تحقق‌پذیری طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، تنها  ...

تحقق‌پذیری طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، تنها ...

تحقق‌پذیری طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، تنها دغدغه شورای پنجم برای این محدوده/ وضعیت مشهد از حیث کرونا همچنان شکننده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری در آغاز یکصد و هفدهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، ابتدا با تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه‌الزهرا(س)، اظهارکرد: امیدواریم همه ما درکنار بزرگداشت این مناسبت، بتوانیم شناخت و معرفت بیشتری نسبت به سیره زندگی این بانوی گرانقدر کسب کنیم.

وی در ادامه با اشاره به 29 دی‌ماه، روز ملی هوای پاک، گفت: آلودگی هوا، یکی از معضلات جدی این روزهای کلانشهرهای کشور و مشهدمقدس است و در روزهای اخیر هم شاهد افزایش حجم آلاینده‌ها بخاطر شرایط ناشی از وارونگی هوا هستیم؛ به نحوی که شاخص آلودگی هوا وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهد.

حیدری با بیان اینکه در بحث آلودگی هوای مشهد 5 آلاینده مطرح است، افزود: از مجموع این آلاینده‌ها، سهم منابع متحرک 157 هزار تن و سهم منابع ساکن نیز 88 هزار تن است؛ برهمین اساس، خودروها با نسبت 64 درصد سهم چشمگیری در بحث آلودگی هوای مشهد دارند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در این بین، سهم 4 نیروگاه اطراف مشهد را هم نمی‌توان نادیده گرفت و در آلودگی هوای مشهد تاثیرگذار هستند.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه شهرداری مشهد اقدامات مدیریتی را از حیث نظارتی و کنترل آلودگی هوا انجام داده است، گفت: برهمین اساس، علاوه بر برخورد با حدود 5700 خودرو آلاینده در سطح شهر توسط گشت‌های متعدد، 4300 دستگاه اتوبوس درونشهری و ماشین‌آلات پسماند نیز مورد معاینه فنی قرار گرفته‌اند.

حیدری با اشاره به لایحه جامع کاهش آلودگی هوای مشهد که در این جلسه به بحث و بررسی گذاشته شد، تصریح کرد: امیدواریم با این تصمیم بتوانیم مسیر کنترلی را بهتر از گذشته دنبال کرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به مقایسه وضعیت هوای 303 روز گذشته مشهد در سال 99 با مدت مشابه سال گذشته پرداخت و گفت: وضعیت شهر مشهد در این بازه زمانی تغییر آنچنانی نکرده است؛ در 303 روز ابتدایی سال 98، 258 روزهای پاک و سالم داشتیم که این عدد امسال 251 روز بوده است؛ تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس هم در سال 98، همان مدت مشابه اشاره شده، 43 روز بوده که امروز با افزایش 8 روزه، به 51 روز افزایش پیدا کرده است.

حیدری با بیان اینکه یکی از دلایل این آلودگی هوا، پدیده وارونگی و کاهش بارندگی‌ها بوده که شرایط ناپایداری را ایجاد کرده است، افزود: مهمترین راه مقابله با آلودگی هوا، توسعه حمل‌ونقل پاک و فراهم کردن شرایط مناسب برای استفاده شهروندان از امکانات و زیرساخت‌های این حوزه است؛ تلاش‌های مدیریت شهری، اعم از شورای شهر و شهرداری در حوزه حمل‌ونقل ریلی و عمومی کاملا مشهود بوده ولی مشاهده اثربخشی و خروجی آن زمان‌بر است.

وی در ادامه با اشاره به اصلاحات هندسی و اقدامات دیگری که برای حل گره‌های ترافیکی طی 3 سال گذشته انجام شده و موجب تسهیل تردد و ترافیک در سطح شهر شده است، خاطرنشان کرد: علیرغم این اقدامات، همچنان با مساله ترافیک و آلاینده‌ها از سوی عوامل متحرک شاهد هستیم که امیدواریم با همراهی مردم و کمک دستگاه‌های ذی‌ربط و مصوبات مجلس شورای اسلامی و سازمان حفاظت از محیط زیست و نقش‌آفرینی شهرداری گام اثرگذاری برداشت.

سرمایه‌گذاری روی ایستگاه‌های سنجش آلایندگی در دوره شورای پنجم دیگر موضوعی بود که رئیس شورای شهر مشهد در این جلسه به آن اشاره کرد و گفت: در کنار این ایستگاه‌ها، ایستگاه‌های سیار هم افزوده شده تا وضعیت آلودگی هوای مشهد به صورت کاملا شفاف گزارش شود.

حیدری در ادامه صحبت‌های خود به شرایط مشهد از حیث شیوع ویروس کرونا پرداخت و اظهارکرد: خوشبختانه براساس آمار، میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس تک‌رقمی شده و در سطح کشور نیز وضعیت مناسبی داریم.

وی با اشاره به مصاحبه روز گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد که نگرانی جدی در باب وضعیت کنونی داشته است، گفت: شرایط مناسب امروز نباید از دید عموم به منزله شرایط عادی و بازگشت به شرایط قبل از کرونا تلقی شود بلکه تهدیدی بالقوه همچنان وجود دارد و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و تجمعات و دورهمی‌ها ادامه یابد، در اواخر بهمن شاهد موج چهارم کرونا خواهیم بود؛ موجی که به مراتب سنگین‌تر از موج‌های قبل است.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه اظهارکرد: با توجه به ورود ویروس جهش‌یافته و انگلیسی کرونا به کشور، از همه شهروندان فهیم مشهد و مدیریت شهری تقاضا داریم که به هیچ وجه شرایط را تثبیت شده تلقی نکنند و همچنان مراقبت‌های بهداشتی را مدنظر داشته باشند.

حیدری بخش دیگر صحبت‌های خود در آغاز یکصد و هفدهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد را به موضوع طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی اختصاص داد و گفت: عرصه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در هر موضوعی، بسته به مقیاس و گستره اثرگذاری آن، کار را پیچیده و حساس می‌کند؛ تصمیم‌گیری برای طرح اطراف حرم مطهر رضوی نیز صرفا به ساکنین و سرمایه‌گذاران این بافت محدود نمی‌شود چراکه اثرگذاری آن فراتر از شهر مشهد و حتی سطح ملی بوده و موضوعی در تراز جهان اسلام است.

وی در ادامه تصریح کرد: گستره فراگیر اثرگذاری تصمیم‌گیری‌ها برای این محدوده سبب شده تا شرایط را بسیار حساس و پیچیده کند و لذا در مراحل تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری باید در سطح مدیریتی استان، اجماع شکل گیرد.

حیدری گفت: طرحی که از حیث نظری و اجرایی و ساختاری برخوردار از اجماع مدیریتی بوده، سالانه 2.5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ حال طرحی که به لحاظ ادبیات موضوع و نظریه‌ها و ... فاقد اجماع مفهومی است، بی‌شک با مشکلات جدی در مسیر خود مواجه خواهد شد.

وی با تقدیر و تشکر از کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد بابت برگزاری نشست گفتمان توسعه شهری، با موضوع بررسی و تبادل‌نظر درخصوص طرح تفصیلی پیشنهادی برای بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، افزود: از تمامی شهرسازان، صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه و بدنه نخبگانی و دغدغه‌مندان به این مرکز قدسی و شریف دعوت می‌کنیم تا در نقد طرح گذشته و بررسی آنچه در پیش‌روی طرح قرار دارد، شرکت کنند

حیدری گفت: شورای پنجم شهر مشهد همچون گذشته و براساس باورمندی خود به ترویج فضای گفتگو، آماده ایجاد فضای نقد و بررسی در این خصوص است تا طرحی با حداقل آسیب داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه شورای شهر مشهد هیچ منفعت و دغدغه‌ای جز تحقق‌پذیری طرح در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نداشته و ندارد، گفت: طرح باید به سمتی برود که تحقق‌پذیری حداکثری و حداقل آسیب‌وچالش را داشته باشد.

حیدری همچنین اظهارکرد: تحقق‌پذیری طرح، شاخص‌های قابل سنجش و مختلفی دارد و لذا امیدواریم همه علاقه‌مندان، دغدغه‌مندان و شهرسازان برجسته و تراز یک کشور در این بحث و تبادل نظر حضور فعال یابند؛ اطلاعات و داده‌ها لازم را هم در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

وی با اشاره به فرآیند قانونی تعریف شده برای طرح‌های تفصیلی و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای آنها از مسیر شهرداری، شورای شهر و کمیسیون ماده 5، اظهارکرد: در این فرآیند هم مدیریت شهری نقطه نظرات را طرح می‌کند و تصمیم‌گیری نهایی با کمیسیون ماده 5 است ولی در عین حال، خارج کردن و حذف شورای شهر و شهرداری از فرایند تهیه طرح‌های تفصیلی، اقدامی خلاف قانون است.

حیدری گفت: قانونگذار به درستی این جایگاه را برای مدیریت شهری قائل شده چراکه شهرداری، مجری طرح تفصیلی است و حداقل باید نقطه نظرات را در باب تحقق‌پذیری طرح بیان کند.

وی با بیان اینکه در بحث بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی بحث شخصی نداریم، اظهارکرد: این محدوده، متعلق به ارادتمندان امام‌رضا(ع) و موضوع عام جهان اسلام است؛ همه باید تلاش کنیم تا طرحی با کمترین مشکل و سریعترین زمان ممکن اجرایی شود و همه در این جهت همراهی و مشارکت کنند.

حیدری رویه کنونی تعریف شده برای تهیه طرح‌ تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی را مغایر با حکمرانی خوب دانست و گفت: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که همه تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های خود را به اشتراک می‌گذراند.

وی افزود: متاسفانه مکانیزم فراگیری برای بهره‌گیری و بکارگیری از ظرفیت‌های جامعه مدنی ایجاد نکرده‌ایم ولی حداقل نخگبان و متخصصین و نهادهای مدنی و منتخب مردم را نباید حذف کرد.

حیدری در پایان گفت: با همراهی، هماهنگی، انسجام و رسیدن به ادبیات مشترک، در ارتباط با آنچه که نفع مردم و زائران و مرکز قدسی رضوی است، امیدواریم بتوانیم این مسیر را به خوبی سپری کنیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات