نقش ارزنده صنعت روابط عمومی برای ارتقای جایگاه سازمان در افکار عمومی

نقش ارزنده صنعت روابط عمومی برای ارتقای جایگاه سازمان در افکار عمومی

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، هیئت داوران دومین جشنواره روابط عمومی‌های صنعت آب و برق کشور روز چهارشنبه در بیانیه پایانی این جشنواره اظهار کرد: صنعت روابط عمومی به سبب نقش ارزنده‌ای که در ارتقای جایگاه سازمان در اذهان مخاطبان و افکار عمومی به عنوان بزرگترین سرمایه هر وزارتخانه، سازمان و شرکت ایفا می‌کند، توانسته است در دنیای حرفه‌ای و پیشرفته به یکی از جذاب‌ترین حرفه‌ها تبدیل شود.

در این بیانیه آمده است: این جذابیت هم در عرصــــــه حقوق و دستمزد کارکنان روابط عمومی و هم در میزان رضامندی شغلی و جایگاه حرفه‌ای آنان نمایان است. اما عملاً میان روابط عمومی حرفه‌ای و آرمانی و آنچه در کشور ما می‌گذرد فاصله عمیقی است. این فاصله به سبب متغیرهای متعددی شکل‌گرفته است که شاید ماحصل و نتیجه آن در عدم توجه روابط عمومی حرفه‌ای به برنامه مداری و برنامه محوری است که چند دهه‌ای است جایگزین فنون محوری و یا به عبارتی روابط عمومی سنتی شده است.

این بیانیه اضافه می‌کند: روابط عمومی وزارت نیرو با علم به اهمیت این حرفه، در زمانی که با توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات و گسترش فضای مجازی، شاهد توسعه اخبار نادرست ناشی از تعدد تولیدکنندگان مجهول در شبکه‌های اجتماعی و سراچه‌های خبری هستیم‌، برنامه محوری را سرلوحه کارهای خود قرار داده، با حمایت مدیران ارشد وزارتخانه راه دشوار مدیریت افکار عمومی را به‌خوبی طی می‌کند. از این برنامه‌ها ارزیابی مداوم عملکرد روابط عمومی‌های زیرمجموعه به روش علمی و بر اساس شاخص‌های جهانی است.

هئیت داوران این جشنواره تصریح می‌کند: برگزاری دومین جشنواره روابط عمومی‌های صنعت آب و برق کشور در شرایطی که کشور در دوران سخت تحریم‌های ظالمانه و بیماری منحوس کرونا قرار دارد در چارچوب همین تفکر صورت گرفته است و نشان از عزم جدی وزارت نیرو برای توسعه این حرفه مهم دارد.

دبیر هئیت داوران در بیانیه می‌افزاید: افتخار دارم به‌عنوان دبیر هيات داوران نهايي، به همه‌کسانی كه داوطلبانه در اين رقابت سنگين شركت كردند و خود را در محك آزمايش نهادند، تبريك گفته و صمیمانه تشکر کنم چراکه بدون حضور آنان رقابتی شکل نمی‌گرفت.

بر اساس این بیانیه، در اين جشنواره 132 شركت در 14  بخش ارتباط با رسانه‌ها، ارتباط با پاون، ارتباطات درون‌سازمانی، حضور در رادیو و تلویزیون اینترنتی، حضور در فضای مجازی، آموزش همکاران و خبرنگاران، مدیریت و برنامه‌ریزی، جشنواره و نمایشگاه، تبلیغات محیطی، فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی‌، پژوهش و افکار‌سنجی، انتشارات و مستندسازی، نوآوری و خلاقیت و پویش هر #هرهفته_الف_ب_ایران حضور پيدا كردند كه از بين آن‌ها 49 شركت برگزیده‌ شده‌اند.

این هئیت ادامه می‌دهد: فرآيند انتخاب اين 49 شركت، طي سه مرحله صورت گرفته است: مرحله اول داوري توسط دفاتر روابط عمومی شرکت‌های مادرتخصصی، مرحله دوم توسط دفتر روابط عمومي حوزه ستادي و مرحله سوم توسط هيات داوران نهايي که شركت‌هاي برگزيده عبارت‌اند از 18 شركت توزيع نیروی برق، 7 شركت برق منطقه‌اي، 5 شركت مديريت‌‌ توليد، 8 شركت آب و فاضلاب شهري و 11  شركت آب منطقه‌ای انتخاب شده‌اند.

این هئیت تصریح می‌کند، بر اساس ارزیابی همه آثار رسیده، هیات داوران موارد زیر را به‌عنوان پیشنهاد، ارائه می‌کند:
۱- تدوین برنامه‌های مناسب و عملیاتی از سوی روابط عمومی‌های صنعت آب و برق در جهت تقویت نقاط قوت و رفع ضعف‌های موجود در عملکرد و فعالیت‌های آن‌ها مبتنی بر نتایج کسب‌شده در جشنواره
۲- برگزاری کارگاه‌های آموزشی توانمندسازی کارشناسان و مدیران روابط عمومی به‌صورت استانی و مجازی برای تعمیق مفاهیم و مبانی روابط عمومی و ارتباطات حرفه‌ای
۳- استانداردسازی هرچه بیشتر محورهای جشنواره و مؤلفه‌های ارزیابی برای شرکت‌کنندگان جهت نزدیک‌تر شدن آراء و نظرات
۴- اجتناب از ارسال آثار بیش‌ازحد مجاز یا آثار غیر مرتبط، توسط شرکت‌کنندگان
۵- الزام به شرکت هرچه بیشتر و منظم‌تر شرکت‌کنندگان به‌منظور ارزیابی منصفانه
۶-  راه‌اندازی دبیرخانه دائمی، سامانه الکترونیکی و برگزاری جشنواره به‌صورت سالانه
7- برخی آثار ارسال‌شده به جشنواره در بخش‌های مختلف چندان دارای نظم مناسب نبودند و ازآنجاکه در تعدادی از نمونه‌ها رعایت شاخص‌های مربوط صورت نگرفته بود، لذا لازم است در این زمینه نیز تمهیدات اثربخش‌تری نظیر برگزاری کارگاه‌های آموزشی خاص پیش‌بینی شود.

این هئیت در پایان بیانیه می‌افزاید: هیات داوران از تلاش‌های مدیریت و کارکنان روابط عمومی  وزارت نیرو در برگزاری جشنواره از طریق فضای مجازی و بدون استفاده از کاغذ و در یک محیط کاملاً حرفه‌ای تشکر می‌کند. هیات داوران تلاش کرده است تا آثار دریافتی، بر مبنای معیارهای علمی، بی‌طرفانه و منطبق بر اخلاق حرفه‌ای مورد قضاوت قرار گیرد.

بر اساس این بیانیه، هیات داوران کوشیده است تا با انتخاب آثار برتر، الگوهایی مناسب را برای کار شایسته‌تر معرفی کند. هیات داوران همچنین سپاس خود را به خاطر اعتمادی که روابط عمومی صنعت آب و برق به آنان داشته است ابراز می‌دارد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات