الگوی کشاورزی پایدار در همه تالاب های ایران اجرا می شود

الگوی کشاورزی پایدار در همه تالاب های ایران اجرا می شود

الگوی کشاورزی پایدار در همه تالاب های ایران اجرا می شود

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: «الگوی کشاورزی پایدار» در قالب پروژه «الگوسازی مشارکت جوامع محلی» فقط در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا شد و قرار است آن را به همه تالاب‌های ارزشمند کشور تعمیم دهیم.

به گزارش«پارما» از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست،علی ارواحی  در گفت وگو با خبرنگار محیط زیست ایرنا افزود: سازمان محیط زیست و سازمان های جهاد کشاورزی استان های آذربایجان غربی و شرقی در مدت هفت سال متوالی پروژه الگوسازی مشارکت جوامع محلی برای احیای دریاچه ارومیه را اجرا کردند و در این مدت همکاری موفق شدیم الگوی کشاورزی پایدار را در بیش از 200 روستا گسترش دهیم.


کشاورزی پایدار دارای سه رکن اصلی " بهبود وضعیت اقتصادی کشاورز" ، " بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک " و " تامین امنیت غذایی " است ، در طرح الگوی کشاورزی پایدار قرار است با همکاری مردم محلی اطراف تالاب ها علاوه بر اینکه این سه مولفه رعایت شود ، محیط زیست و منابع طبیعی موجود در آن نیز حفظ شود. یعنی هم کشاورزی رونق داشته باشد و هم اینکه محیط زیست آسیب نبیند.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با بیان اینکه در قالب این الگو توانستیم سالانه پروژه را بهبود دهیم، گفت: در این پروژه مباحثی مانند کاهش مصرف آب، کاهش نهادهای کشاورزی و افزایش یا بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه جزو سه شاخص اصلی بود که آنها را سالانه هدفگذاری می کردیم.


ارواحی ادامه داد: اکنون در نظر داریم این الگو را ابتدا در سراسر حوضه های آبریز دریاچه ارومیه اجرا کنیم و به تدریج آن را به سایر تالاب های کشور تعمیم دهیم، از این رو تفاهم نامه مشترکی میان معاونت محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست و سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی منعقد شد تا با همکاری این دو نهاد، الگوی کشاورزی پایدار در تمام حوضه های تالابی کشور اجرا شود.


مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران اظهار داشت: برای این منظور نیاز است سیاست ها و قوانین مشترکی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست در برنامه هفتم توسعه کشور پیش بینی شود که به نوعی حمایت کننده این موضوع باشد، علاوه بر این بتوان در قالب موافقتنامه ها از ظرفیت ستاد ملی هماهنگی مدیریت تالاب های کشور کمک گرفت تا بتوانیم در آینده حمایت جدی تری را در راستای اصلاح نظام بهره برداری در کشاورزی به ویژه در مناطق تالابی داشته باشیم.


وی درباره اولویت بندی تالاب ها برای اجرای الگوی کشاورزی پایدار گفت: در نظر داریم که ابتدا این پروژه در تالاب های اولویت دار اجرا شود مانند تالاب هایی که در کنوانسیون رامسر ثبت شده اند و یا تالاب هایی که دارای برنامه مدیریت زیست بومی هستند اما قطعا به مرور آن را به همه تالاب های کشور تعمیم خواهیم داد.


ارواحی اظهار داشت: در مرحله اول به احتمال زیاد کار در تالاب های بختگان در استان فارس و شادگان در خوزستان اجرا خواهد شد از طرفی هم ممکن است پیرامون تالاب هامون نیز بتوانیم آن را اجرا کنیم اما همه اینها فعلا در مرحله حدس و گمان است.


وی گفت: اکنون امضای تفاهم نامه مشترک میان معاونت محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست و سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی قدم اولی است که در این راه برداشتیم، در کنار آن باید با همکاری وزارت جهاد کشاورزی یک نقشه راه تهیه شود که در قالب آن نقشه، زمان و اولویت بندی تالاب ها مشخص خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات