از مصوبات مهم کمیسیونی تا افتتاح 35 پروژه شهری در  ...

از مصوبات مهم کمیسیونی تا افتتاح 35 پروژه شهری در ...

از مصوبات مهم کمیسیونی تا افتتاح 35 پروژه شهری در اطراف حرم مطهر رضوی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهد، در جلسه این هفته کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد، لایحه مجوز پرداخت مابه‌التفاوت بهای تمام‌شده خدمات و کرایه دریافتی از مسافران به بخش خصوصی اتوبوس‌رانی در سال ۱۳۹۹، مدل پیشنهادی واگذاری خدمات راهبری ناوگان اتوبوس‌رانی و لایحه عوارض صدور یا تمدید مجوز جرثقیل‌های برجی موردبررسی قرار گرفت.

کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار هم گزارش شهرداری پیرامون اقدامات انجام‌گرفته در محله آبکوه و آخرین وضعیت بسته‌های تشویقی در محدوده و محلات هدف ارزیابی کرد.

نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا اما به بررسی روند پیشرفت عملیات احداث موزه دفاع مقدس، تغییر نام‌های تکراری و لایحه ساماندهی و بازآفرینی محله ۲۲ بهمن و RFP پیشنهادی با موضوع امکان اجرای مدیریت محلی در سطح محلات شهر اختصاص داشت.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این جلسه از نیاز ۱۲۰ میلیاردتومانی برای تکمیل باغ‌موزه دفاع مقدس خبرداد و گفت: مساعدت‌های شورای پنجم پروژه باغ‌موزه را از رکود خارج کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز گفت: شورای پنجم شهر مشهد باورمند به احداث باغ‌موزه دفاع مقدس است و تحقق آن را جزو ضروریت‌ها می‌داند که براساس همین دغدغه‌مندی، حدود ۳۹ میلیاردتومان اعتبار از محل بند «و» تبصره ۵ بودجه کشور برای ساخت پروژه درنظر گرفتیم و اختصاص دادیم.
احسان اصولی افزود: کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد شهرداری را مکلف خواهد کرد تا ظرف یک ماه آینده و براساس فرمول‌ها و روش‌های از قبل پیش‌بینی شده همچون بهره‌گیری از بند «و» تبصره ۵ راه‌های ممکن برای تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل باغ‌موزه دفاع مقدس را بررسی و جمع‌بندی مناسب را به شورای شهر ارائه نماید. بدون شک با درایتی که در گذشته نیز شاهد آن بوده‌ایم و تدبیر مناسب، مابقی منابع مالی نیز مشخص می‌شود تا دغدغه‌ای برای سال‌های بعد نداشته باشیم.
کارگروه‌های ترافیک با موضوع طرح ترافیکی میدان سعدی و قوانین و آیین‌نامه‌های برای قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، امروز تشکیل جلسه دادند.

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار بود که از خیابان توس ۶۳ بازدید کرد و گفت: بسته‌ تشویقی بازآفرینی محلات هدف بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری روی سیستم‌ شهرسازی بارگذاری شده است.
رمضانعلی فیضی ادامه داد: فرآیند پاسخگویی به شهروندان مشخص شده و دوره‌های اطلاع‌رسانی و کارگاه‌های آموزشی ویژه کارشناسان مناطق نیز برگزار شده است.

این روز کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک در نشست مشترکی با کمیسیون‌های برنامه و بودجه، حقوقی و خدمات شهری، موضوع لایحه اجرا و تکمیل پارک ملی چهل‌بازه را در دستور کار داشت.
جلسه کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکتها نیز برگزار شد و طی آن، لایحه ساماندهی و بازآفرینی محله ۲۲ بهمن و گزارش اقتصادی شهربازی بزرگ مشهد توسط اعضا مطرح شد.

در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه، لایحه اصلاح محاسبات عوارض بر افزایش بهره‌‌برداری اعیان به رده یک، اصلاح مصوبه تسهیلات پرداخت عوارض ایثارگران، مطالعات طرح جامع برقی‌کردن حمل‌ونقل شهر مشهد و لایحه مجوز پرداخت مابه‌التفاوت بهای تمام‌شده خدمات و کرایه دریافتی از مسافران به بخش خصوصی اتوبوس‌رانی در سال ۱۳۹۹ به بحث گذاشته شد.
همچنین قراردادهای احداث مسیل آیه‌ها، قرارداد خرید ماشین‌آلات، تجهیزات و مصالح مورد نیاز سازمان عمران، قرارداد تهیه مصالح و اجرای عملیات ساختمانی بلوک ۲-۱۰ واقع در حر عاملی، متمم قرارداد ساخت پارکینگ آزادی و لایحه پروژه مشارکتی آفرینش (بابانظر) از دیگر موضوعات موردبررسی این جلسات کمیسیون بود.

مجتبی بهاروند، عضو شورای شهر با نمایندگان تاکسی‌های فرودگاه برای بررسی موضوعات و مشکلات تاکسیرانان فرودگاه تشکیل جلسه داد و در جلسه کارگروه تخصصی خدمات شهری و پسماند شورا نیز امکان‌سنجی احداث زباله‌سوز لوکال و مقایسه آن با زباله‌سوز مرکزی از منظر اقتصادی در شهر مشهد موردبررسی قرار گرفت.
دیگر دستور کار این جلسه گزارش افتتاح طرح سی‌مپ و بررسی عناوین پژوهشی - مطالعاتی موردنیاز درحوزه مدیریت پسماند بود.

مراسم ویژه این روز، بهره‌برداری از بوستان‌های محوری در منطقه ۴ شهری با حضور رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک و رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم برخوردار بود.
رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد در این مراسم گفت: محوری‌‎ترین سیاست شورای پنجم، پراکنش توسعه عدالت‌محور و متوازن در همه پهنه‌های شهری است.
رمضانعلی فیضی افزود: یکی از رویکردهای شورای پنجم، حرمت‌گذاری به فرزندان برخاسته از مناطق کم‌برخوردار است و لذا برهمین اساس، بومی‌گزینی منابع انسانی را در اولویت کار خود قرار دادیم و منطقه ۴ شهرداری یکی از شاخص‌ترین مناطق در پیاده‌سازی این رویکرد است.

پس از این برنامه نیز، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک به بازدید از پیاده‌روسازی و مناسب‌سازی خیابان ایثار در منطقه ۴ پرداخت و در خلال این بازدید گفت: خیابان ایثار تا سال آینده پیاده‌مدار می‌شود.
مسعود ریاضی گفت: یکی از اهداف شورای پنجم و کمیسیون در سال آخر، تمرکز بر نهضت پیاده‌روسازی است چراکه علاوه جلوه دادن به شهر، موجب ارتقاء نشاط اجتماعی نیز می‌شود؛ لذا براساس طرح مصوب و با هماهنگی و صورتجلسه امضاء شده بین کسبه و ساکنان خیابان ایثار با شهرداری، این معبر تا سال آینده پیاده‌مدار خواهد شد.

آخرین رویداد هم، بازدید رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد به همراه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از پروژه پردیس تئاتر مشهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد از اداره کل بازرسی و رسیدگی به شکایات شهرداری مشهد بازدید کرد. وی در این برنامه گفت: موضع بازرسی باید اصلاح فرآیندها و پیش‌گیری از وقوع تخلف باشد.
محمدرضا حیدری افزود: موضع بازرسی، باید اصلاح فرآیندها و پیش‌گیری از وقوع تخلف باشد تا از این طریق بسترهای مشکل‌ساز و ایجادکننده فساد را شناسایی و برطرف کنیم.

نشست هم‌اندیشی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد با روسای شورای اجتماعی محلات درقالب طرح «چهارشنبه با محلات»، امروز در منطقه ۸ شهرداری برگزار شد.
وی در این برنامه گفت:۹۰۰ میلیون‌تومان اعتبار برای طرح «محله‎ما» منطقه ۸ پیش‌بینی شده است.
احسان اصولی: امسال سومین گام از طرح محله ما منطقه ۸ شهرداری در دو محله امام‌خمینی(ره) و شهید بهشتی اجرایی خواهد شد و برای آن حدود ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.
همچنین به منظور بررسی پروژه‌های عمرانی محدوده منفصل توس، جلسه¬ای با حضور رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس و شهردار‌ مشهد برگزار شد.
همچنین رئیس شورای شهر مشهد در خصوص نامگذاری معبری درمشهد به¬نام پیامبر اعظم پیامی را منتشر کرد و گفت: متاسفانه #مشهد هنوز خیابان یا میدانی به‌نام پیامبر اسلام ندارد و این روزها بهترین بهانه برای جبران این کمبود بزرگ تاریخی است.

مراسم افتتاح سه پروژه فضای سبز شهری در منطقه ۲ شهرداری با حضور جمعی از اعضای شورای شهر به¬انجام رسید و عضو هیات رئیسه شورا در این مراسم گت: اصلاحات کالبدی تاثیر مستقیمی بر پدیده‌های اجتماعی محلات و مناطق شهری دارد.
شهنار رمارم افزود: با تکیه بر سیاست توسعه متوازن و عدالت‌محور می‌توان شهر را از دوقطبی فقیر و غنی خارج کرد و با اصلاحات کالبدی بسیاری از اتفاقات و پدیده‌های اجتماعی در سطح محلات و مناطق را تحت تاثیر قرارداد.
رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار هم در این مراسم یادآور شد: طی ۳ سال اخیر، ۷۳ پارک در مناطق کم‌برخوردار و پیرامونی مشهد به بهره‌برداری رسیده است.
رمضانعلی فیضی طی ۳ سال اخیر ۷۳ پارک در وسعت بیش از ۵ هزار هکتاری مناطق حاشیه شهر مشهد ساخته شده و در اختیار ساکنان نجیب و صبور این مناطق قرار گرفته است.

پس از این رویداد اما آیین افتتاح همزمان ۳۵ پروژه شهری با محوریت اجرای معابر، احداث فضای سبز و اجرای ره باغ در منطقه ثامن به تیتر اول خبرهای پنجشنبه تبدیل شد.
این مراسم با حضور رئیس شورا و جمعی از اعضای شورای شهر، فرماندار و شهردار مشهد برگزار شد.
رئیس شورای شهر مشهد در این مراسم گفت: تلاش شبانه‌روزی برای بهبود بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیازمند تقدیر است، نه تخریب. دغدغه ‌شورای پنجم، تقویت هویت فرهنگی و مذهبی منطقه ثامن بوده و هست.
محمدرضا حیدری ادامه داد: شهروندان و زائران با مقایسه وضعیت پیاده‌روها، فضاهای سبز، ره‌باغ‌‎ها و خیابان‌های بافت اطراف حرم مطهر رضوی از 3 سال قبل تاکنون، متوجه توجه جدی مدیریت شهری نسبت به این بافت می‌شوند؛ تلاش‌های شبانه‌روزی برای ارتقاء و بهبود وضعیت حاکم بر بافت اطراف حرم مطهر امام‌رضا(ع) نیاز به قدرشناسی دارد و نه تخریب.

رویداد علمی هم مربوط بود به نشست تخصصی گفتمان توسعه شهری با موضوع(Urban Digital Twin) و ارائه تجربیات شهر ملبورن استرالیا. در این نشست‌ کاربرد digital twin در برنامه‌ریزی شهری و مدیریت آینده شهر موردبررسی قرار گرفت و رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در خلال این برنامه گفت: تلاش مدیران برنامه ریزی، یافتن راهکارهای عملی برای انتقال از وضع نامطلوب موجود به وضع مطلوب ناموجود بوده، اقداماتی نظیر پروژه digital twin می‌تواند چراغ راه این مدیران شهری برای طراحی مسیر این گذار باشد. در مشهد یک اکوسیستم داریم که می‌توانیم با بهره گیری از آن به زیرساخت SDI برسیم؛ امیدواریم مدیریت شهری مشهد بتواند با استفاده از افق ایجاد شده گامی در این جهت به پیش رود.

به گفته وی، هرچند در ایران از مدیریت یکپارچه شهری فاصله داریم و تغییر نگاه در مجموعه مدیریت استان به وجود نیامده اما هماهنگی لازم برای دسترسی به داده‌های لازم از نهادهای مختلف برای رسیدن به چنین سیستمی از ضروریات شهر است.

آخرین رویداد این روز تالار شهر هم نشست جلسه رئیس کمیسیون حقوقی با نمایندگان ستاد خیرین شهریار بود.

بازدید رئیس و اعضای کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد از برنامه‌های اجرایی شهر ترمیمی محله سیس آباد و برنامه های حمایتی از مدد جویان و زندانیان و بازدید رئیس شورای شهر مشهد از روند اجرای پروژه ره باغ حضرت زهرا(س) نیز در ساعات کاری پایانی هفته انجام شد.

آئین امضای تفاهم‌نامه احداث سالن چند منظوره ورزشی روستای قازقان در جاده میامی نیز صبح جمعه با حضور عضو هیات رئیسه شورا، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، شهردار، فرماندار و جمعی از مدیران شهری مشهد برگزار شد.
عضو هیات رئیسه شورای شهر مشهد در این مراسم گفت: تقویت روستاها به‌عنوان مبدأ مهاجرت‌ به شهرها، نقش بسزایی در کاهش توسعه حاشیه‌نشینی دارد.
شهناز رمارم افزود: شهرداری‌ها هزاران میلیارد تومان برای از بین بردن حاشیه شهرها و خدمات‌رسانی به این مناطق هزینه می‌کنند ولی مدیریت شهری دوراندیش و باتدبیر بخشی از بودجه خود را در روستاها و مناطق پیرامونی و حتی استان‌های همجوار صرف می‌کند تا با تقویت و خدمات‌رسانی مطلوب در مبدأ مهاجرت، مانع از مهاجرت و ایجاد حاشیه‌ای در حاشیه شهر شود.

کلید واژه ها: شورای شهر - مشهد -
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات