.
رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: با جابه جایی تنها نیمی از این ظرفیت، 1950 میلیارد تومان صرفه اقتصادی نصیب کشور خواهد شد.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر همچنین در خصوص هوشمندسازی ترانسفورماتورها نیز گفت: با هوشمندسازی شبکه و اتوماسیون و بکارگیری حفاظت ویژه می‌توان افزایش ضریب بهره برداری تجهیزات موجود و مدیریت دارایی را پیگیری کرد.
رجبی مشهدی همچنین با اشاره به محدودیت سرمایه، روند فرسودگی و پیری تجهیزات افزود: با وجود همه این چالش‌ها، نیاز به سرمایه گذاری جدید جهت پاسخگویی به نیاز مصرف با رویکرد نوین مدیریت دارایی اجتناب ناپذیراست.
وی تاکید کرد: روند نگهداری ترانسفورماتورهای قدرت نیز باید از وضعیت سنتی به مکانیزه و هوشمند تغییر یابد.
برپایه این گزارش، در افتتاحیه این کنفرانس همچنین "آرش آقايي‌فر" دبیر این رویداد گفت: از بین ۱۲۵ مقاله ارسال شده به دبیرخانه کنفرانس، ۲۲مقاله پذیرفته و ارائه می‌شود.
وی همچنین با اشاره توانمندی ایران در زمینه ساخت و تعمیرات انواع ترانسفورماتور قدرت و توزیع گفت: متاسفانه به دلیل تحریم‌ها قادر به استفاده از بازار بین‌المللی نیستیم و محدود به داخل کشور شده‌ایم.
وی ادامه داد: متخصصان ایرانی به فناوري توليد و بازسازي انواع ترانسفورماتورهاي توزيع و قدرت برق دست يافته و از این نظر جزو متخصصان برگزیده در منطقه محسوب می‌شوند.
دبير اين كنفرانس اظهار اميدواري كرد: برگزاري اين رويداد بتواند در توسعه اين صنعت و ارائه راهكارهايي براي رفع چالش هاي پيش رو، مفيد واقع شود.
آقایی فر خاطرنشان کرد: با ارائه بازخورد حاصل از مقالات و تبادل تجربیات دوره های پیشین کنفرانس به سازندگان ترانسفورماتور، سعی در انتقال دانش فنی و‌ تجربیات بهره برداران به سازندگان شده است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات