پرونده خوشنویسی در انتظار تایید سازمان جهانی یونسکو

پرونده خوشنویسی در انتظار تایید سازمان جهانی یونسکو

پرونده خوشنویسی در انتظار تایید سازمان جهانی یونسکو

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمد حسن طالبیان در افتتاحیه اولین نمایشگاه و کنفرانس جهانی خوشنویسی کشورهای جاده ابریشم تحت عنوان «رقص قلم» که با حضور اشرف بروجردی مشاور رییس جمهور و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حجت اله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی رییس فراکسیون راهبردی مجلس، محمدرضا کلائی شهردار مشهد، عبدالغفور لیوال سفیر جمهوری افغانستان، سرور بختی رییس موسسه فرهنگی اکو، محمد علی باقرزاده طوسی رییس انجمن خوشنویسان مشهد و جمعی از مدیران شهری و استانی برگزار شد، اظهار کرد: بسیار خرسندم که در موزه بزرگ خراسان رضوی که از قصر خورشید برداشت کرده است، قرار گرفته ایم.
وی افزود: از دوران باستان ایرانیان همیشه به هنر و خوشنویسی علاقه داشتند اما آنچه امروز راجب به آن صحبت می کنیم مربوط به دوره اسلامی است که میان این کشورها یک رابطه دوستی از دید هنر وجود دارد.
معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: آثار، کتیبه ها و موسیقی ها نشان دهنده ابعاد عظیم فرهنگ و هنر است که ما به نوعی باید میراث و تمدن عظیم ایرانی را بشناسیم. در دوره تیموریان خوشنویسی به اوج خود رسیده بود اما با رواج چاپ های سربی و دوران دیجیتال مردم از خط فاصله گرفته اند ولی به همت اساتید خوشنویس و دستگاه های مختلف مانند آموزش و پرورش و ... خوشنویسی دارای جایگاه بسیار والایی است.
طالبیان خاطر نشان کرد: تلاش کرده ایم تا پرونده خوشنویسی را در ابعاد مختلف به عنوان پاسداری خوب از فرهنگ، تهیه کنیم که در حال حاضر آماده شده و برای یونسکو ارسال شده است تا سال آینده در فهرست جهانی قرار بگیرد و از این جهت از همه دست اندرکاران تشکر می کنم.
وی اضافه کرد: ظرفیت های عظیمی در ایران نهفته است که باید بیشتر از آن حفاظت کنیم. تلاش ما باید این باشد که کشورهای مسیر ابریشم از دوستی بیشتری برخوردار باشند بنابراین اعلام آمادگی می کنیم پرونده های مشترکی را به اتفاق کشورهای مسیر راه ابریشم تهیه کنیم.
حوریه جمالی پور

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات