درخواست برگزاری آنلاین جلسات کمیسیون ماده پنج

درخواست برگزاری آنلاین جلسات کمیسیون ماده پنج

درخواست برگزاری آنلاین جلسات کمیسیون ماده پنج

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، محمد هادی مهدی‌ نیا در صد و هفدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، اظهار کرد: ظهور تکنولوژی و افزایش نقش فناوری اطلاعات در قرن بیست و یکم زمینه ساز خلق فضا هایی جدید در مناسبات زندگی انسان ها و ایجاد تحول بنیادین در تمام ابعاد زندگی آنان شده است و دنیای کنونی در جریان یک دگردیسی کامل قرار گرفته است.
وی افزود: شرایط جدید علی رغم ایجاد گسست هایی در برخی روابط انسانی، سبب خلق محیط های شفاف و پویا نیز شده است که این مجموعه عوامل طی دو دهه اخیر، دستیابی به مفهوم شفافیت و شفاف سازی در مناسبات اداری به ویژه در حوزه شهرسازی و مدیریت شهری را به ارمغان آورده است.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد بیان کرد: معمولا در ساختارهای اداری، نهادهای نظارتی بر عملکرد افراد و مدیران تصمیم ساز و تصمیم گیر نظارت دارند و این درحالی است که بسیاری از وقایع و رخداد های نامطلوب شهری، به دلیل عدم تصمیم گیری به موقع رخ داده است، بنابراین ضروری است که در عصر دیجیتال، با استفاده از ظرفیت های فضاهای مجازی، مردم در جریان تمامی فرایند ها و تصمیمات مسئولان قرار بگیرند و در تعیین سرنوشت شهر سهیم شوند.
مهدی نیا خاطرنشان کرد: رسیدگی به وضعیت بلاتکلیف برخی از چالش های مهم شهرسازی در شهر مشهد که موجب نارضایتی عده ای از شهروندان و سرمایه گذاران شده، نیازمند همیاری و مساعدت تمامی بازیگران تاثیر گذار در فرآیند تصمیم گیری های شهر است زیرا برنامه ریزی مشارکتی سبب حکمروایی خوب شهری می شود.
وی اضافه کرد: شورای شهر و کمیسیون شهرسازی چندین بار به موضوع برنامه ریزی مشارکتی، شفافیت در امر تصمیم گیری، ایجاد فضاهای گفتگو و تعامل در حوزه معماری و شهرسازی تاکید و پافشاری کرده است.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد تصریح کرد: شورای اسلامی شهر مشهد در دوره پنجم از کلیه ظرفیت و توان خود در راستای ایجاد شفافیت حداکثری در تمامی موضوعات استفاده کرده است که از جمله آن می توان به ایجاد کارگروه شفافیت، راه اندازی سامانه فاش، برگزاری آنلاین جلسات صحن علنی شورای شهر، طرح الزام شهرداری به انتشار اطلاعات شهرسازی، یکپارچه سازی و تدوین شیوه نامه ملاک های تصمیم گیری و نحوه اقدام کمیته های فنی و شهرسازی، شبیه سازی ضوابط و مقررات طراحی و جانمایی پارکینگ، انتشار اسناد طرح های تفصیلی و ... اشاره کرد.
مهدی نیا عنوان کرد: طرح تفصیلی یکی از مهم ترین سندهای توسعه شهری در جریان پاسخگویی به شهروندان است که وظیفه تحقق سیاست ها و خطوط کلان ترسیم شده در طرح جامع را برعهده دارد و نتایج این اسناد نیز بیشترین تاثیر را بر کیفیت زندگی و دارایی های شهروندان می گذارد به همین دلیل متعلق به همه شهروندان است.
وی ادامه داد: کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر به‌ عنوان پیشگام در مقوله شفافیت و همراهی و مشارکت پذیری شهروندان، در فرآیند بررسی طرح های تفصیلی، تمامی اسناد این طرح ها را حین بررسی و کنترل، در اختیار همه شهروندان و سازمان های مردم نهاد تخصصی از طریق سامانه فاش و سایت شورای شهر قرار داده است.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد اظهار کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۳۹۵ مصوبه ای مبنی بر انتشار مصوبات و دستور جلسات کمیسیون های ماده پنج در رسانه های عمومی تصویب کرده است که گامی موثر در جهت تحقق شفافیت است.
مهدی نیا بیان کرد: تصمیم گیری در مورد موضوعات مهم توسعه شهری در کمیسیون ماده پنج در غیاب صاحبین شهروندان، امری است که باید سریعا مورد بازنگری قرار بگیرد. در این مصوبه به ایجاد زمینه ورود مردم و سازمان های غیر دولتی و مردم نهاد به فرایند بررسی و تصمیم گیری در مورد طرح های تفصیلی شهری و ارتقا اعتماد عمومی به تصمیمات مراجع حاکمیتی اشاره شده است اما متاسفانه تاکنون اقدام موثری در سطح استانی انجام نشده است.
وی افزود: تاکنون چهار حوزه از هفت حوزه طرح های تفصیلی توسط شورای اسلامی شهر مشهد تایید و به کمیسیون ماده پنج ارسال شده است که امیدواریم سه حوزه باقیمانده نیز تا اخر سال تایید و ارسال شود و به‌نظر می رسد یکی از مهم ترین تصمیمات پیشرو در حوزه شهرسازی، برگزاری جلسات تصویب کمیسیون ماده پنج در خصوص این طرح ها خواهد بود.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد تصریح کرد: در پایان به نمایندگی از مردم مشهد از استاندار خراسان رضوی، آقای معتمدیان به عنوان رییس کمیسیون ماده پنج و معاون هماهنگی امور عمرانی، آقای میرجعفریان درخواست می کنیم در فرآیند بررسی و تایید طرح های تفصیلی، گامی اثر گذار برداشته و جلسات کمیسیون ماده پنج را به ‌صورت علنی و آنلاین برگزار کنند.
مهدی نیا گفت: امیدواریم این اقدام آغازی برای شفاف سازی جریان تصمیم گیری در نظام حاکمیتی شهرسازی باشد.
حوریه جمالی پور

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات