برگزاری نشست آنلاین "ضرورت نگاه شهرسازی در توسعه شهرها" در تبریز

برگزاری نشست آنلاین "ضرورت نگاه شهرسازی در توسعه شهرها" در تبریز


وبینار تخصصی «ضرورت نگاه شهرسازی در توسعه شهر» توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان، وبینار تخصصی «ضرورت نگاه شهرسازی در توسعه شهر» توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و با همکاری استانداری آذربایجان شرقی ، شهرداری کلانشهر تبریز و اداره کل راه و شهرسازی استان و به صورت ارتباط تصویری با مهندسان شهرسازی و شهرداران تبریز و استان برگزار شد.

این نشست در محل سالن جلسات سازمان  نظام مهندسی ساختمان استان و با حضور دکتر محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی، دکتر ایرج شهین باهر شهردار کلانشهر تبریز، مهندس سلطانی مدیر کل راه و شهرسازی استان، رئیس و تنی چند از اعضای هیات مدیره سازمان و نیز اعضای گروه تخصصی شهرسازی سازمان همچنین تعدادی از مهندسین رشته شهرسازی برگزار شد،

مهندس غلامحسین بابایی در ابتدای مراسم ضمن خوش آمد گویی به حاضرین و قدردانی از استاندار آذربایجان شرقی اظهارداشت: در طول فعالیت سازمان این اولین بار است که همزمان مقامات ارشد استانی در سازمان حضور پیدا کرده اند و این مایه افتخار سازمان، جامعه مهندسی استان و اعضای هیات مدیره سازمان است و امیدواریم امتداد این حضور ارتقای سطح و جایگاه جامعه مهندسی استان باشد, ضمن اینکه در آینده نظاره گر این موضوع باشیم که اعضای سازمان از منظر جایگاه مهندسی در رتبه های بالاتری قرارگیرند.

در ادامه مهندس بابایی گزارشی آماری از عملکرد سازمان در شش ماهه اول سال 1399 و در شرایط خاص استان در مواجهه با ویروس کوید 19 ارائه کرد.

وی ضمن اشاره به رشد حدود 20 درصدی پروانه تشکیل شده در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی و افزایش مراجعات به سازمان اظهارداشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در 6 ماهه نخست سال 99در راستای برنامه های آموزشی خود با رشد 70 درصدی برای 13 هزار نفر با 3500 ساعت دوره های آموزشی برگزار کرده، این در حالی است که تا پایان سال این تعداد به 18 هزار نفر خواهد رسید.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی همچنین در گزارش خود به توسعه مکانیزاسیون در بخش خدمات مهندسی و اداری اشاره کرد و افزود: در شش ماهه نخست امسال کلیه مراحل اطلاع رسانی، ثبت نام، اخذ هزینه، برگزاری دوره ها، برگزاری آزمون ها، انجام نظرسنجی ها، اعلام نتایج، صدور گواهینامه و ارائه تاییدیه آموزشی برای صدور، تمدید و ارتقاء پایه مهندسی به صورت کاملا الکترونیکی را به انجام رسیده است.

وی ادامه داد: ارائه دستورالعمل های الکترونیکی و انتشار فیلم های متعدد آموزشی برای شرکت کنندگان در دوره ها و سمینارهای آموزشی، جهت آشنایی با نحوه حضور و کار با محیط آموزش های مجازی و همچنین صدور بیش از 13 هزار کدکاربری و رمز عبور برای 13هزار نفر از اعضای این سازمان، از دیگر فعالیت های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوده است.

مهندس بابایی با اشاره به اهمیت شهرسازی در توسعه شهرها، بیان کرد: براساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، کنترل ساختمان ها عمدتا در4 رشته اصلی از سال 77در سازمان شروع و درسطح کشورازجایگاه مطلوبی به لحاظ کنترل طراحی و نظارت  برخوردار است.

وی اظهارداشت:: طی سالهای طولانی به موضوع شهرسازی در کل کشور و استان توجه چندانی به عمل نیامده و عدم حضور مهندسان شهرساز در جایگاه‌های نظارتی موجب شده تا در مراحل اجرایی طرح‌های جامع و تفصیلی شهرهای کشور تغییرات زیادی صورت گیرد که حاصل آن  تضییع حقوق شهروندان در حوزه عمومی و بروز آلودگی‌های زیست‌محیطی، ناکارآمدی عملکردی و سیما و منظر نامطلوب شهرها بوده است.

دکتر محمدرضا پورمحمدی نیز در این وبینار تخصصی، ضمن تقدیر از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان  در راستای تلاشهای ارزشمند خود مبنی بر برگزاری چنین وبینارهایی با درنظر گرفتن مسائل و مشکلات فعلی جامع، گفت: کارهای ارزشمندی با چنین مشخصه ای می تواند درراستای افزایش سطح علمی اعضا به همراه افزایش سطح سلامت اعضای جامعه مهندسی استان سهم به سزایی داشته باشد.

وی افزود: با عنایت به وضعیت موجود کشور بهتر است با استفاده از فن آوریهای نوین در جهت برگزاری همایشها و سمینارهای تخصصی گامهای مهمی برداشت و از این نظرو به خاطر برگزاری چنین نشستی  از سازمان  نظام مهندسی ساختمان استان قدردانی می کنیم.

دکتر پورمحمدی در ادامه سخنان خود در این نشست تخصصی که به صورت آنلاین و ارتباط تصویری با  اعضا و مهندسان شهرساز و همچنین شهرداران  برگزار شد با اشاره به اینکه ساختمان‌های بلند، هویت را از شهرها گرفته است، اظهار داشت: توسعه‌ای که در شهرها رخ داده، توسعه پایدار نبوده و باید روند توسعه اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه مردم در روزهای تعطیل از شهر فرار می‌کنند و به دامان طبیعت پناه می‌برند، افزود: این بحث به این دلیل رخ می‌دهد که زندگی شهری ارتباط انسان با طبیعت را قطع کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به دیدگاه‌های توسعه برای رشد و پیشرفت شهرها، گفت: در توسعه شهرها باید محیط زیست، باغات و فضای سبز را حفظ کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در توسعه، نباید باری به هر جهت عمل کنیم، اظهار داشتند: قبلاً شهرهای تبریز، مرند و مراغه جزو باغ‌شهرها بودند، اما با نگاه غلط توسعه‌ای این باغات را در دهه‌های گذشته از بین برده‌ایم.

در ادامه این نشست تنی چند از میهمانان شرکت کننده در وبینار، از جمله دکتر رحمتی معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی، دکترایرج شهین باهر شهردار کلانشهر تبریز و مهندس سلطانی در خصوص محورهای نشست به ارائه دیدگاههای تخصصی و ارائه تجربیات پرداختند.

دکتر ایرج شهین باهر در سخنان خود ضمن اشاره به این که ساختن شهر خوب نیاز به برنامه ریزی دقیق و علمی دارد، اظهارداشت: برخی از قوانین، موانعی در راستای توسعه پایدار شهرها بوجود میاورند که این قوانین نیاز به بازنگری دارند.

در پایان این نشست جلسه پرسش و پاسخ برگزار و حاضرین نشست به سوالات مطرح شده پاسخ های لازم را ارائه کردند.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات