آغاز عملیات هرس و فرم دهی درختان در مشهد/ انجام هرس فرم (توپیاری)  ...

آغاز عملیات هرس و فرم دهی درختان در مشهد/ انجام هرس فرم (توپیاری) ...

آغاز عملیات هرس و فرم دهی درختان در مشهد/ انجام هرس فرم (توپیاری) پرچین ها به منظور افزایش زیبایی مناظر شهری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، سید علی اکبر انتظام با اعلام این خبر، اظهار کرد: عملیات هرس درختان در راستای بازپیرایی و فرم دهی شاخه های درختان انجام می گیرد، زیرا که در زیبایی منظر شهری و گسترش و رشد بهتر تاج درختان اهمیت دارد.
وی با تاکید بر اینکه حفظ و نگهداری از درختان شهری از اولویت‌ های معاونت خدمات شهری در راستای مناسب سازی چهره شهر است، افزود: برقراری توازن بین تاج و ریشه درختان، زیباسازی منظر شهری و ایجاد دید کافی در تقاطع های اصلی و فرعی، از اهداف اجرای هرس درختان است.
مدیرکل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد، ادامه داد: حذف شاخه های خشک، آفت زده و بیمار و ایجاد شرایط مناسب برای ورود نور و هوا به درون شاخه ها از دیگر اهداف این عملیات است و تدارکات لازم برای هرس درختان فراهم شده و موارد ایمنی نیز لحاظ می‌شود.
انتظام با تاکید بر اینکه در انجام عملیات هرس به نوع گیاه، سن، موقعیت، سلامت، فرم اولیه و شدت میزان هرس توجه می‌ شود، بیان کرد: این اقدام به طور هماهنگ و در تمامی مناطق شهر مشهد به طور علمی و کارشناسی شده و با استناد به دستورالعمل تدوین شده معاونت خدمات شهری انجام می شود.
وی با بیان اینکه سعی شده قبل از آغاز یخبندان بخش عمده هرس درختان انجام شود، تصریح کرد: گروه‌ های عملیات هرس درختان باید نکاتی نظیر ضدعفونی کردن وسایل و ادوات هرس درختان، استفاده از چسب مخصوص باغبانی، جمع‌ آوری و انتقال سریع سرشاخه ها، رعایت نکات ایمنی و مجهز کردن کارگران برای جلوگیری از هر گونه خطر احتمالی را رعایت کنند.
مدیرکل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد تاکید کرد: علاوه بر هرس درختان، هرس فرم یا توپیاری که یکی از روش های زیباسازی مناظر شهری با استفاده از فرم دهی به بوته ها و پرچین های متراکم در فضای سبز شهری است که این مهم نیز آغاز شده و در سال جاری تلاش شده است تا با همکاری ادارات فضای سبز مناطق ۱۳ گانه، از طرح ها و الگوهای متفاوت و جدید استفاده شود تا علاوه بر کنترل رشد بوته ها و پرچین ها به عنوان عناصر زنده شهری، زیبایی منظر شهری نیز دوچندان شود.
انتظام اضافه کرد: توسعه توپیاری یا هرس فرم در فضاهای سبز شهری، به دلیل جذابیت های بصری که در فضای سبز ایجاد می‌کند، می‌ تواند باعث کاهش استفاده از گل های فصلی و دائمی و در نتیجه کاهش هزینه های نگهداری فضای سبز شهری شود.
وی گفت: هرس درختان سوزنی برگ علی الخصوص گونه کاج تهران با هدف حذف سوزن های خشکیده و خطر ساز در اثر آتش سوزی، افزایش تهویه و رشد طولی و قطری شاخه ها، افزایش جذب نور، کاهش آفات و بیماری ها و افزایش زیبایی محیطی و... در آدرس های منتخب سطح شهر مانند بزرگراه شهید کلانتری، بزرگراه آزادی و بولوار طبرسی شمالی در حال انجام است.

غزاله شهیدی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات