تلاش شبانه‌روزی برای بهبود بافت پیرامونی حرم مطهر  ...

تلاش شبانه‌روزی برای بهبود بافت پیرامونی حرم مطهر ...

تلاش شبانه‌روزی برای بهبود بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیازمند تقدیر است، نه تخریب/ تقویت هویت فرهنگی و مذهبی منطقه ثامن، دغدغه ‌شورای پنجم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری در مراسم افتتاح همزمان 35 پروژه شهری، ضمن تبریک آغاز هفته وحدت و میلاد باسعادت نبی‌ مکرم اسلام(ص) و امام جعفرصادق(ع)، اظهارکرد: متاسفانه امروز شاهدیم مدعیان آزادی و دموکراسی، به جای پرداختن به فضای گفتگو و بحث و اندیشه، به توهین نسبت به یکی از پرفروغ‌ترین چهره‌‎ها و اندیشه‌های ناب بشری که حق بزرگی بر گردن همه ملت‌ها و تمد‌ن‌ها دارد، روی آورده‌اند.

وی همچنین گفت: ما در جوار بارگاه منور رضوی و یکی از اهل بیت پیامبر(ص)، بر مبنای اندیشه ناب اسلامی و به محوریت مداراو گفتگو و اندیشه‌ورزی و تمدن عظیم 1400 ساله پاسخ آنها را خواهیم داد
حیدری با تاکید بر اینکه همه ما بعنوان پیروان سنت نبوی، بر منطق پیامبر(ص) در حوزه آگاهی‌بخشی و اندیشه‌ورزی و مهربانی و خلق عظیم ایشان گام برمی‌داریم، افزود: تجلی‌گاه بخشی از این تمدن بزرگ، اماکن و اعتاب مقدسه است و لذا مشهدالرضا(ع) را به نحوی خواهیم ساخت که بتواند اندیشه‌های ناب محمدی را نورافشانی کند.

وی در ادامه به تشریح رویکردهای شاخص و اساسی شورای پنجم شهر مشهد نسبت به بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی پرداخت و تصریح کرد: نخستین رویکرد و سیاست شورا، برگرداندن فضای زندگی و فعالیت به این بافت است که تحقق آن مستلزم ایجاد زیرساخت‌های متناسب بود چراکه پیشتر شرایط مناسبی از حیث امنیت، نورپردازی، فضای سبز و دیگر خدمات شهری وجود نداشت.
رئیس شورای شهر مشهد با تقدیر از تلاش‌های انجام شده در بحث تامین زیرساخت‌ها و ارتقاء سرانه‌های مختلف در منطقه ثامن و بافت اطراف حرم مطهر، گفت: براساس آمار، در برخی زمینه‌ها معادل 10 سال گذشته در این فضا کار انجام شده است.

حیدری دومین تاکید شورای پنجم برای بافت پیرامونی حرم امام‌رضا(ع) را احقاق حقوق ساکنان و سرمایه‌گذاران در اصلاح طرح دانست و تصریح کرد: شورای شهر مشهد مخالف اصلاح طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیست ولی حقوق مکتسبه مردم که براساس طرح مصوب تعریف شده باید درنظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای شاخص و تاکیدات شورای پنجم به شهرداری حفظ و تثبیت ساکنان بومی در منطقه است، گفت: بواسطه همین تاکیدات، پاسخگویی به املاک ریزدانه در دستورکار شهرداری منطقه قرار گرفت و از سوی دیگر دفاتر تسهیلگری نیز مستقر شدند تا با تکیه بر نگاه مشارکتی در جهت بهبود شرایط حاکم گام برداشته شود.

تاکید بر حفظ و تقویت هویت تاریخی، فرهنگی و مذهبی منطقه دیگر سیاست شورای پنجم نسبت به این بافت بوده که رئیس شورای شهر مشهد در این مراسم به آن اشاره کرد و گفت: تلاش‌های شهرداری برای احیای مسیرهای تشرف‌ به حرم مطهر، ره‌باغ‌ها و احیاء فضاها و بناهای تاریخی نکته قابل تاملی است و خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی هم پیش‌بینی شده است.

حیدری با بیان اینکه احیاء نام‌های قدیمی همچون «بالاخیابان» و «پایین خیابان» و ... هم در راستای تقویت هویت تاریخی در دستورکار شورای شهر قرار گرفت و به تصویب رسید، افزود: علاوه بر این، بازسازی و بهسازی و زیباسازی فضاهای تاریخی و خاطره‌‎انگیز همچون بازار فرش، بازار سرشور و سرای عزیزا... اف و ... نیز در دستورکار قرار گرفته و فاز اجرایی شده است.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها و مجموعه‌های متولی در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی باید کمک کنند تا تاخیرات چندین ساله طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی جبران شود.
حیدری در ادامه صحبت‌های خود به اماکن مذهبی واقع در بافت پیرامونی حرم اشاره داشت و گفت: طبق فتواهای همه بزرگان و عالمان دینی، اگر فضاهای مذهبی در خیابان‌ها و معابر عمومی قرار گیرند، میتوانند تبدیل به احسن شود.

وی افزود: اوقاف به‌عنوان نهاد متولی در بحث اماکن مذهبی به سادگی از مقوله وقف نمی‌گذرد و در هر دوره نیز چهره‌های روحانی و اهل علم در راس آن قرار داشته‌اند.

رئیس شورای شهر مشهد تاکید کرد: هیچ مدیری در این جامعه بدون حجت شرعی و قانونی اجازه ندارد حتی یک آجر از مسجدی را تخریب کند؛ نه می‌تواند و نه به خود اجازه چنین کاری را می‌دهد.

حیدری با بیان اینکه از آغاز طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی تاکنون 19 مسجد و حسینیه در این محدوده با هماهنگی اوقاف تعیین تکلیف شده است، گفت: اوقاف دقیقا بر مدار قانون و برحسب اختیارات قانونی خود عمل کرده است.

وی افزود: تمامی این تخریب‌ها در قبال اعطای معوض انجام شده که این معوض‌ها شامل پول، پروژه‌های تجاری و اقامتی، ساخت مسجد و ... بوده است.

حیدری در ادامه گفت: در شرایطی که نهادها و کانون‌های رسمی چون مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل 90 و مراجع قضایی مسئول بازرسی و نظارت و مرجع حل اختلاقات هستند، شاهد فضاسازی‌هایی علیه مدیریت شهری هستیم و برخی افراد، برای شهروندانی که دغدغه دین و دین‌داری دارند، فضاسازی روانی سوء می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه شورای شهر به‌عنوان نهاد متولی و ناظر به عملکرد شهرداری و آنچه اتفاق می‌افتد، نظارت کامل دارد، افزود: کافی است شهروندان و زائران وضعیت کنونی پیاده‌روها، فضاهای سبز، ره‌باغ‌‎ها و خیابان‌ها و ... را با 3 سال قبل مقایسه کنند؛ این تلاش‌های شبانه‌روزی برای ارتقاء و بهبود وضعیت حاکم بر بافت اطراف حرم مطهر امام‌رضا(ع) نیاز به قدرشناسی دارد و نه تخریب.

حیدری با بیان اینکه آنچه اتفاق افتاده بر مدار قانون و با استنادات قانونی بوده است، گفت: بی‌شک مسیر تلاش و فعالیت برای پیشبرد طرح با همراهی و همت همه مدیران و مسئولان استانی و شهری و نمایندگان محترم مجلس همچنان با قوت ادامه پیدا خواهد کرد و تا پایان سال پروژه‎های مختلف دیگری افتتاح خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات