تصمیم‌گیری برای طرح اطراف حرم مطهر رضوی، موضوعی فراتر از شهر مشهد  ...

تصمیم‌گیری برای طرح اطراف حرم مطهر رضوی، موضوعی فراتر از شهر مشهد ...

تصمیم‌گیری برای طرح اطراف حرم مطهر رضوی، موضوعی فراتر از شهر مشهد است/ میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس تک ‌رقمی شده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا حیدری در آغاز یکصد و هفدهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه‌الزهرا(س)، اظهارکرد: امیدوارم با گرامیداشت این مراسم، بتوانیم شناخت و معرفت بیشتری نسبت به سیره زندگی این بانوی گرانقدر کسب کنیم.
وی با اشاره به ۲۹ دی ‌ماه، «روز ملی هوای پاک» افزود: آلودگی هوا، یکی از معضلات جدی این روزهای کلان شهرهای کشور و مشهد است و در روزهای اخیر هم شاهد افزایش حجم آلاینده‌ ها به دلیل وارونگی هوا هستیم و شاخص آلودگی هوا وضعیت خوبی را نشان نمی ‌دهد. اما شهرداری مشهد اقدامات مدیریتی را از حیث نظارتی و کنترل آلودگی هوا همچون برخورد با حدود پنج هزار و ۷۰۰ خودرو آلاینده در سطح شهر توسط گشت ‌های متعدد، معاینه فنی چهار هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس درون شهری و ماشین‌آلات پسماند انجام داده است.
رییس شورای شهر مشهد بیان کرد: لایحه جامع کاهش آلودگی هوای مشهد در این جلسه به بحث و بررسی گذاشته شده است که امیدواریم با این تصمیم بتوانیم مسیر کنترلی را بهتر از گذشته دنبال کرد. با مقایسه وضعیت هوای ۳۰۳ روز گذشته مشهد در سال ۹۹ با مدت مشابه سال گذشته متوجه می شویم که وضعیت شهر مشهد در این بازه زمانی تغییر زیادی نکرده است؛ در ۳۰۳ روز ابتدایی سال گذشته، ۲۵۸ روزهای پاک داشتیم که امسال ۲۵۱ روز بوده است همچنین تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال گذشته ۴۳ روز بوده که امروز با افزایش هشت روزه، به ۵۱ روز افزایش پیدا کرده است.
حیدری ضمن اشاره به اصلاحات هندسی و دیگر اقدامات برای حل گره‌های ترافیکی طی سه سال گذشته خاطرنشان کرد: با وجود این اقدامات همچنان با مساله ترافیک و آلاینده‌ها مواجه هستیم که امیدواریم با همراهی مردم، کمک دستگاه‌ های ذی‌ربط، مصوبات مجلس شورای اسلامی، سازمان حفاظت از محیط زیست و نقش‌آفرینی شهرداری گام های خوبی برداشته شود.
وی اضافه کرد: در دوره شورای پنجم شورای اسلامی شهر مشهد سرمایه‌گذاری هایی برای ایستگاه‌های سنجش آلایندگی انجام شده و در کنار آن، ایستگاه‌ های سیار نیز ایجاد شده است تا وضعیت آلودگی هوای مشهد به صورت کاملا شفاف گزارش شود.
رییس شورای شهر مشهد در خصوص شرایط مشهد از حیث شیوع ویروس کرونا، گفت: خوشبختانه براساس آمار، میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس تک ‌رقمی شده است. روز گذشته رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نگرانی جدی در باب وضعیت کنونی داشتند. شرایط مناسب امروز نباید به منزله شرایط عادی و بازگشت به شرایط قبل از کرونا تلقی شود و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و تجمعات و دورهمی‌ها ادامه پیدا کند، در اواخر بهمن شاهد موج چهارم کرونا خواهیم بود.
حیدری تصریح کرد: با توجه به ورود ویروس جهش‌یافته و انگلیسی کرونا به کشور، از همه شهروندان و مدیریت شهری تقاضا داریم که به هیچ وجه شرایط را تثبیت شده تلقی نکنند و همچنان مراقبت‌های بهداشتی را مدنظر داشته باشند.
وی درباره طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی ادامه داد: تصمیم‌گیری برای طرح اطراف حرم مطهر رضوی صرفا به ساکنین و سرمایه‌گذاران این بافت محدود نمی‌شود بلکه اثرگذاری آن فراتر از شهر مشهد و حتی سطح ملی است و موضوعی در تراز جهان اسلام است به همین دلیل گ تصمیم‌گیری‌ ها برای این محدوده شرایط را بسیار حساس و پیچیده کرده و باید در سطح مدیریتی استان، اجماعی شکل بگیرد.
رییس شورای شهر مشهد با تقدیر و تشکر از کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد بابت برگزاری نشست گفتمان توسعه شهری، با موضوع بررسی و تبادل‌نظر درخصوص طرح تفصیلی پیشنهادی برای بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: از تمامی شهرسازان، صاحب‌نظران، اساتید دانشگاه و بدنه نخبگانی و دغدغه‌مندان دعوت می شود در نقد طرح گذشته و بررسی آنچه در پیش‌روی طرح قرار دارد، شرکت کنند.
حیدری بیان کرد: شورای شهر مشهد هیچ منفعت و دغدغه‌ای جز تحقق‌پذیری طرح در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نداشته و ندارد و طرح باید به سمتی برود که تحقق ‌پذیری حداکثری و حداقل آسیب‌ و چالش را داشته باشد بنابراین امیدواریم همه علاقه‌مندان، دغدغه‌مندان و شهرسازان برجسته و تراز یک کشور در این بحث و تبادل نظر حضور فعال داشته و ما نیز اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آنان قرار می دهیم.
وی افزود: فرآیند قانونی تعریف شده برای طرح‌های تفصیلی و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای آن ها از مسیر شهرداری، شورای شهر و کمیسیون ماده پنج به این شرح است که مدیریت شهری نقطه نظرات را مطرح و تصمیم‌گیری نهایی با کمیسیون ماده پنج است و خارج کردن و حذف شورای شهر و شهرداری از فرایند تهیه طرح‌های تفصیلی، اقدامی خلاف قانون است. قانونگذار به درستی این جایگاه را برای مدیریت شهری قائل شده زیرا شهرداری، مجری طرح تفصیلی است و حداقل باید نقطه نظرات خود را مطرح کند.
رییس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: در بحث بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، بحث شخصی نداریم زیرا این محدوده، متعلق به ارادتمندان امام‌رضا(ع) و موضوع عام جهان اسلام است و همه باید تلاش کنیم طرحی با کمترین مشکل و سریع ترین زمان ممکن اجرایی شود.
حیدری گفت: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که همه تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های خود را به اشتراک می‌گذراند. متاسفانه مکانیزم فراگیری برای بهره‌گیری و به کارگیری از ظرفیت‌ های جامعه مدنی را ایجاد نکرده ‌ایم ولی حداقل نخگبان و متخصصین و نهادهای مدنی و منتخب مردم را نباید حذف کرد.
حوریه جمالی پور

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات