استفاده 100 درصدی از آب‌های تجدیدپذیر در کشور

استفاده 100 درصدی از آب‌های تجدیدپذیر در کشور

استفاده 100 درصدی از آب‌های تجدیدپذیر در کشور

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به فشار بیش از حد روی منابع انرژی در ایران گفت: به‌طور میانگین ما در کشور از 100 درصد آب‌های تجدیدپذیر خود استفاده می‌کنیم.

به گزارش «پارما» از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست به نقل ایسنا، مسعود تجریشی در رویداد کلیماتون که عصر امروز به‌صورت آنلاین برگزار شد ضمن اشاره به اثرات تغییرات اقلیم بر زندگی انسان اظهار کرد: براساس مدل‌های پیش‌بینی به دلیل تغییرات اقلیم زمان وقوع، نحوه ریزش و شدت بارش‌ها در کشور ما تفاوت چشمگیری نسبت به گذشته خواهد داشت. از سوی دیگر بی‌توجهی به آمایش سرزمینی در ایران و بارگذاری‌های اشتباه سبب شده است که همزمان با تغییر اقلیم با مشکلات زیادی مواجه شویم.

وی در ادامه ضمن اشاره به برداشت بیش از حد از آب‌های تجدیدپذیر در کشور ما گفت: در تمام دنیا سقف برداشت از آب‌های تجدیدپذیر 45 درصد است اما در ایران برای مثال در خراسان 120 درصد از آب‌های تجدیدپذیر مصرف می‌شود و در ارومیه نیز این رقم 75 درصد است. به‌طور میانگین در کشور ما از 100 درصد آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود.

تجریشی با بیان اینکه مصرف بیش از حد سبب شده است که این آب‌های تجدیدپذیر تبدیل به آب‌های تجدیدناپذیر شوند، تصریح کرد: متاسفانه ما در مصرف انرژی هم وضعیت خوبی نداریم و حتی شدت مصرف انرژی در کشور ما بیش از کشور چین است این درحالیست که ما می‌توانیم با اصلاح الگوی مصرف نقش زیادی در بهتر شدن این  وضعیت داشته باشیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: گرم شدن مناطق مختلف، از بین رفتن تالاب‌ها، تولید گازهای گلخانه‌ای، ایجاد گرد و غبار و... ازجمله مواردی هستند که می‌توان با تغییر الگوی مصرف نقش به‌سزایی در کنترل آن‌ها داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه افزایش دما در کشور ما به معنای افزایش نیاز به مصرف آب است، اظهار کرد: این درحالیست که ما با کمبود آب مواجه هستیم و افزایش برداشت از آب‌های سطحی و زیرزمینی به‌معنای خشک شدن تالاب‌ها و ایجاد گرد و غبار است همچنین فرونشست زمین نیز بر اثر افزایش مصرف آب رخ می‌دهد. برای مثال اکنون در اطراف شهر تهران 35 سانتیمتر نشست زمین داریم.

تجریشی در ادامه تصریح کرد: در ازای یک درجه سانتیگراد افزایش دما، 10 درصد تبخیر و تعرق افزایش می‌یابد یعنی 1000 مترمکعب آب بیشتر برای تولید 4 تن گندم و تامین امنیت غذایی نیاز داریم. از این‌رو افزایش رقابت آب به‌معنای تضاد بین کشاورزی و شرب، تضاد بین امنیت غذایی و وارد کردن گندم و تضاد بین تامین نیاز زیست محیطی تالاب‌ها و آب شرب است.

معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از سوی دیگر در مقیاس کوچکتر اثرات تغییر اقلیم در داخل شهرها بسیار بدتر است، گفت: شهرها مانند جزایری هستند که دمای بسیار زیادی دارند. بسیاری از اوقات ما در شهرها با افزایش دمای تابستان مواجه هستیم و به معنای آن است که فشار روی منابع آب و انرژی بیشتر می‌شود. هر کیلو وات ساعت مصرف انرژی 330 تومان به محیط زیست خسارت وارد می‌کند این در حالیست که هر کیلو وات ساعت مصرف انرژی تنها 100 تومان هزینه دارد.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط با افزایش خسارت به اقتصاد و محیط زیست مواجه هستیم، تاکید کرد: در حال حاضر شهرهای ما آسیب پذیر هستند و برای تامین آب در بسیاری از شهرها با مشکل مواجه هستیم همچنین در بسیاری از شهرهای بزرگ مشکل کیفیت منابع آب داریم چراکه فشار روی آب‌های یک کشور ابتدا در کمیت سپس در کیفیت آن تاثیرگذار است. برای مثال در حال حاضر مجبوریم که برای تهران از فواصل دورتری آب تامین کنیم تا این شهر بتواند به حیات خود ادامه دهد همچنین در تهران 5 هزار مگاوات کمبود برق داریم. تمامی این‌ها به معنای ناپایداری و از بین رفتن سرزمین است.

به گفته تجریشی حدود 12 سال پیش طرح جامع مدیریت روان آب‌های سطحی برای شهر تهران طراحی شد. ازآنجایی که اکنون با تغییرات اقلیم و بارش‌های ناگهانی مواجه هستیم این زیرساخت‌ها کفایت نمی‌کند و از این‌رو ما نسبت به روان‌آبهای سطحی بسیار خسارت پذیر هستیم.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: متاسفانه در هیچ کدام از مطالعات روان‌آب‌ها اثرات تغییرات اقلیم دیده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه در آینده آسیب‌پذیری ما نسبت به تغییرات اقلیم افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: افزایش مصرف آب و برق فشار بیشتری روی منابع انرژی خواهد آورد البته راه‌حل‌هایی برای حل این معضلات وجود دارد و ما هرچه از دانش خود برای حل این مشکلات بیشتر استفاده کنیم،  دانش ما بیشتر می‌شود.

تجریشی در پایان اظهار کرد: درحال‌ حاضر سازمان حفاظت محیط زیست طرحی برای کل کشور اجرا و آسیب‌پذیری تمام شهرها را نسبت به تغییر اقلیم ارزیابی کرده است. اکنون شهرها در حال رتبه بندی شدن هستند و در آینده نیز راهکارهایی برای افزایش تاب‌آوری آن‌ها ارائه خواهد شد.


لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات