تخریب محیط زیست در بلندمدت اقتصاد کشور را با چالش مواجه می‌کند

تخریب محیط زیست در بلندمدت اقتصاد کشور را با چالش مواجه می‌کند

سید رضا موسوی مشکینی در میزگرد رسانه ای "هوای پاک از منظر فقه و اخلاق" که در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز استان قم برگزار شد، با بیان اینکه برای دستیابی به مولفه ها و شاخص های زیست محیطی باید از علوم و مباحث مختلفی بهره مند شویم، خاطرنشان کرد: مسائل زیست محیطی با فطرت الهی انسان ها گره خورده است، از این رو برخورداری از مبانی نظری محکم و مستدل، می تواند موجب موفقیت و پیشرفت ما در این حوزه باشد.


وی با بیان اینکه جامعه ایرانی، یک جامعه دینی و مذهبی است، مبانی و مفاهیم بسیار ارزنده زیست محیطی در مکتب والای اسلام را مورد توجه قرار داد و گفت: عمل به آموزه های دینی و اخلاقی در حوزه محیط زیست، بدون تردید یکی از بهترین راهکارها جهت فرهنگسازی و درونی سازی حفظ محیط زیست در کشورمان است که باید مورد توجه قرار بگیرد.


مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶، این قانون را با وجود برخی نقص ها و کاستی ها، قانون ارزشمند و راهگشایی دانست و گفت: بی نقص ترین قوانین، قوانین طبیعت است و هرگاه انسان به عنوان حلقه ای از زنجیره حیات، به دنبال تصاحب و دستکاری در این قوانین بوده، با خشم و قهر طبیعت مواجه شده و تاوان سختی پس داده است.


شهر قم به دلیل بارگذاری بیش از حد صنعتی و جمعیتی به جزیره حرارتی تبدیل شده است


وی با بیان اینکه ما باید تصویب و اجرای قوانین خودمان را منطبق بر قوانین طبیعت دنبال کرده و به ظرفیت های اکولوژیک و زیست محیطی متاثر از آنها توجه و دقت داشته باشیم، گفت: ما تا کجا می توانیم به حقوق طبیعت دست درازی کرده و در حالی که به دنبال منافع خودمان هستیم، حق دیگر زیستمندان را نادیده بگیریم.


موسوی بر ضرورت نگاه جامع و بلندمدت به مسائل زیست محیطی تاکید کرد و گفت: امروز شهر قم که به دلیل بخشی نگری و عدم برنامه ریزی و توجه به ظرفیت
اکولوژیکی، شاهد بارگذاری بیش از حد صنعتی و جمعیتی بوده است، به یک "جزیره حرارتی" تبدیل شده و میزان بارندگی در این خطه به شدت کاهش یافته و تبعات زیست محیطی و اجتماعی زیادی به دنبال دارد.


وی از توسعه مجتمع های تجاری و مسکونی در کنار واحدهای صنعتی در برخی نقاط شهر قم انتقاد کرد و گفت: محیط زیست شهری مساله بسیار مهمی است که در قانون هوای پاک نیز مورد توجه قرار گرفته است، اما آنچه حائز اهمیت است روی آوردن به "زیست محوری" به جای "خودرومحوری" در مدیریت شهری است.

مسوولان، منافع فردی و سازمانی را به مصالح جامعه در حوزه محیط زیست ترجیح ندهند

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با بیان اینکه صحبت کردن از محیط زیست ساده است، اما بسیاری از مدعیان در مقام عمل تمایلی به حفظ محیط زیست ندارند، گفت: سرجمع همه غفلت ها و بی توجهی ها به مساله محیط زیست که شاید هرکس سهم خود را در تخریب محیط زیست ناچیز بداند، منجر به چالش ها و معضلات زیست محیطی شده است که امروز با آن مواجهیم.


وی با اشاره به افزایش مطالبه گری مردم در حوزه محیط زیست که ناشی از مشاهده اثرات تخریب محیط زیست در ابعاد گوناگون بوده است، خاطرنشان کرد: این مطالبه گری فرصت ارزشمندی است که فرهنگ حفظ و حراست از طبیعت و محیط زیست را در جامعه نهادینه کرده و در زندگی روزمره مردم جاری کنیم، اما ابتدا باید زیرساخت ها و سازوکارهای آن را نیز فراهم بیاوریم.


موسوی در پایان با بیان اینکه محیط زیست یکی از مهمترین مسائلی است که در حوزه امر به معروف و نهی از منکر باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: امروز باید مدیران و مسوولان کشورمان در راستای حفاظت و پاسداری از محیط زیست پیشرو و پیشگام بوده و هیچگاه منافع فردی، جناحی و سازمانی را به منافع و مصالح جامعه ترجیح ندهند.


میزگرد رسانه ای هوای پاک از منظر فقه و اخلاق با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین فلاح زاده رئیس موسسه موضوع شناسی احکام فقهی و سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم به مناسبت هفته هوای پاک در خبرگزاری ایرنا مرکز استان قم برگزار شد.


از روز ۲۶ دی ماه لغایت ۲ بهمن ماه سال جاری به عنوان هفته هوای پاک نامگذاری شده است./

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات