فاز کلیدی گردآوری نظرات بهره برداران در پروژه تدوین اطلس...

در ادامه پیشبرد پروژه تدوین اطلس اجتماعی آب استان اردبیل که بصورت پایلوت ملی به همت شرکت آب منطقه ای اردبیل و با بهره گیری از مشاور پروژه در ماه های اخیر، آغاز گردیده بود پس از انجام مطالعات پایه، فاز گردآوری دیدگاه ها و نظرات بهره برداران در دستورکار قرار گرفته و در ابتدای دی ماه 1399، این فاز کلیدی و اساسی نیز با موفقیت به اتمام رسید.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای استان اردبیل، دریافت نظرات و دیدگاه های کنشگران درگیر در موضوع آب، بویژه بهره برداران آب زیرزمینی در استان، از جمله بخش های مهم و زیربنایی در روند تدوین اطلس اجتماعی آب استان به شمار می رود که پس از اتمام مطالعات پایه و نیز انجام آنالیز کنشگران، مورد برنامه ریزی گرفت و پس از انجام مصاحبه های اکتشافی، پرسشنامه ای مشتمل بر 50 سوال جهت درک زوایه دید و نظرات بهره برداران بخش کشاورزی، تدوین و براساس اصول علمی، مورد ارزیابی، اعتباریابی و استانداردسازی قرار گرفت.

بنا به این گزارش، پس از نهایی سازی پرسشنامه، روند نمونه گیری علمی از سراسر استان، متناسب با محدوده های مطالعاتی 4 گانه و با همکاری ادارات امور آب، آغاز گردید و در ادامه، علیرغم محدودیت های ناشی ازگسترش ویروس کرونا و وضعیت قرمز این بیماری در استان و همچنین بارندگی های گسترده فصل پاییز، اجرای پرسشگری براساس پرسشنامه استاندارد، دنبال گردید و در این رابطه تیمی خبره از ستاد، با همکاری پرسشگر بومی، (اکبرخسروی،کارشناسی ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی) روند پیاده سازی پرسشنامه را دنبال نموده و متناسب با شرایطاز سه روش، مراجعه حضوری(50 درصد)، مصاحبه تلفنی(48 درصد) و ارتباط گیری با مخاطبان از طریق شبکه های اجتماعی(2 درصد) بهره گرفته شد. تکمیل پرسشنامه ها در نمونه دویست نفری از سراسر استان، در 28 روزکاری دنبال شد و هر مصاحبه به طور متوسط 21 دقیقه، به طول انجامید.

با اتمام فرایند پرسشگری، داده های خام گردآوری شده، جهت تجزیه و تحلیل و انجام آزمون های آماری به محیط نرم افراز وارد شده و برای تنظیم و نتیجه یابی در مسیر اهداف طرح، درحال واکاوی می باشد.

شایان ذکر است، دریافت دیدگاه ها و نظرات سایر کنشگران و به طور خاص کنشگران حاکمیتی و نیز گروه های مرجع (نظیر اصحاب رسانه) نیز در این مرحله، به صورت موازی در حال پیشبرد می باشد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات