معاون وزیر نیرو در موسسه تحقیقات آب عنوان کرد: لزوم حرکت به...

معاون وزیر نیرو در موسسه تحقیقات آب عنوان کرد: لزوم حرکت به...

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در بازدید از موسسه تحقیقات آب گفت: موسسه تحقیقات آب باید به سمت تولید داده‌های صحیح و دقیق در زمینه آب و آب و فاضلاب حرکت کند.

مهندس تقی زاده خامسی» در دیدار با مدیران موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو افزود: موسسه تحقیقات آب باید ضمن ایجاد داده‌های صحیح درباره منابع آب، این داده‌ها را برای بهره‌برداری مدیران بخش آب کشور در اختیار آنان قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است و 40 درصد جمعیت آن در نقاطی زندگی می‌کنند که 20 درصد منابع آبی در آن مناطق است، ادامه داد: بر این اساس، اکنون کشور وضعیت مناسبی از نظر دسترسی به آب نداشته و در عین حال نیاز به ‌آب نیز بیشتر شده است.

تقی زاده خامسی گفت: گرچه در دو سال اخیر و بعد از سال‌ها خشکسالی پیاپی، وضعیت بارش‌های کشور کمی بهتر شده است، اما نمی‌توان مطمئن بود که این وضعیت دوام داشته باشد.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: مشکل دیگری که کشور و منابع آبی را تهدید می‌کند، بروز تغییر اقلیم است که اثرات خود را روی منابع آبی می‌گذارد.

وی ادامه داد: اکنون تغییر اقلیم آثار خود را در میزان بارش در مناطق مختلف کشور نشان داده به گونه‌ای که در دو سال گذشته بیشترین بارش‌ها در مناطقی رخ داده که سال‌های قبل کم بارش‌ترین مناطق بوده‌اند.
تقی زاده خامسی با بیان اینکه تغییر اقلیم، خشکسالی‌ها و ترسالی‌های طولانی برای کشور به همراه دارد، خاطرنشان ساخت: در این میان داشتن داده‌های صحیح است که می‌تواند به مدیران برای تصمیم‌گیری درست کمک کند.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: بر این اساس موسسه تحقیقات آب وظیفه دارد تا با ایجاد این داده‌های صحیح، نقش خود در حفاظت از منابع آبی را ایفا کند.
وی افزود: موسسه تحقیقات آب تاکنون نتوانسته به این وظیفه خود به خوبی عمل کند و همین امر سبب شده توقع مدیران ارشد وزارت نیرو از موسسه برآورده نگردد.

تقی زاده خامسی یکی از مهم‌ترین دلایل موفق نبودن موسسه تحقیقات آب در این زمینه را وابسته بودن آن به منابع دولتی برشمرد و خاطرنشان ساخت: تزریق منابع مالی دولتی سبب شده موسسه نتواند به دنبال نوآوری و نیز بازاریابی باشد.
وی ادامه داد: موسسه تحقیقات آب باید داده‌های صحیح تولید کرده و آن‌ها را با قیمتی بالا در اختیار مدیران آب کشور قرار دهد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو بر ایجاد کمیته بازاریابی در موسسه تحقیقات آب تأکید کرد و افزود: اکنون کشور نیاز به نقشه‌های دقیق حریم و بستر منابع آبی است که باید موسسه در تولید این نقشه‌ها پیش‌قدم باشد و سپس آنان را در اختیار مدیران آب قرار دهد.

وی ادامه داد: اکنون نیازهای جدیدی مانند توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها، تولید پساب، توسعه تصفیه‌خانه‌ها در کشور وجود دارد که موسسه می‌تواند با تولید داده‌های صحیح برای هر بخش، کشور را در رسیدن به اهداف خود کمک کند.
تقی زاده خامسی گفت: ورود به تغییر اقلیم روندهای متفاوتی از خشکسالی‌های طولانی تا ترسالی‌های با بروز سیلاب‌های مخرب برای کشور به همراه خواهد داشت، بنابراین ضروری است ابزارهای مناسب آن تهیه شود و موسسه تحقیقات آب بهترین مرجع برای این موضوع است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات