همزمان با 29 دی ماه روز ملی هوای پاک ؛ نشست تخصصی با موضوع روز ملی هوای پاک به شکل برخط در اصفهان برگزار شد

همزمان با 29 دی ماه روز ملی هوای پاک ؛ نشست تخصصی با موضوع روز ملی هوای پاک به شکل برخط در اصفهان برگزار شد

همزمان با روز ملی هوای پاک ؛  همایش تخصصی با موضوع روز ملی هوای پاک در اصفهان  برگزار شد.

همزمان با روز ملی هوای پاک 29 دی ماه اداره کل حفاظت محیط زیست استان با مشارکت دانشگاه اصفهان و همکاری استانداری، مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دانشگاه های: صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، پیام نور استان اصفهان، کاشان و آزاداسلامی اصفهان، نشست نیم روزه تخصصی با موضوع «روز ملی هوای پاک» در بستر فضای مجازی برگزار کرد.

به گزارش«پارما» همزمان با روز ملی هوای پاک 29 دی ماه این اداره کل، با مشارکت دانشگاه اصفهان و همکاری استانداری، مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دانشگاه های: صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، پیام نور استان اصفهان، کاشان و آزاداسلامی اصفهان، نشست نیم روزه تخصصی با موضوع «روز ملی هوای پاک» در بستر فضای مجازی برگزار کرد.

حجت‌الله غلامی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در این نشست گفت: شورای برنامه‌ریزی این استان به واحدهای صنعتی که مبتنی بر فناوری نو نباشد، مجوز فعالیت نمی‌دهد .

وی افزود: صنایع یکی از 2 محور اصلی سند آمایش سرزمین اصفهان است اما با توجه به چالش ها و مسائلی مانند آلودگی هوا، به واحدهای صنعتی فاقد فناوری های نو، مجوز فعالیت داده نمی شود .

وی دومین محور سند آمایش سرزمین استان اصفهان را گردشگری خواند و اظهار داشت: شاید این قابلیت فراموش شده و تمرکز بیشتر بر صنعتی کردن استان بوده است درحالیکه گردشگری باعث رونق اقتصادی بدون آلایندگی می‌شود .

غلامی با اشاره به اینکه رونق صنعت گردشگری برای کلانشهر اصفهان و سایر شهرستان‌ها در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: یکی دیگر از مباحث مهم در مقابله با آلودگی هوا توجه به زیرساخت ها است و تکمیل رینگ چهارم اصفهان در دستور کار قرار دارد .

به گفته وی اگر از دهه 80 ایجاد رینگ 78 کیلومتری در اطراف کلانشهر اصفهان شروع می شد شاید امروز بخش عمده ای از ترافیک کنونی را نداشتیم .

غلامی رینگ چهارم را یکی از برنامه‌های در مقیاس کلان برای حذف آلاینده‌های متحرک در استان اصفهان خواند؛ رینگ چهارم ترافیکی اصفهان به طول 78.2 کیلومتر است که 45.8 کیلومتر آن در محدوده کلانشهر اصفهان و 28.6 کیلومتر در محدوده شمالی و غربی شامل شهرهای دولت آباد، خورزوق، خمینی شهر، دُرچه و شهر ابریشم و 3.8 کیلومتر آن در محدوده فرمانداری‌ها قرار دارد .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان یکی از راهکارهای اجرایی برای مقابله با آلودگی هوا را توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی خواند و گفت: اتصال چهار محور اصلی با قطار شهری اصفهان در حال پیگیری است که خطوط اول تا سوم در اولویت قرار دارد و به موازات آن شرق، غرب، شمال و جنوب را هم در دستور کار داریم .

وی با بیان اینکه کار محور قطار شهری اصفهان - شاهین شهر آغاز شده است، ادامه داد: محورهای بعدی خط نجف آباد به اصفهان و ذوب آهن - فولاد شهر - اصفهان است که با راه اندازی این خطوط بخش عمده ای از ناوگان حمل و نقل عمومی به ریلی منتقل می شود .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به صنایع شعاع 50 کیلومتری اصفهان، تصریح کرد: یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا، جابه‌جایی صنایع آلاینده و ساماندهی کوره های آجر و گچ است که مطلعات جانمایی آن انجام شد .

وی با تاکید بر اینکه این کار بسیار هزینه بر با برآورد 400 میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید آنها نیز باید بررسی شود که در سطح استانی، ملی یا صادرات باشد .

غلامی تاکید کرد: در بخش شهری نیز اقدام‌های خوبی در بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی آغاز شده است .

معاون استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: سال آینده نیز گواهی پایان کار به ساختمان‌هایی که مبحث 19 مقررات ساختمان و کاهش مصرف انرژی را رعایت نکرده باشد داده نمی‌شود .

وی با بیان اینکه وضعیت هوای اصفهان همزمان با روز ملی هوای پاک در شرایط خوب نیست، گفت: مطالعات خوبی در دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی اصفهان در این زمینه انجام شد که امید است با همکاری شهرداری اصفهان به برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تبدیل شود تا با راهبرد مشخصی به مقابله با آلودگی هوا بپردازیم .

غلامی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، صنعت به عنوان کانون بزرگ آلاینده و حمل و نقل به عنوان کانون متحرک در آلودگی هوای اصفهان مطرح هستند و مباحثی مانند حاشیه کویر بودن و کانون های گرد و غبار نیز در استان وجود دارد، گفت: در یک میلیون و 90 هزار هکتار از وسعت استان اصفهان کانون گرد و غبار داریم که نیاز به تثبیت دارد و تا کنون حدود یک سوم آنها تثبیت شده است .

در این نشست رئیس دانشگاه اصفهان بر استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای حل مشکل آلودگی هوا تاکید کرد و اظهار داشت: افزایش آلودگی هوا توسط انسان اتفاق افتاده که مربوط به عدم برنامه ریزی اساسی و در نظر نگرفتن همه ابعاد آن است .

هوشنگ طالبی با بیان اینکه رفع آلودگی هوای اصفهان نیاز به برنامه جامع و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های استان دارد، افزود: کنسرسیومی بین دانشگاه های اصفهان ایجاد شده است و آماده همکاری با نهادهای مختلف در این زمینه هستند.

رییس دانشگاه اصفهان نیز در این نشست مجازی با اشاره به اینکه هوای امروز اصفهان در چند روز اخیر در وضعیت خوبی نبوده، اظهار کرد: این موضوع نشان دهنده این است که در اصفهان با گوشت و پوست خود آلودگی هوا را احساس می کنیم و به دنبال راه نجات هستیم .

وی با طرح این پرسش که وقتی تصمیم گرفتیم اصفهان را صنعتی کنیم آیا به دستاوردهای آن نیز توجه داشتیم؟ تصریح کرد: یا اینکه آیا در آن زمان تنها به این فکر کردیم با صنعت ثروت به دست آوریم؟

رییس دانشگاه اصفهان با تاکید براینکه این اقدامات هرچه سریعتر باید انجام شود، اظهار داشت: نمی گوییم همه مشکلات از صنعت است و معتقدم صنعت نیز برای جلوگیری از تشدید آلایندگی ها تلاش می کند اما با وضع موجود باید راهی برای تغییر ایجاد کرد .

به گفته طالبی، با سرمایه گذاری های موجود نمی توان گفت صنایع تعطیل شوند و یا مردم هیچ خودرویی بیرون نیاورند، اما تشکیل کنسرسیوم متشکل از دانشگاه های استان می تواند راهی برای رفع مشکل پیدا کرد. این کنسرسیوم تشکیل شده و دانشگاه های استان آمادگی همکاری همه جانبه دارند .

وی افزود: صنایع نیز می توانند در کنار دانشگاه قرار گرفته و همانطور که همواره همیار دانشگاه بوده اند اکنون نیز همه دست به دست هم به رفع مشکل اقدام کنیم .

ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز گزارشی از وضعیت آلودگی هوای اصفهان چالش ها و اقدام ها در نشست تخصصی روز ملی هوای پاک در بستر فضای مجازی ارائه نمود و افزود: بیش از 70 درصد از صنایع استان در 8 درصد مساحت استان مستقر هستند که نشان از توزیع نامتوازن صنایع در اصفهان است.

وی گفت: در استان اصفهان76 شهرک و ناحیه صنعتی، حدود 900 معدن فعال ، 2هزار واحد سنگبری و بیش از 10 هزار واحد صنعتی بزرگ و کوچک و 15 هزار واحد صنفی تولیدی، فعال هستند.

وی با بیان اینکه 70 درصد تولید آهن و فولاد کشور در استان اصفهان صورت می گیرد افزود: 700 کوره آجر و 50 درصد تولید آجر کشور نیز در اصفهان است.

وی اظهار داشت: استان اصفهان رتبه دوم تولید فرآورده های نفتی را در کشور دارد و 10 درصد تولید سیمان کشور نیز در این استان صورت می گرد.

وی افزود: همچنین 10 درصد تولید برق کشور مشتقات نفتی ، کانی غیرفلزی، نساجی، کشاورزی، صنایع شیمیایی استان اصفهان صورت می گیرد.

حشمتی با اشاره به نقش صنعت در مصرف انرژی استان اصفهان گفت: این استان رتبه اول مصرف گازوئیل، 70 درصد مصرف گاز و 60 درصد مصرف برق در استان اصفهان است.

وی اظهار داشت: منشأ طبیعی مهم در ایجاد آلودگی زیست محیطی در استان اصفهان تغییرات اقلیمی و خشکسالی، کانون های ریزگرد داخل و خارج استان، وضعیت توپوگرافی کلانشهر اصفهان و وارونگی دما است.

وی عوامل انسان ساخت موثر در ایجاد آلودگی زیست محیطی در استان اصفهان را ، استقرار صنایع، توسعه ناپایدار فعالیت کوره های آجر، واحدهای سنگبری، شهرک های صنعتی، حمل و نقل و ترافیک و تغییر کاربری اراضی عنوان کرد و افزود: از سال 93 صنایع مازوت سوز در استان اصفهان پلمب شدند و روزهای ناسالم برای عموم کاهش داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به روند تغییرات کیفیت هوای اصفهان تصریح کرد: بررسی ها نشان دهنده این است باد فاکتور مهمی در کاهش آلایندگی هوای اصفهان است که به لحاظ توپوگرافی تغییرات قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: در 7 ماهه سال 98 تعداد روزهای پاک 19 روز و در همین زمان در سال 99 تعداد روزهای پاک 4 روز بوده است. وی اظهار داشت: در سال 98 تعداد 37 روز ناسالم برای گروه های حساس و 41 روز ناسالم برای گروه های حساس ثبت شده است که وضعیت سال 99بدتر از 98 را نشان می دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: مقایسه تغییرات دمایی دی ماه 99-98 نشان می دهد که برودت هوا بیشتر شده است و این موضوع نقش مهمی در افزایش شدت آلودگی هوا را نشان می دهد.

حشمتی با بیان تغییرات مصرف سوخت گاز طبیعی در بخش های مختلف از اول آبان تا 25 دی ماه سال 99 نسبت به زمان مشابه در سال 98 گفت: در بخش های تجاری، حمل ونقل و مسکونی، و عمومی با افزایش مصرف روبه رو هستیم در بخش کشاورزی، پالایشگاهی و صنایع با کاهش مصرف مواجعه بودیم.

حشمتی با بیان اینکه اصفهان در بررسی تعداد روزهای ناسالم و سالم در میان کلانشهرهای کشور در 9 ماهه اول سالجاری اصفهان رتبه نخست در تعداد روزهای ناسالم و رتبه آخر در تعداد روزهای پاک را دارد افزود: سهم آلاینده ها در فصل های سرد و گرم متفاوت می باشد و نمی توان صرفا حمل و نقل و یا صنعت را تقصیر کار دانست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با باین اینکه 423 واحد آلاینده در شعاع 50 کیلومتری اصفهان قرار دارد گفت: از ابتدای مهر امسال 2 هزار و157 پایش زیتس محیطی در استان اصفهان انجام شد که منجر به 647 اخطار، 127 مورد پیگیری قضایی، 52 مورد پلمب و 14 مورد تخریب و تعطیلی چاه زغال صورت گرفت.

حشمتی با تاکید براینکه مراکز همانند معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان و پلیس راهور نیز در این زمینه اقدام هایی را صورت دادند افزود: در این راستا از ابتدای آبان تا 20 دی سالجاری 21 هزار و 984 اعمال قانون با خودروهای دودزا، 109 هزار و 809 اعمال قانون با خودروهای فاقد معاینه فنی، 38 هزار و 282 اعمال قانون با خودروهای سنگین بدون مجوز تردد و 5867 تعداد فک پلاک و اعزام با پلاک تعمیری خودرو آلاینده توسط پلیس راهور صورت پذیرفت.

وی توجه نکردن و اجرای برنامه های آموزشی و ارتقای فرهنگ زیست محیطی در سطوح مختلف جامعه، نبود حس مسئولیت اجتماعی در تمام سطوح حقیقی و حقوقی جامعه، توجه نکردن و اجرای قانون هوای پاک، نبود یک چشم انداز مشخص برای توسعه پایدار در بخش تولید و اشتغال، توجه نکردن و اجرای برنامه جامع آمایش سرزمین و تناسب نداشتن بودجه و اعتبارات حفاظت محیط زیست استان به ویژه در بخش نظارت و پایش نسبت به گسترش و توسعه سایر بخش ها از جمله عوامل موثر دلایل محقق نشدن و اثربخشی مناسب در برنامه های کاهش و کنترل آلودگی هوا عنوان کرد.

در این نشست مهدی طغیانی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی الزامات قانونی برای کنترل آلودگی هوای اصفهان، سخنرانی علمی در باره طراحی بهینه تعداد و محل ایستگاه های سنجش آلودگی هوا با قابلیت حساسیت نسبت به منابع آلاینده توسط اسماعلی فاتحی فر استاد دانشگاه سهند تبریز، آلودگی ناشی از خودروها و سیاست های ترافیکی مرتبط توسط حسین شهبازی مدیر واحد مدل سازی و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران، منشا طبیعی گرد و غبار شهر اصفهان و راهکارهای تثبیت کانون های گرد وغبار توسط احمد جلالیان استاد دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، اثرات آلودگی هوا بر سلامت با تاکید اثر آن برمیزان مرگ و میر کوید 19 توسط یعقوب حاجی زاده مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ارائه شد.

همچنین سخنرانی علمی انتشار آلاینده های هوا ناشی از مصرف حامل های انرژی در صنعت با ارائه محسن سلیمانی استاد دانشگاه اصفهان، آسیب شناسی شرایط موجود آلودگی هوا و افق آینده توسط افسانه افضلی دانشگاه کاشان، تجزیه تحلیل سینوپتیک و شناسایی تیپ ها و الگوهای هوا هنگام وقوع آلودگی های شدید شهر اصفهان هوشنگ عطایی استاد دانشگاه پیام نور اصفهان ، ارزیابی راهکارهای کاهش آلودگی هوای اصفهان توسط حسین احمدی کیا دانشگاه اصفهان و نتیجه گیری و جمع بندی توسط مهرداد فرهادیان رئیس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان از دیگر برنامه های این همایش مجازی بود.

در این همایش حسن پسندیده مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور، سید حسن قاضی عسگر معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان ، معاونین دادستان اصفهان، برخی از اعضای شورای شهر اصفهان، فرمانداران، شهرداران، برخی از سازمان های مردم نهاد زیست محیطی استان اصفهان، برخی از مدیران و معاونین واحدهای بزرگ صنعتی استان و حضور فعال مدیران اچ اس ای صنایع استان نیز حضور داشتند.

همچنین منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با حضور در اداره کل حفاظت محیط زیست استان، ضمن گرامیداشت 29 دی ماه روز ملی هوای پاک از اقدام ها و فعالیت های این اداره کل در راستای بهبود کیفیت هوای اصفهان تقدیر کرد.

29 دی ماه به عنوان روز ملی هوای پاک نامگذاری شده و شعار امسال آن " هوای پاک، تعهد مسئولان، مشارکت مردم " است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات