کاربرد digital twin در برنامه‌ریزی شهری و مدیریت  ...

کاربرد digital twin در برنامه‌ریزی شهری و مدیریت ...

کاربرد digital twin در برنامه‌ریزی شهری و مدیریت آینده شهر

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، در این نشست که به همت کارگروه مشترک فناوری اطلاعات و شهر هوشمند و کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر برگزار شد، موضوع digital twin و کاربرد آن در پیش بینی آینده شهرها در جهت کمک به تصمیم سازی مدیران برای ایجاد بهترین راهکارهای توسعه شهری، مدیریت بحران ها و ایجاد ارزش برای شهرها مطرح شد و استاد ایرانی دانشگاه ملبورن استرالیا، در باب تجربه یک پروژه انجام شده در این شهر توضیحاتی ارایه داد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در این جلسه با تاکید براینکه در استفاده از تجارب جهانی و کشورهای توسعه یافته برای تحقق شهر هوشمند اصرار داریم، گفت: دانشگاه ملبورن دستاوردهای کاربردی و راهگشایی در استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و بهره برداری از دیتاهای شهری برای بهنگام سازی و تطابق داده‌ها و استفاده از آنها در مدیریت شهری داشته که افق‌های پیش رو را روشن ساخته است. ازاین رو درصدد برآمدیم با کمک اساتید دانشگاه ملبورن به تشریح این تجربه جالب توجه و کاربردی به منظور ایجاد الگو برای بخش فناوری اطلاعات شهر بپردازیم.

محمد هادی مهدی نیا با یادآوری اینکه تلاش مدیران برنامه ریزی، یافتن راهکارهای عملی برای انتقال از وضع نامطلوب موجود به وضع مطلوب ناموجود بوده، افزود: اقداماتی نظیر پروژه digital twin می‌تواند چراغ راه این مدیران شهری برای طراحی مسیر این گذار باشد.

وی با اشاره به اینکه در مشهد یک اکوسیستم داریم که می‌توانیم با بهره گیری از آن به زیرساخت sdi برسیم اضافه کرد: امیدواریم مدیریت شهری مشهد بتواند با استفاده از افق ایجاد شده گامی در این جهت به پیش رود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: هرچند در ایران از مدیریت یکپارچه شهری فاصله داریم و تغییر نگاه در مجموعه مدیریت استان به وجود نیامده اما هماهنگی لازم برای دسترسی به داده های لازم از نهادهای مختلف برای رسیدن به چنین سیستمی از ضروریات شهر است.

digital twin دریچه ای به شهر آینده، مسیری برای کنترل امروز
دکتر سهیل صبری، مدیر پروژه urban digital twin در دانشگاه ملبورن استرالیا، در ارایه این پروژه از آنجا آغاز کرد حوزه‍‌هایی نظیر مدیریت بحران، بناها، فضاهای شهری و اینترنت اشیا در قالب شهر هوشمند قرار می‌گیرند. هدف فرایند digital twin نیز ایجاد ارزش برای دیتا و زیرساخت‌های ایجاد شده به نفع جامعه است.

وی تعیین دسترسی به داده ها، امکان کاربردی شدن و ارتباط محیط دیجیتال با محیط واقعی را از ضروریات اجرای digital twin برشمرد و گفت: در این فرایند، مجموعه ای از داده های مهندسی و آمار و اقتصاد و… به کار گرفته می‌شوند تا با ایجاد بهترین نگرش، سبب ایجاد بهترین تصمیم و خلق بیشترین ارزش شویم.

به گفته صبری، در اجرای این روش از ادغام داده ها از منابع مختلف نظیر داده های جمعیتی، ترافیک و معابر، تاریخی و اجتماعی و… سپس مدلسازی و شبیه سازی و تحلیل های پیشرفته شهری بهره گرفته می‌شود و سپس به روشهای مختلف برای نمایش آماده می‌شود.

کاربردهای digital twin در طراحی شهری
به گفته وی، یکی از اولین کاربردهای digital twin در برنامه ریزی و طراحی شهری و با ایجاد پیش بینی های شهری بر اساس ضوابط و مقررات و رسیدن به تصویری از آینده است. بررسی اثرات جانبی پروژه‌های کلان و ساختمانهای بلندمرتبه، استفاده در طراحی ساختمانها و معابر عقب نشینی و ارتفاع و… از جمله اموری است که می‌توان ازاین فرایند در بهبود آن اقدامات بهره برد.

صبری ادامه داد: معماران و شهرسازان نیز در بررسی طرح‌های مفهومی معماری در ارتباط با وضع موجود می‌توانند از داده تولیدی ازاین فرایند استفاده کنند.

ادغام و تکمیل داده‌های بهنگام
امکان انجام تحلیل های دقیق در مهندسی ترافیک و امکان برنامه ریزی بر اساس داده‌های صفحه گسترده، تولید کاداستر سه بعدی، کمک در فرایند صدور مجوزهای شهرسازی و کاربرد آن در کنترل استاندارهای شهرسازی و معماری از دیگر قابلیت هایی است که digital twin می‌تواند در آنها اثرگذار باشد.

کاربرد در مدیریت بحران
صبری در این باره گفت: شبیه سازی گسترش آلودگی هوا و تاثیر آن بر بناها، تحلیل های کاربردی در معضلات مقطعی از جمله کرونا و تاثیر آن بر سلامت عمومی، بررسی روند گسترش اتفاقات غیر قابل پیش بینی و مواردی از این دست نیز می‌تواند با اجرای digital twin به مدیریت بهینه شهر کمک کند.

وی تاکید کرد: مجموعه این دیتا امکان تصمیم سازی در برنامه ریزی شهری را مهیا کرده و دست مدیران شهری را برای بهبود شرایط زیست شهری باز می‌گذارد.

نبود مدیریت واحد شهری مشکل بزرگ امروز

در بخشی از جلسه، محمدجواد رجائیان، رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با تشریح بخشی از اقدامات درحال انجام برای تحقق شهر هوشمند گفت: در بعد هماهنگی دستگاه‌های اجرایی چون مدیریت یکپارچه نداریم و دیتای ارزشمند نهادهای خدمات رسان به طور متمرکز حفاظت می‌شود، در تلاش هستیم به این سمت برویم تا دسترسی های مختلف تعریف کنیم.

محمد جواد رجاییان گفت: در داده های مکانی از زیرساخت اطلاعات مکانی دو بعدی در حال گذار به سه بعدی هستیم. نگاه ما رسیدن به دیتایی با متولی واحد نیست که مرجع آن حتما مراجع رسمی نیستند.

وی در مثالی گفت: زمانی دیتای ترافیکی در دسترس شهرداری و قیمتی بود اما امروز دیتای شهرداری از اپلیکیشن‌های خصوصی عقب‌تر است.

در ادامه این جلسه نیز، ضمن بیان نظرات حاضران در جلسه، پرسش و پاسخ در خصوص نحوه اجرا و زیرساخت‌های مورد نیاز جمع آوری و آنالیز دیتا انجام شد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات