کشاورزان توانمندترین، پیگیر ترین و بزرگ‌ترین مدیران آب...

کشاورزان توانمندترین، پیگیر ترین و بزرگ‌ترین مدیران آب...

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در نشست هم اندیشی با تشکل های کشاورزی استان و انعقاد دوازدهمین تفاهم نامه مدیریت مشارکتی در دشت سنگ بست سرجام و شهرستان فریمان: کشاورزان توانمندترین، پیگیر ترین و بزرگ‌ترین مدیران آب هستند بشرطی که ما دولتی ها بگذاریم و کار را به آنها واگذار کنیم

محمد علایی در نشست پائیزی با تشکل های کشاورزان استان گفت: استان خراسان رضوی سرزمین کم آب و خشکی است که بیش از ۹۲ درصد آب مصرفی آن از آبخوان های زیرزمینی برداشت می شود. از ۳۷ دشت استان ۳۴ دشت بحرانی است. میانگین دراز مدت حجم کسری مخزن آبخوان های زیرزمینی در سال بیش از یک‌میلیارد متر مکعب است. ما بحرانی ترین شرایط آبی را در کشور و جهان داریم. برای درمان این سرطان بدخیم چه باید می کردیم؟

بهترین گزینه برای مدیریت کارامد آب حرکت در راستای سازگاری با کم آبی بر بستر مدیریت مشارکتی و رسیدن به زبان، درک و فهم مشترکی از مدیریت آب و سازگاری با کم آبی است. در این راستا خدا را شکر در ۳ سال گذشته ۱۳ تشکل قانونی کشاورزی در ۱۳ دشت استان تشکیل شده و بسیاری از تصدی گری های مدیریت آب به این تشکل ها واگذار شده است. همچنین بر مبنای خرد جمعی و با کمک همه شخصیت های حقیقی و حقوقی موثر در مدیریت آب توانستیم سند سازگاری با کم آبی استان، همیاران آب، را تهیه کنیم و آن را در تاریخ ۱۳۹۸/۸/۱۸ در کارگروه ملی سازگاری با کم‌ آبی تصویب کنیم. در این سند حیاتی برای رسیدن به کسری مخزن صفر تا سال ۱۴۰۵ و برداشت ۷۵ درصد از آب تجدید پذیر در سال تا ۱۴۲۰ برنامه مدونی برای دستگاه های اجرایی تعیین شده است.

روند نگران کننده نابودی آبخوان های زیرزمینی، گران بهاترین و بی بدیل ترین سرمایه ملی خدادادمان، و نابودی برگشت ناپذیر بیش از ۳۰ میلیارد متر مکعب از آن در ۵۰ سال گذشته، شور شدن آب، نشست زمین و شکاف خوردن آن و دیگر مصیبت های جبران ناپذیر ناشی از برداشت بیش از حجم مجاز آب را باور کردیم و پذیرفتیم که راهی که می رویم سرانجامی جز نابودی آبخوان های زیرزمینی و تحویل سرزمینی خشک و سوخته نه به فرزندانمان که خیلی زودتر برای یک دهه دیگر ندارد. بقای ما در سازگاری با کم آبی است. باید آب کمتری برداشت کنیم تا همیشه آبی برای برداشتن داشته باشیم.

ما دست در دست‌هم اجرای سند همیاران آب استان را آغاز کردیم. ما باور داریم که مدیریت کارآمد آب، مدیریتی مشارکتی، شفاف، پاسخگو و پاک و زلال است مانند خود آب.

خداوند بزرگ را بسیار سپاسگزاریم که به حرکت جمعی و مردمی ما برکت فراوان داد. دو سال آبی گذشته سال های بسیار پر آبی بودند. ما در سال گذشته چنان گام های بزرگی برای رسیدن به امنیت پایدار آبی استان برداشته ایم و دست آوردهای مبارک و فرخنده و موثری داشته ایم که تصور و باورش هم برای بسیاری از عزیزانمان شدنی نیست. کی باور می کرد که بدون هیچ تنش و بحران اجتماعی یا سیاسی و با کم ترین هزینه بیش از دو هزار حلقه چاه غیر مجاز با حجم برداشت سالانه ۶۳.۵ میلیون‌متر مکعب در سال پرشود، ۴۰۱ میلیون‌متر مکعب آب از چاه های عمیق کشاورزی کمتر برداشت شود، برای نخستین‌بار در کشور کارت آب و مرکز رصد و پایش آب تشکیل شود، نمایندگان قانونی کشاورزان عزیزمان در مدیریت آب استان مشارکتی فعال و موثر بر عهده بگیرند و همزمان میزان رضایت کشاورزان از عملکرد فرزندانشان در شرکت آب منطقه ای در این سال های بسیار سخت به میزان قابل توجهی افزایش یابد و تعداد پرونده های قضایی ۵۰ درصد کاهش یابد. برای اینهمه موفقیت دستان پر برکت شما را می فشاریم و سجده شکر به جا می آوریم.

این ها برخی از برجسته ترین برکات میدان دادن به کشاورزان عزیزمان در مدیریت آب استان است. خدواند هم درهای رحمتش را گشود و در دو سال گذشته بارش های کم نظیری بر ما نازل فرمود. با بارش های بی نظیر و اجرای سند همیاران آب استان روند کاهش سطح آب زیرزمینی و نابودی آبخوان‌های زیرزمینی در بیش از ۹۸ درصد دشت های بحرانی استان بهبود معنا داری پیدا کرده است.

هرچند موفقیت ها بسیار مبارک و فرخنده است ولی هنوز تا رسیدن به پایداری منابع آب راه درازی پیشرو داریم. دست خدا در جماعت است. ما با هم خواهیم توانست، و باید، بدون آسیب زدن به اقتصاد و معیشت کشاورزان عزیزمان و با افزایش بهره وری از آب به پایداری آب استان برسیم. راه رسیدن به این هدف والا و مقدس مدیریت مشارکتی، حضور موثر تشکل های کشاورزان در مدیریت آب و افزایش اعتماد و امید در دل مردم و کشاورزان عزیزمان و تسریع در رسیدگی به درخواست ها با حرمت نهادن به این عزیزان است. بازار آب در استان تشکیل شده است. بیایید خود شما که نماینده کشاورزان عزیزمان هستید بازار آب را فعال کنید تا بهای واقعی آب آشکار شود و افزایش بهره وری اقتصادی آن موجه گردد.

پیش از سخنان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای، نمایندگان کشاورزان با تشکر از شرکت آب منطقه ای که مدیریت مشارکتی را پذیرفته و به قول هایش تا کنون عمل کرده آمادگی کامل خود را برای افزایش مشارکت در مدیریت آب و اجرای مفاد سند سازگاری با کم آبی اعلام کردند.

پس از آن درخواست ها و نقدهای نمایندگان تشکل ها بیان شد و برای هر مورد با موافقت همه تصمیم گرفته شد

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات