پیوست کودک برای پروژه‌ها الزامی شود/ مشهد در بحث  ...

پیوست کودک برای پروژه‌ها الزامی شود/ مشهد در بحث ...

پیوست کودک برای پروژه‌ها الزامی شود/ مشهد در بحث شهر دوستدار کودک میتواند الگوی سایر شهرهای کشور باشد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، موسی پژوهان، استاد دانشگاه و محقق شهر دوستدار کودک، در نهمین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی گفتمان توسعه شهری که با موضوع «شهر دوستدار کودک» برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های شورای پنجم شهر مشهد و کمک به وزارت کشور برای تحقق شهر همگان، اظهارکرد: دستورالعمل‌های ملی و مقتضیات محلی در مشهد، علیرغم همه مشکلات به خوبی پیش برده‌شده است.

پژوهان برگزاری این نشست‌ها را گامی به منظور فرهنگسازی برای قرارگرفتن در مسیر درست آرمان شهر همگان دانست که شهر دوستدار کودک نیز بخشی از همین موضوع است و افزود: خروجی همین گفتگوها و هم‌اندیشی‌هاست که مبنای سیاستگذاری های شهری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یک سوم جمعیت شهر مشهد را کودکان و نوجوانان زیر 18 سال تشکیل می‌دهند، گفت: این عدد جمعیت بزرگی را نشان می‌دهد و باید به خواست و حقوق 34 درصد از جمعیت شهر توجه کنیم.

پژوهان در ادامه تصریح کرد: شکل‌گیری اداره شهر همگان ثمره یکی از شاخص‌ترین دستاوردهای شورای پنجم شهر مشهد، یعنی منشور حقوق شهرنشینی است و وزارت کشور می‌تواند از آن بعنوان الگوی ملی برای سایر شهرها استفاده کند.

این استاد دانشگاه و محقق شهر دوستدار کودک یکی از نقاط قوت مشهد در بحث شهر دوستدار کودک را برخورداری از بسترهای خوب و قوی عنوان کرد که بخشی از آن ذیل منشور حقوق شهرنشینی دیده است و گفت: شهر دوستدار کودک در ابتدای راه خود قرار دارد و هر اقدام جدیدی هم در آغاز راه با موانع و مشکلاتی روبروست؛ گام برداشتن در مسیر تحقق شهر دوستدار کودک حرکتی مقدس برای تقویت حقوق کودکان است تا این مهم به مرور، به سطح جامعه نفوذ کند و تبدیل به مطالبه عمومی شود.

پژوهان با تاکید بر اینکه یکی از برنامه‌های اصلی شوراهای شهر باید پرداختن به شهر دوستدار کودک باشد، افزود: اطلسی از اطلاعات حوزه کودکان باید داشته باشیم تا اطلاعات و داده‌های این اطلس مبنا و اساس سیاست‌گذاری‌ها باشند.

وی در ادامه با اشاره به طرح تفصیلی شهر مشهد که در حال تهیه و بررسی و تصویب است، گفت: این اتفاق، بزرگترین فرصت را پیش روی شهرداری مشهد قرار داده و در تهیه طرح باید فضاهای فیزیکی را به فضاهای دوستدار کودک تبدیل کرد.

پژوهان، تهیه و پیش‌بینی پیوست کودک را برای پروژه‌های عمرانی امری مهم دانست که باید به الزام تبدیل شود.

وی با بیان اینکه یک سوم جمعیت کشور را افراد زیر 18 سال تشکیل می‌دهند که فضای زیست آنها به 3 حوزه خانواده، مدرسه و فضای شهری محدود می‌شود، اظهارکرد: مسئولیت خانواده که با والدین است و مدرسه نیز متولی مشخص خود را دارد؛ متاسفانه کودکان ما در فضای شهری بدون متولی هستند و هیچ برنامه و ایده‌ای برای آنها وجود ندارد تا پاسخگوی نیازهای آنها باشد.

پژوهان خاطرنشان کرد: فضاهای شهری ما ناامن، تهدید‌کننده و ضدکودک هستند و لذا دستورالعملی با موضوع توجه به کودکان در فضاهای شهری، برای نخستین بار ویژه شهرداری‌ها مدنظر قرار گرفت

وی در ادامه با بیان اینکه این دستورالعمل چرخش دیدگاه نسبت به شهرداری‌ها، از نهادی صرفا خدماتی به دستگاهی که شان مدیریتی دارد را به ارمغان آورده است، گفت: حق کودک در قالب برنامه‌ها، سیاست‌ها و بودجه‌ها و ... از طریق اداره و نهادی باید پیگیری شود که جایگاه آن در شهرداری است ولی وظیفه‌ای فرادستگاهی دارد.

پژوهان خاطرنشان کرد: اگر به حوزه کودکان توجه نکنیم، در آینده با بحران‌های جدی روبرو خواهیم شد و چندبرابر امروز باید هزینه کنیم.

وی در پایان سرمایه‌گذاری در حوزه کودکان را عرصه‌ای بسیار سودزا دانست و افزود: با این وجود هیچوقت سرمایه‌گذاری کودکان برای سرمایه‌گذاران جذاب و هدف نبوده است که امیدواریم این فرهنگ به رویکرد اصلی تبدیل شود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات