هزینه 18 میلیارد تومانی شهرداری با طرح جامع کاهش  ...

هزینه 18 میلیارد تومانی شهرداری با طرح جامع کاهش ...

بار هزینه 18 میلیارد تومانی برای شهرداری با طرح جامع کاهش آلودگی هوا

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمد حاجیان شهری در گفتگو با برنامه رادیویی «صبح‌بخیر خراسان» با اشاره به مصوبه اخیر شورای شهر مشهد درخصوص طرح جامع آلودگی هوا، اظهارکرد: شورای پنجم شهر مشهد از ابتدای فعالیت خود، تدوین برنامه عملیاتی 1400-97 را به شهرداری تکلیف کرد که یکی از وظایف تعریف شده و بندهای آن، برنامه‌ریزی برای کنترل و کاهش آلودگی هوا براساس قانون هوای پاک بوده است.

وی در ادامه گفت: علاوه بر این مهم، اقدامات دیگری چون اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی، معاینه فنی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از تاکسی، اتوبوس و مینی‎‌بوس، خرید ناوگان جدید حمل‌ونقل عمومی، توسعه مسیرهای دوچرخه، خرید 2 هزار دستگاه‌ دوچرخه اشتراکی، توسعه خطوط قطارشهری، ایجاد ضابطه در طرح‌های تفصیلی برای بلندمرتبه‌سازی که مانع از حرکت جریان باد می‌شود، با تاکیدات شورای شهر در دستورکار شهرداری مشهد قرار گرفت.

حاجیان همچنین تصریح کرد: یکی از گام‌های اثرگذار در بهبود وضعیت هوا، توسعه فضای سبز شهری است و بسیار خرسندیم که در این دوره، مساحت فضای سبز مشهد 1500 هکتار افزایش و سرانه فضای سبز، به ازای هر شهروند، 5مترمربع ارتقاء یافته است.

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط زیست شورای شهر مشهد با اشاره به مصوبه طرح جامع کاهش آلودگی هوا که در جلسه اخیر شورای شهر به تصویب رسید، تصریح کرد: این مصوبه دارای 9 بند اصلی و 23 تبصره بوده و موضوع اصلی آن، کنترل انتشار ذرات معلق، اکسیدهای نیتروژن و گوگرد و آلایندگی ناشی از فعالیت‌های عمرانی و کنترل نشر آلایندگی ذرات معلق ناشی از بنزین، پایش و پژوهش و نظارت و بازرسی در این حوزه‌هاست.

حاجیان شهری با بیان اینکه براساس قانون جامع هوای پاک 21 دستگاه در بحث کاهش آلودگی هوا وظایف کنترلی دارند، گفت: در این مصوبه سعی شده با محوریت شهرداری مشهد و همراهی و هماهنگی استانداری بتوانیم همه دستگاه‌های ذی‌ربط را با کمک سازمان محیط زیست کنار یکدیگر قرار دهیم و با همدلی و هماهنگی و کار منسجم به کاهش آلودگی هوای شهر مشهد کمک کنیم.

وی در ادامه افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، طی 1 الی 4 سال آینده این برنامه باید عملیاتی شود تا نتایج آن را در کاهش آلودگی هوای شهر مشهد داشته باشیم.

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط زیست شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: در این طرح شهرداری مشهد باید سالانه حدود 18 میلیاردتومان هزینه کند؛ هزینه‌ای که براساس قانون هیچ رسالتی در این خصوص ندارد ولی شورای شهر با مصوبه خود، براساس وظیفه انسانی و جلوگیری از تبعات زیست‌محیطی ناشی از آلودگی هوا به شهرداری تکلیف کرده است.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات