بازدید معاون وزیر امور خارجه از سدهای خداآفرین و قیز قلعه‌سی

بازدید معاون وزیر امور خارجه از سدهای خداآفرین و قیز قلعه‌سی

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "عباس عراقچی" و هیئت همراه که به منظور بررسی آخرین وضعیت مناطق مرزی کشورمان و بازدید میدانی از محل مناقشه اخیر دو کشور آذربایجان و ارمنستان به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بود، ضمن قدردانی از عوامل اجرایی سد بزرگ خداآفرین و مرزبانی در تامین امنیت منطقه گفت: مسائل و موضوعات مربوط به طرح‌های عمرانی مرزی و تعهدات کشورهای درگیر در مناقشه اخیر، در پیگیری‌های وزارت خارجه مورد بررسی و رایزنی خواهد قرار خواهد گرفت.

در این بازدیدها، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در خصوص مشخصات فنی، اهداف، پیشرفت فیزیکی و مسائل و مشکلات اخیر سد های مذکور توضیحاتی ارائه داد.

به گفته یوسف غفارزاده، سد خاکی خداآفرین به عنوان یکی از بزرگترین سدهای خاکی شمال غرب کشور در فاصله 220 کیلومتری از تبریز با حجم مخزن یک میلیارد و 612 میلیون مترمکعب و حجم آب تنظیمی 2 میلیارد مترمکعب، با هدف تامین سالانه یک میلیارد مترمکعب حقابه ایران، مهار سیلاب، توسعه آبزی پروری و شیلات و تولید 550 گیگاوات ساعت برق در سال به صورت مشترک با کشورهای جمهوری آذربایجان روی رودخانه ارس احداث شده و در حال حاضر 94 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی همچنین تأکید کرد: سد انحرافی تنظیمی قیز قلعه سی نیز با هدف تامین آب مورد نیاز شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، تولید برق سالانه 270 گیگاوات ساعت در 12 کیلومتری پایین دست سد خداآفرین احداث شده و در حال حاضر از 90 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

یادآور می‌شود شبکه آبیاری و زهکشی سد خداآفرین، بزرگترین شبکه آبیاری و زهکشی در شمال غرب ایران، دارای 144 کیلومتر کانال اصلی است که 52 کیلومتر آن در استان آذربایجان شرقی و 92 کیلومتر آن در استان اردبیل قرار گرفته است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات