مدیریت مشارکتی منابع آب در "دشت رخ" کلید خورد

مدیریت مشارکتی منابع آب در "دشت رخ" کلید خورد

مدیریت مشارکتی منابع آب حالا دیگر به یک فرهنگ عمومی در خراسان رضوی تبدیل شده است. این را می‌شود از جلسه‌ای که امروز بین چند تن از کشاورزان دشت جلگه رخ شهرستان تربت حیدریه با مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی برگزار شد، فهمید. جلسه‌ای که در آن شکل‌گیری تشکل صنفی کشاورزان این دشت کلید خورد.

"دشت رخ" دشتی وسیع در بخش شمال شرقی حوضه آبریز کویر مرکزی ایران و در شهرستان تربت حیدریه در خراسان رضوی است.

این جلسه با صحبت‌های "محمد علایی" مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای شروع و به شکل‌گیری گفتمانی تازه منجر شد. گفتمانی که خروجی آن جانمایی فرهنگ مشارکت در ذهن کشاورزان و مدیران بود. "محمد علایی" که از طلایه‌داران چنین گفتمانی است با تاکید فراوان بر این که اساسا هیچ کاری در راستای توسعه، بدون حضور و مشارکت واقعی مردم امکان‌پذیر نیست به بیان مصداق‌هایی از عدم توفیق مدیریت بخشنامه‌ای در طی سال‌های گذشته در حوزه بهینه‌سازی مصرف آب و جلوگیری از برداشت بی‌رویه و مخرب از منابع زیرزمینی پرداخت و کاهش کسری مخزن منابع آب زیرزمینی در خراسان رضوی از 800 میلیون مترمکعب به 221 میلیون مترمکعب طی 2 سال گذشته را حاصل اعتماد به کشاورزان و مشارکت آنان در مدیریت منابع آب ذکر کرد. صحبت‌های مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی که فضای مشارکت‌جویی و بیان آزادانه نقد و نظر را ایجاد کرده بود به کشاورزان فرصت داد تا نظرات و نقدهای خود را در خصوص عملکرد شرکت آب منطقه‌ای بیان و از مشارکت در مدیریت منابع آب در راستای سند حیاتی "سازگاری با کم آبی" استقبال کنند. کشاورزان جلگه رخ تاکید کردند که با تشکیل تشکل صنفی کشاورزی ضمن ایفای نقش خود در مدیریت منابع آبی، پیگیر مطالبات قانونی خود نیز باشند. تاکنون در13 دشت مهم خراسان رضوی تفاهم‌نامه مدیریت مشارکت آب بین شرکت آب منطقه‌ای و تشکل‌های کشاورزی امضا شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در این جلسه که بیش از 4 ساعت به طول انجامید دو تن از معاونان شرکت و مدیر امور منابع آب شهرستان تربت حیدریه نیز حضور داشتند.

این گزارش حاکی است علاوه بر تصمیم‌گیری درباره شکل‌گیری تشکل صنفی کشاورزان دشت رخ، برخی مشکلات موجود در ارتباط با جابجایی چاه‌های کشاورزی، کنتورهای هوشمند و جرایم اضافه برداشت مطرح و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای دستوراتی برای حل‌ و فصل این مشکلات صادر کرد. تاکید "محمد علایی" بر حل منطقی این مشکلات به تصویب صورت جلسه‌ای منجر شد که در آن بازه زمانی یک ساله برای تمدید پروانه چاه‌ها به 3 سال افزایش یافت و در خصوص شارژ کارت برداشت آب از چاه‌ها نیز تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد که کشاورزان بتوانند از ساده‌ترین راه و بدون رفت و آمد به واحدهای مربوطه در شرکت آب منطقه‌ای این کار را انجام دهند.

لازم به ذکر است نمایندگان تشکل‌های کشاورزی کشاورزان شهرستان مشهد و تعاونی آب کشاورزان چناران نیز که در جلسه حضور داشتند روند اداری ایجاد تشکل‌های صنفی را شرح دادند. نماینده تعاونی آب کشاورزان چناران در توضیحاتی مبسوط آثار و مزیت‌های تشکیل تعاونی‌ها و تشکل‌های صنفی در راستای منافع درازمدت کشاورزان را برشمرد و با استناد به نتایج فوق‌العاده تشکیل این تعاونی در منطقه چناران از کشاورزان دشت رخ خواست با توجه به شرایط استثنایی که اکنون در حوزه مدیریت منابع آب و مشارکت‌جویی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی وجود دارد، فرصت را غنیمت شمرده  و با ایجاد تشکل صنفی کشاورزی، هم در مدیریت منابع آب مشارکت  داشته باشند و هم در راستای تحقق حقوق کشاورزان گام بردارند. نماینده تشکل کشاورزی کشاورزان شهرستان مشهد هم مشارکت درمدیریت منابع آب را فرصتی مغتنم برای کشاورزان توصیف کرد و از همکاران خود در دشت رخ خواست با استفاده از تجارب به دست آمده در این حوزه ایجاد تشکل صنفی کشاورزی در دشت رخ را بدون تاخیر پیگیری کنند.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات